Google po pěti letech vystřídal Apple na pozici nejhodnotnější značky na světě. Vyplývá to z letošního žebříčku, který tento týden zveřejnila společnost BrandFinance. Zatímco hodnota značky Google se proti předchozímu roku zvýšila o 24 procent, hodnota značky Apple zamířila o 27 procent dolů.
Apple přišel o titul nejhodnotnější značky. Jedničkou je teď Google
Hodnota Googlu podle společnosti BrandFinance nyní činí 109,47 miliardy dolarů (2,8 bilionu korun), čímž předstihl Apple se 107,14 miliardy dolarů.
Google provozuje největší internetový vyhledávač na světě, ale také stojí za mobilním operačním systémem Android. V tomto směru tak tvoří konkurenci pro Apple, který vyrábí například mobilní telefony iPhone a počítačové tablety iPad, na nichž používá vlastní operační systém.
„Apple si nedokázal udržet technologickou výhodu a opakovaně zklamal své stoupence, když přišel jen s kosmetickými úpravami namísto očekávaných výrazných změn,“ uvedla společnost BrandFinance. „Jeho značka ztratila na lesku a nyní musí soupeřit nejen s tradičním rivalem Samsung, ale i s řadou čínských značek,“ dodala.
Z mimoamerických firem si nejlépe vede Samsung
Třetí místo v žebříčku obsadila značka Amazon s hodnotou 106,37 miliardy dolarů. Za ní následovaly značky AT&T a Microsoft. Nejvýše umístěnou neamerickou značkou je jihokorejská značka Samsung, které patří šestá příčka.
Samsung si navíc o jednu příčku polepšil oproti minulému žebříčku, přestože se v roce 2016 potýkal s problémy, které mu způsobil jeho nejnovější smartphone Galaxy Note 7. Místo toho, aby se stal prémiovým produktem, jenž by konkuroval iPhonům, objevily se potíže s baterií. V některých případech tak telefon začal hořet. I když se firma snažila chybu vyřešit, nakonec boj o přežití modelu vzdala, stáhla ho a zrušila výrobu.
Skokanem v první desítce žebříčku nejhodnotnějších značek je pak Facebook, který loni zastával ještě sedmnáctou příčku, ale teď už je na deváté. Na dalších místech pak stojí za pozornost posun čínského on-line obchodníka Alibaba, který se ze šedesátého místa dostal na 23. místo s 34,86 miliardy.
Nejlépe umístěnou čínskou značkou je teď ale bankovní společnost ICBC na desátém místě, která tak předstihla loňskou čínskou jedničku China Mobile. Z japonských značek se nejlépe umístila na 12. místě Toyota, která tak drží první místo mezi automobilovými značkami. Nejcennější evropskou značkou je BMW na 17. příčce.
- 1. Google - 109,470 miliardy dolarů
(v roce 2016 druhé místo s 88 miliardami dolarů) - 2. Apple - 107,141 miliardy dolarů
(v roce 2016 první místo s 146 miliardami dolarů) - 3. Amazon.com - 106,396 miliardy dolarů
(v roce 2016 třetí místo s 69 miliardami dolarů) - 4. AT&T - 87,016 miliardy dolarů
(v roce 2016 šesté místo se 60 miliardami dolarů) - 5. Microsoft - 76,265 miliardy dolarů
(v roce 2016 čtvrté místo s 67 miliardami dolarů) - 6. Samsung Group - 66,219 miliardy dolarů
(v roce 2016 sedmé místo s 59 miliardami dolarů) - 7. Verizon - 65,875 miliardy dolarů
(v roce 2016 páté místo s 63 miliardami dolarů) - 8. Wallmart - 62,211 miliardy dolarů
(v roce 2016 osmé místo s 54 miliardami dolarů) - 9. Facebook - 61,998 miliardy dolarů
(v roce 2016 sedmnácté místo s 34 miliardami dolarů) - 10. ICBC - 47,832 miliardy dolarů
(v roce 2016 třinácté místo s 36 miliardami dolarů) - Zdroj: Brand Finance