Úředníci si ve stavebním řízení mohou „sahat pod ruce“. Opravíme to, slibuje resort

Systémy digitalizace stavebního řízení plánuje ministerstvo pro místní rozvoj v několikadenních odstupech postupně opravovat a doplňovat o další funkce. Učinit tak chce úřad v reakci na technickou chybu v systému, kvůli které mohli úředníci editovat či zcela rušit některé žádosti o stavební povolení, které by jinak neměli mít možnost upravovat, řekl mluvčí resortu Petr Waleczko. Požadavky a připomínky, které ministerstvo v pondělí po spuštění systému obdrželo, v současnosti řeší s dodavatelem.

Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) uvedl, že za výpadky, o kterých píšou média, systém nenese vinu. „Digitální stavební řízení první den obsloužilo přes půl milionu dotazů. Dneska jsme byli na průměru odpovědi (na požadavky uživatelů) za nějakých 43 milisekund,“ napsal na síti X.

S možností vidět záměry ke stavebním povolením, které patří i jiným stavebním úřadům, systém a nový stavební zákon počítá. „Je to kvůli vzájemné koordinaci a spolupráci například s dotčenými orgány. Stavební úřady ale nevidí jednotlivá řízení, dokumenty a podobně,“ popsal Waleczko.

Možnost upravovat jiné záměry je podle něj ovšem technickou chybou, kterou ministerstvo řeší s dodavatelem a kterou chce odstranit do konce týdne. „Úředník nesmí účelově údaje měnit. Stejně tak je to v situaci, kdy omylem dostane spis, který mu nepřísluší. Pokud někdo neoprávněně upravuje záměr, zůstává o tom v systému přesný záznam,“ doplnil mluvčí.

Za pondělek se do portálu stavebníka podle ministerstva přihlásilo skoro 4500 lidí a bylo odesláno 113 žádostí o stavební povolení. Do Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) se v pondělí přihlásilo 4500 úředníků. Po technické stránce bylo podle resortu spuštění obou systémů úspěšné.

Od pondělí začal platit nový stavební zákon a s ním spojená digitalizace stavebního řízení pro pozemní stavby, jako jsou bytové či rodinné domy. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace bude on-line. Úřady a stavebníci budou komunikovat v propojených systémech – Portálu stavebníka pro občany a ISSŘ.

Problémy s přihlášením

Část stavebních úřadů hlásila v pondělí problémy s nově spuštěným centrálním portálem, podle státu je ale funkční. Například v Brně se úředníci magistrátu nemohli do systému přihlásit, podle nich kvůli přetížení. S komplikacemi se potýkaly ale také stavební úřady v Praze. Jejich úředníci v systému vůbec nemohli pracovat, protože prý nebylo možné nastavit uživatelská práva.

Úředníci z Prahy 8 hodnotili systém jako nejhorší, co zatím za třicetiletou praxi zažili. Do ISSŘ nebylo ale možné dále zadat adresu, pouze katastrální území, a v systému nebylo možné filtrovat záměry v konkrétních regionech a ukazovaly se výsledky za celou republiku. Některé radnice kritizovaly i nedostatečné proškolení na nový systém.

Mluvčí městské části Praha 1 Karolína Šnejdarová řekla, že MMR v pondělí prostředí systému pro úředníky upravovalo a již se jim nezobrazují všechny žádosti. Vše potřebné má stavební úřad městské části od pondělí nastavené, žádnou poslanou žádost zatím ale neeviduje.

Na úřadech a mezi stavebníky a odborníky budil nový stavební zákon a digitalizace stavebního řízení už před spuštěním obavy. Zakázka na zavedení části systému byla několikrát zrušena, školení pro úředníky bylo zřízeno narychlo a nebylo úplné a úřady nedostávaly vždy vyhovující techniku.