Nakupování podle akčních letáků může skončit. Ministerstvo je vidí jako zátěž pro životní prostředí

O tom, co nakupovat, pomáhají v řadě domácností rozhodovat slevové letáky. Ročně se jich v Česku roznesou až čtyři miliardy. V budoucnu by se to ale mohlo změnit. Ministerstvo zemědělství totiž v rámci ochrany životního prostředí přemýšlí o jejich zákazu.

Video Události
video

Události ČT: Letáky jako zátěž pro životní prostředí?

Většinu potravin nakupuje ve slevách zhruba polovina obyvatel, ukázal říjnový průzkum Trendy Česka pro Českou televizi. A právě letáky představují základní nástroj umožňující lidem porovnávat ceny, za které jednotlivé obchodní řetězce zboží nabízejí.

„Nejcitlivější je starší generace, která nemá třeba takový přístup k internetu a k dalším formám reklamy. Letáky vyloženě vyžadují,“ poznamenal ředitel firmy Fresh Revolution Ondřej Prokop.

Problémem tak pro ně může být uvažovaný zákaz těchto reklamních materiálů. Vůbec poprvé se o tom v nedělních Otázkách Václava Moravce zmínil ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD). Podle něj by konec letáků odlehčil životnímu prostředí a ušetřil jen za tisk zhruba 1,5 miliardy korun.

Kritika od řetězců 

Obchodní řetězce se k tomuto tématu vyjadřovaly v tisku negativně. Nyní už ale mlčí a možnost zákazu komentoval pouze jeden; podle Lidlu by zrušení letáků znamenalo pro zákazníky jednoznačně zhoršení informačního servisu z jejich strany.

Jenom v letošním roce ale Česká distribuční roznese o čtvrt miliardy letáků méně než loni. „Zjišťuje se, kdo nemá zájem o roznos letáků, a takovým lidem se potom nenosí,“ přiblížila mluvčí společnosti Barbora Sedláková.

Ministerstvo zemědělství jedná se Svazem obchodu a cestovního ruchu také třeba o zákazu prodeje potravin za podnákladové ceny. Konkrétní výsledky jejich jednání by měly být zveřejněny v lednu příštího roku.