Železnice bude bezpečnější, jenže za kolik? Evropský zabezpečovač vyjde dráž než starší lokomotiva

3 minuty
UDÁLOSTI: Na českých kolejích se naplno rozjíždí zavádění evropského zabezpečovacího systému
Zdroj: ČT24

ETCS přijíždí do Česka a Správa železniční dopravní cesty nechce po roce 2025 pouštět na tratě lokomotivy, které nebudou tímto systémem vybavené. Jednotný evropský železniční zabezpečovač slibuje řadu výhod, v prvé řadě má zvýšit bezpečnost provozu, zárověn zjednodušit přeshraniční dopravu. Má ale také velkou nevýhodu, kterou je jeho vysoká cena – nejen pro správce infrastruktury, ale také pro dopravce, kteří si musí pořídit palubní část zabezpečovače do všech svých lokomotiv. V některých případech hrozí, že bude zabezpečení dražší než sama lokomotiva.

Dnes jsou železniční tratě v Česku zabezpečené na různé úrovni – od telefonů a výpravčích po systém LS, který by měl být schopen samostatně zastavit vlak, když strojvedoucí učiní chybu. V budoucnu by měly být všechny tratě zabezpečené systémem ETCS na některé ze tří jeho úrovní. K tomu ale budou potřeba obrovské investice nejen na straně státu, kterému tratě patří, ale i dopravců.

Jednotný evropský zabezpečovač má zatím v Česku jen hrstka lokomotiv – jsou jich asi dvě desítky a jde o nejnovější vozidla, která si dopravci pořídili od velkých světových výrobců. Do všech starších se musí zabudovat.   

Bude to stát zhruba deset milionů korun na jednu lokomotivu. Pro menší dopravce, kteří se spoléhají hlavně na starší stroje – především zmodernizované dieselové Brejlovce ze 70. let, v poslední době stále častěji i starší elektrické lokomotivy – to může být velký problém. Deset milionů je více, než je zůstatková hodnota takových strojů.

Železniční trh již dopady očekávaného nástupu ETCS pocítil. Část společnosti KDS – která mimo jiné vzbudila pozornost jako dopravce vlaku do Banátu, který vešel do historie jako nejdelší osobní souprava na českých kolejích – prodali její zakladatelé manželé Šauerovi firmě IDS Cargo. IDS dostala většinu lokomotiv, Šauerovi je prodali právě kvůli obavě, jak by jednotný evropský zabezpečovač dopadl na jejich flotilu patnácti starších lokomotiv.

„Pokud nechceme, aby to, co jsme tady budovali osmnáct let, zaniklo, tak nám nezbude nic jiného než se spojit s velice silným partnerem,“ vysvětlil Radek Šauer.

Dosadit ETCS na Brejlovce, tedy stroje, které v 70. přebíraly otěže po poslední generaci parních lokomotiv, je vůbec nejsložitější – a tedy i nejdražší. Situaci komplikuje i fakt, že tyto stroje procházely různými rekonstrukcemi, kvůli čemu dostávaly nová řadová označení. „Na každou řadu musíte provést prototypovou instalaci, která je velmi nákladná – kompletní papírová dokumentace a kompletní zkoušky,“ poukázal Vladimír Kampík ze společnosti AŽD.

Evropský zabezpečovač má předcházet mimořádnostem

Zatím nelze ani zdaleka říct, že ETCS vládne všem. Lokomotivy vybavené vlakovou částí zabezpečovače zatím mohou „chytit“ traťovou část na koridoru mezi Kolínem a Břeclaví. Správa železniční dopravní cesty ale již připravuje další včetně průjezdu Prahou a plánuje, že na tratě vybavené ETCS vůbec nebude pouštět vozidla bez patřičné výbavy. Na jejich vybavení dává jen pět let. „Rok 2025 je striktní,“ varoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Zabezpečovač ETCS má být významným krokem v zabezpečení železniční dopravy v Česku. Oproti systému LS, který zastaví vlak pouze tehdy, když projede návěst stůj, případně strojvedoucí přestane reagovat na tlačítko bdělosti, by měl vzniku mimořádností i předcházet – tedy vlak zastavit již před návěstí, když by se zdálo, že strojvedoucí sám nereaguje.

V budoucnu po zavedení třetí úrovně ETCS by také mělo být možné provozovat železnici bez návěstidel – zabezpečovací zařízení bude fungovat tak, že bude neustále vědět o situaci na trati před vlakem a dokáže vždy včas zastavit, čímž význam pevných návěstidel vymizí.

K zavedení třetí úrovně ale bude skutečně bezpodmínečně nutné, aby ETCS měly úplně všechny vlaky. Česká SŽDC však zatím uvažuje spíše opačným směrem. Navzdory nekompromisnímu prohlášení Marka Illiaše již uvažuje o prvních změkčeních, aby umožnila starším lokomotivám v Česku dál jezdit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...