S hodnotou 145,9 miliardy dolarů (3,6 bilionu korun) zůstává nakousnuté jablko nejhodnotnější značkou na světě. Vyplývá to z žebříčku sestavovaného společností Brand Finance. Apple má úspěch především díky chytrým zařízením jako jsou telefony iPhone. Nejvlivnější, nebo také nejlépe rozeznatelnou značkou, se stala firma Walt Disney.
Apple zůstává nejhodnotnější značkou, nejvlivnější je ale Disney
Většinu firem v první desítce tvoří americké firmy. Na druhém místě skončila americká internetová firma Google s hodnotou přes 94 miliard dolarů, která tímto posunem odstrčila na třetí příčku jihokorejský Samsung. Druhou neamerickou firmou v žebříčku je China Mobile. S hodnotou 49,8 miliard se značka umístila na devátém místě. Ještě minule jí patřilo jedenácté místo.
Nováčkem je v první desítce také finanční firma Wells Fargo, která nabízí bankovní, investiční nebo pojišťovací služby. Hodnota značky je podle Brand Finance 44 miliard. Naopak z desítky v letošním roce vypadly značky řetězce rychlého občerstvení McDonald's (z 53 miliard se hodnota propadla na 43 miliard) a korporace General Electric (ze 48 miliard propad na 37 miliard).
Značkou s nejhorším výkonem je v letošním žebříčku Volkswagen kvůli svému emisnímu skandálu. Hodnota této značky klesla o 12 miliard dolarů na 18,9 miliardy dolarů a propadla se na 57. příčku z loňské 18. pozice.
Amazon se posunul vpřed o čtyři místa
Skokanem první desítky byl Amazon, který předběhl softwarovou společnost Microsoft, telekomunikační firmy Verizon a AT&T a obchodní síť Walmart. Brand Finance pak upozornila na silný výkon několika čínských firem. Hodnota značky aplikace pro zasílání zpráv WeChat, která patří firmě Tencent Holdings, stoupla o 83 procent na 6,5 miliardy dolarů. Hodnota značky realitní firmy Evergrande Real Estate Group se dokonce více než zdvojnásobila.
Při tvorbě hodnoty značky vychází Brand Finance ze specifických finančních údajů a z údajů o příjmech. Jinak je tomu při hodnocení vlivu, nebo také síly značky, které bere v úvahu i další ukazatele, jako obeznámenost, věrnost či marketingové a reklamní výdaje.
Disney úspěšně nakupoval
Nejvlivnější značka Walt Disney tak v žebříčku nejhodnotnějších značek skončila na 24. příčce. Disneymu k postu nejvlivnější značky pomáhají některé akvizice z nedávných let, kdy koupil filmová studia Pixar a Lucasfilm a komiksovou firmu Marvel.
Do kin v loňském roce Disney uvedl čtyři z deseti nejvýdělečnějších filmů, z nichž tři pochází z produkce těchto tří společností. Kasovní rekordy lámal hlavně nový díl Star Wars na konci roku, který se blíží k dvoumiliardovým tržbám z celého světa.