O tom, co nakupovat, pomáhají v řadě domácností rozhodovat slevové letáky. Ročně se jich v Česku roznesou až čtyři miliardy. V budoucnu by se to ale mohlo změnit. Ministerstvo zemědělství totiž v rámci ochrany životního prostředí přemýšlí o jejich zákazu.
Nakupování podle akčních letáků může skončit. Ministerstvo je vidí jako zátěž pro životní prostředí
Většinu potravin nakupuje ve slevách zhruba polovina obyvatel, ukázal říjnový průzkum Trendy Česka pro Českou televizi. A právě letáky představují základní nástroj umožňující lidem porovnávat ceny, za které jednotlivé obchodní řetězce zboží nabízejí.
„Nejcitlivější je starší generace, která nemá třeba takový přístup k internetu a k dalším formám reklamy. Letáky vyloženě vyžadují,“ poznamenal ředitel firmy Fresh Revolution Ondřej Prokop.
Problémem tak pro ně může být uvažovaný zákaz těchto reklamních materiálů. Vůbec poprvé se o tom v nedělních Otázkách Václava Moravce zmínil ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD). Podle něj by konec letáků odlehčil životnímu prostředí a ušetřil jen za tisk zhruba 1,5 miliardy korun.
Kritika od řetězců
Obchodní řetězce se k tomuto tématu vyjadřovaly v tisku negativně. Nyní už ale mlčí a možnost zákazu komentoval pouze jeden; podle Lidlu by zrušení letáků znamenalo pro zákazníky jednoznačně zhoršení informačního servisu z jejich strany.
Jenom v letošním roce ale Česká distribuční roznese o čtvrt miliardy letáků méně než loni. „Zjišťuje se, kdo nemá zájem o roznos letáků, a takovým lidem se potom nenosí,“ přiblížila mluvčí společnosti Barbora Sedláková.
Ministerstvo zemědělství jedná se Svazem obchodu a cestovního ruchu také třeba o zákazu prodeje potravin za podnákladové ceny. Konkrétní výsledky jejich jednání by měly být zveřejněny v lednu příštího roku.