Přímé investice Číny ve Spojených státech loni klesly nejníže od recese v roce 2009. Pokles odráží napětí mezi oběma největšími ekonomikami a omezení zahraničních investic, k němuž přistoupila čínská vláda. V dubnu se v Číně taky poprvé téměř za dva roky zvýšil prodej aut. Spolu s tím, jak se ekonomika začala znovu otevírat a úřady zmírnily omezení za účelem omezení šíření koronaviru, totiž do autosalonů zamířilo více lidí.
Čínské investice v USA byly loni nejnižší od roku 2009
Celkem investice klesly na pět miliard dolarů (125,5 miliardy korun) z 5,4 miliardy USD v roce 2018, vyplývá ze zprávy konzultační společnosti Rhodium Group a Národního výboru pro vztahy mezi USA a Čínou. Přímé investice zahrnují fúze, akvizice a investice do kanceláří a továren, ale nikoli finanční investice, jako je nákup akcií a dluhopisů.
Zpráva také ukázala, že za leden až březen letošního roku se přímé investice Číny v USA kvůli pandemii téměř vytratily. Činily jen 200 milionů USD.
Americké investice v Číně naopak loni vystoupily na 14 miliard z 13 miliard USD v roce 2018. Tento růst byl však způsoben hlavně dříve oznámenými projekty, jako je továrna automobilky Tesla v Šanghaji. V prvním čtvrtletí pak americké investice v Číně dosáhly 2,3 miliardy USD.
Američtí regulátoři od změny zákona v roce 2018 přísněji posuzují čínské investice v USA kvůli obavám, že země získá napojení na citlivé americké technologie. Oba státy jsou také ve sporu kvůli obvinění Washingtonu, že Čína využívá nepoctivé praktiky, včetně toho, že nutí zahraniční firmy, aby jí předaly obchodní tajemství, a využívá kybernetické krádeže, aby překonala technologickou dominanci Spojených států, uvedla agentura AP.
Prodej aut v Číně v dubnu poprvé téměř po dvou letech vzrostl
Prodej aut v Číně se v dubnu poprvé téměř za dva roky zvýšil. Ekonomika se začala znovu otevírat a úřady zmírnily cestovní omezení zavedená za účelem omezit šíření koronaviru. Do autosalonů tak zamířilo více lidí. Celkem se v dubnu prodalo 2,07 milionu aut, což je o 4,4 procenta více než ve stejném měsíci loni, oznámil čínský svaz výrobců automobilů CAAM. Čína je největším automobilovým trhem světa.
V březnu naopak prodej aut kvůli pandemii o 43 procent klesl, v únoru se propadl o 79 procent. Měsíční prodej aut v Číně naposledy vzrostl v červnu 2018, uvedla agentura Reuters.
Desátý měsíc za sebou ale klesl prodej aut na alternativní pohon označovaných NEV (New Energy Vehicles). Do této skupiny spadají elektrické hybridní vozy, čistě elektrické vozy a vozy s vodíkovým pohonem. Celkem se v dubnu prodalo 72 tisíc těchto vozů.
V dubnu zvýšily prodej v Číně automobilky Volkswagen, Nissan anebo General Motors. Prodej elektrického vozu Model 3 od americké automobilky Tesla ale ve srovnání s předchozím měsícem klesl o 64 procent, upozornil server CNBC. Tesla zahájila dodávky svého vozu zákazníkům v Číně ze závodu v Šanghaji v lednu.
Svaz CAAM také varoval, že navzdory dubnovému oživení očekává za celý rok pokles prodeje v Číně o 15 procent z loňských více než 25 milionů aut. V případě, že se nepodaří udržet pandemii nemoci covid-19 pod kontrolou, by se prodej mohl snížit až o 25 procent. Vývoz aut z Číny má letos klesnout z loňského zhruba milionu o 200 tisíc vozů.
Globální automobilový průmysl tvrdě zasáhla současná pandemie nemoci covid-19. V Číně narůstá optimismus, protože podnikatelské podmínky se tam zlepšují s tím, jak se zemi do značné míry podařilo potlačit šíření nemoci a jak začala uvolňovat omezení.