Čím dál více podnikatelů v Česku se kvůli omezením v souvislosti s pandemií koronaviru přesouvá na internet. Už delší dobu prodávají on-line například restaurace, zákazníkům jsou ochotni dovézt jídlo až domů. Nárůst obchodů na internetu však hlásí i odvětví, u kterých to v minulosti tak běžné nebylo. Například autobazary za poslední tři týdny prodaly přes internet už více než tisíc vozů.
Zákazníky hledat on-line. Kvůli koronaviru se v Česku mění i prodej ojetých vozů
Běžný prodej je momentálně zakázán ve spoustě provozoven, týká se to i autobazarů. A tak se mění způsoby obchodu. Jedinou možností, jak si auto prohlédnout, je zavítat na internetové stránky prodejců. „My jsme prakticky okamžitě museli nastartovat nový byznys model,“ přiblížila generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Tento způsob nákupu je přitom velmi jednoduchý. Člověk si on-line vybere auto, které se mu zamlouvá, v případě zájmu mu ho zaměstnanci přivezou přímo před dveře jeho domu. Prodejce musí být vybaven ochrannými pomůckami a kompletní dezinfekcí musí projít i vozidlo.
Zájem o nákup auta je v těchto dnech mnohem nižší, než je běžné. Prostřednictvím internetu se v Praze prodá denně asi patnáct vozidel, běžně si však na stránkách prodejce zákazníci vyberou šedesát aut.
Zrušení velkých akcí zkomplikovalo život cateringovým firmám
Na internetový prodej se musely zaměřit i další společnosti, například cateringová firma FoodIN, která by jinak byla úplně bez příjmů. „Ta největší krize přišla právě tím vyhlášením, že se ruší akce nad sto lidí. Najednou se rušily i malé akce, ze dne na den,“ uvedla spolumajitelka podniku Petra Pavičová.
Společnost musela zareagovat okamžitě, přestala zajišťovat catering a místo toho nabízí potraviny zejména od lokálních výrobců přes svůj e-shop. Prodávají však i své produkty, zakázek mají zatím dost.
Nevíte, jak na on-line? Rada se najde
Na podnikatele, kteří s on-line prodejem nemají vůbec žádné zkušenosti, se začala zaměřovat i bezplatná iniciativa Jdemeonline.cz. „Během tří jednoduchých kroků popíšete svůj problém a my vás propojíme na správné lidi, kteří vám dokážou pomoci,“ řekl zakladatel projektu Jan Bělohlávek.
Dobrovolníci lidem poradí nejen se založením e-shopu, ale také s vytvořením jednoduchého poptávkového formuláře, který údajně může využít velká spousta profesí. „Současná krize jenom napomohla tomu, že si lidé více uvědomili, že on-line je potřeba a že digitalizace dokáže ušetřit peníze a zefektivnit práci,“ doplnil Bělohlávek.