České dráhy chystají nákup až 90 lokomotiv. Hodnota zakázky má dosáhnout devíti miliard

České dráhy koupí až 90 lokomotiv s rychlostí do 200 kilometrů za hodinu za přibližně devět miliard korun. V pondělí záměr společnosti i přes koronavirovou krizi a ztráty s ní spojené odsouhlasil řídící výbor podniku. Nyní dráhy vypíší k nákupu veřejnou zakázku. Informoval o tom mluvčí společnosti Radek Joklík. Jde o jednu z největších investic státního dopravce z posledních let.

O záměru podniku na nákup lokomotiv v minulém týdnu informoval server E15.cz, kterému generální ředitel drah Václav Nebeský sdělil, že podnik k tomu chystá rámcovou zakázku na osm let. „Čtyřicet lokomotiv nakoupíme určitě, na dalších padesát se vztahuje opce,“ řekl serveru Nebeský.

V pondělí se záměrem zabýval řídící výbor podniku, který má jako zástupce hlavního akcionáře, tedy ministerstva dopravy, rozhodující slovo. Výbor s vypsáním velké zakázky souhlasil, podnik by ji měl vypsat ještě letos na jaře. Výbor investici odsouhlasil i přes současnou situaci, kdy dráhy kvůli koronavirové krizi evidují výpadky příjmů v řádech miliard korun.

Nové lokomotivy chce dopravce využívat zejména na vnitrostátních dálkových tratích. Konečná cena poptávaných lokomotiv vzejde z nabídek uchazečů v tendru. Obecně se cena jedné takové lokomotivy na trhu pohybuje okolo 100 milionů korun. Dráhy v minulosti plánovaly koupit také lokomotivy s rychlostí do 230 kilometrů za hodinu. Od tohoto záměru nakonec ustoupily, ale možná se k němu vrátí.

Jde o další krok, kterým chtějí dráhy omlazovat svůj vozový park. V současnosti mají více než 500 lokomotiv, dále až tisícovku ucelených souprav a přes 2000 vozů. Průměrné stáří strojů je přes 30 let, řada z nich byla v minulosti modernizována. Vedle nákupu lokomotiv má dopravce nyní ve výrobě 31 elektrických vlaků pro regionální dopravu, které jsou součástí kontraktu na nákup celkem 50 vlaků. Dále se vyrábí pět patrových třívozových souprav a 50 osobních vozů pro dálkovou dopravu s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Dopravce tyto vozy bude přebírat v následujících letech.

Do svého vozového parku investují i ostatní dopravci. RegioJet vypravuje 26 lokomotiv a kolem 170 vozů, které jsou složeny z nových vozidel Astra z Rumunska, a starších vagonů, které dopravce rovněž koupil v zahraničí a zrekonstruoval. Zároveň nyní připravuje modernizaci desítek dalších vozů, v příštích třech letech by za ni měl utratit kolem tří miliard korun. Letos by měl dopravce také přebírat první z 15 vícesystémových lokomotiv Bombardier. Společnost má navíc opci na desítky dalších těchto strojů.

Nejmladší vozový park má Leo Express. Ve flotile má pět vlaků Stadler, které provozuje na dálkových linkách. Dalších 15 regionálních vlaků Alstom firma vypravuje na lokálních tratích. Letos plánuje nasazení tří vlaků Sirius od čínského výrobce CRRC. Na dalších 30 jednotek má společnost opci s hodnotou pět miliard korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...