Česko je evropskou velmocí velkých obchodů. Slevy jsou pro lidi jako droga

7 minut
Události ČT: Česko má nejhustší síť velkých obchodů, hitem jsou stále slevy
Zdroj: ČT24

Česko má jednu z vůbec nejhustějších sítí hyper- a supermarketů v Evropě. Je jich tu přes tisíc. A dál jich přibývá, zatímco počet malých obchodů klesá. Naše země také zůstává slevovou velmocí, nikde jinde v Evropě zákazníci nekupují tolik zboží za zvýhodněnou cenu. V akcích se v Česku prodá víc než polovina veškerých potravin a drogerie.

Hypermarketů je v zemi už 320. Jen za posledních osm let jich obchodníci otevřeli zhruba padesát. Supermarketů existuje po celém Česku přes sedm stovek. Jen o málo míň je diskontních prodejen. Dál ale ubývá malých obchodů. Těch s potravinami do padesáti metrů čtverečních bylo předloni na pět a půl tisíce. Ještě v roce 2001 jich přitom fungovalo přes 12 tisíc.

Co se ale příliš nemění, je chování zákazníků. Ti, kteří nakupují v akcích, sahají nejčastěji po zboží, které znají a domů si ho nosí pravidelně. Díky slevám ušetří desítky korun. „Příkladem může být třeba i máslo, které je teď hodně probírané a zákazník zná jeho cenu. V tomto případě došlo ke snížení té ceny o 28 procent,“ uvedl příklad mluvčí obchodního řetězce Tesco Václav Koukolíček.

Dobře se prodává ale třeba i zlevněné maso, mléko nebo ovoce a zelenina. „Bohužel se lidé stali závislými na slevách, dnes je to pro lidi obrovská droga,“ potvrdil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Boj o zákazníka se často točí kolem ceny

„U nás se rychle vyvíjel maloobchod v 90. letech a na začátku nového milénia. S velkým množstvím hráčů na našem trhu, kteří tu stále působí. Boj je tak hodně o ceně a ta promoční závislost je vysoká,“ rozklíčoval důvody Karel Týra, generální ředitel výzkumné a analytické společnosti Nielsen. 

Roste ale taky podíl prodávaných vlastních značek jednotlivých obchodních řetězců. Jsou zpravidla levnější a řadě zákazníků tak vynahrazují zboží v akci. Potraviny privátních značek nakupuje alespoň jednou týdně zhruba polovina zákazníků. A přibližně stejný počet lidí zamíří pro výrobek privátní značky do oddělení drogerie.

Obchodníci i proto nabízejí stále víc takových výrobků. Pod vlastní značkou prodávají třeba i ovoce nebo zeleninu. „Zhruba třetina zboží se nyní prodává pod privátní značkou. Ten podíl postupně narůstá, protože zákazníci mají o tyto výrobky zájem. Trochu se podařilo odbourat vnímání, že výrobky pod privátní značkou jsou nekvalitní,“ uvedl mluvčí Tesca Koukolíček.

Zároveň se ale zvyšuje i počet lidí, kteří jsou v obchodech ochotní si připlatit. Hlavně za produkty, které považují za zdravé. Díky dobré ekonomické situaci se Češi nebojí utrácet. A to nejen v kamenných prodejnách, ale také v e-shopech.

Zájmu lidí o nakupování na internetu se přizpůsobují i velké prodejní řetězce. Vlastní e-shop už mají tři čtvrtiny z nich. Celkem je v Česku přes 42 tisíc on-line obchodů. Jejich obrat byl vloni rekordní, 135 miliard korun.

A co nejčastěji zákazníci na internetu nakupují? Hlavně spotřební elektroniku, knihy, hudbu, filmy anebo velké spotřebiče – jako ledničky nebo pračky. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
před 7 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 8 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...