Úřady hlásily problémy s novým portálem pro stavební řízení

Události: Stavební zákon a digitalizace (zdroj: ČT24)

V pondělí začal v Česku platit nový stavební zákon a s ním spojená digitalizace řízení pro pozemní stavby jako bytové či rodinné domy. Zákon například ruší dvojí povolování a územní a stavební řízení slučuje do jednoho. Už podle informace z dopoledne lidé přes Portál stavebníka odeslali ráno jedenáct žádostí o stavební povolení. S platností zákona začal v Brně zpracovávat žádosti centrální stavební úřad místo jednotlivých městských částí. O jeho vytvoření rozhodlo zastupitelstvo už loni. Některé úřady ale v průběhu dne hlásily, že portál nefunguje. Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Petr Waleczko řekl, že komplikace při přihlašování způsobuje nesprávný postup úředníků.

Vedoucí stavebního úřadu v Jihlavě Michal Jarco popsal nový systém slovy „zmatek za zmatkem“. Podle mluvčího města Radovana Daňka přišlo v uplynulých dnech na stavební úřad přes sto žádostí denně a je zahlcený na několik týdnů dopředu. „Teprve se určují role správců nového systému, nemáme zatím nainstalované všechny nové počítače, ale nový systém funguje i na těch starých. Paradoxně k nám do Jihlavy chodí žádosti z jiných krajů, hlavně z celé jižní Moravy, nebo je alespoň vidíme, ale nevidíme naše z Jihlavska,“ uvedl.

Pracovníci stavebních úřadů se podle Daňka se systémem učí a seznamují se s ním za pochodu. „Z pohledu úředníka stavebního úřadu byly časová kapacita a počet školení pro práci s novým systémem absolutně nedostatečné,“ dodal.

Na mladoboleslavském stavebním úřadu, kde byla situace v posledních týdnech kvůli velkému množství žádostí kritická, se v pondělí potýkají s nefunkčním portálem. „Většina úředníků se od rána nemůže přihlásit,“ řekla krátce po poledni mluvčí magistrátu Šárka Charousková. Úředníci nyní vyřizují žádosti, které obdrželi do konce června. „Za poslední den, kdy mohli přijímat žádosti ve starém režimu, jich do datové schránky přišlo 198, poslední dvě minuty před půlnocí,“ doplnila.

V Brně začal fungovat centrální stavební úřad (zdroj: ČT24)

Problémy s přihlášením podle mluvčího ministerstva pro místní rozvoj souvisí s tím, že úředníci zadávají špatně své zařazení do přihlašovacích údajů. Každý úředník totiž může v systému využívat jenom vyhraněné úkony, a tuto roli musí nastavit lokální administrátor.

V Praze ale měli úředníci potíže nejen s přihlášením do systému. Mluvčí Prahy 10 Ján Bruno Tropp sdělil, že pracovníci stavebního úřadu v systému vůbec nemohou pracovat, protože nelze nastavit uživatelská práva. Úředníci z Prahy 8 podle mluvčího městské části Martina Šalka hodnotí systém jako nejhorší, co zatím zažili, a to i ti s třicetiletou praxí. „Zaměstnanci stavebního úřadu Prahy 8 se od rána pokouší do ostré verze systému přihlásit. Po několika pokusech se to jedné pracovnici podařilo – výsledkem je zjištění, že ostrá verze funguje stejně jako testovací a má do ní přístup celá republika. Stavební úřady si tedy mohou navzájem podání rušit, upravovat a tak podobně,“ prohlásil.

Příliv žádostí před platností zákona

Na stavebním úřadu v Jablonci nad Nisou zpracovává nyní každý úředník zhruba šedesát žádostí, které přišly do konce června. „Zpracovávají je ve starém režimu, a to i mimo vlastní pracovní dobu včetně sobot. Co se týká nového způsobu, stále nemáme na úřadu kompletní techniku, počítače ještě přichází a naši IT pracovníci musí každý z nich připravit, což trvá tak jeden den. Když zkusili naši referenti ráno spustit nový portál, nefungoval,“ uvedla mluvčí jablonecké radnice Jana Fričová.

Žádné závažnější problémy v souvislosti se změnou stavebního zákona zatím nezaznamenali v Liberci. Podle vedoucího odboru stavebního úřadu Miroslava Šimka je to dané i tím, že žadatelů bylo dopoledne minimum. „Přihlásili jsme se a s drobnými výpadky to funguje. Nefungují všechny odkazy a nějaké kolonky. Uvidíme, jak se to bude chovat, až bude nějaké řízení,“ uvedl.

Podle Šimka dopoledne stavbaři potřebovali řešit drobnosti. „Nejsou tu žádní developeři. Zatím ani nevíme, jak bude fungovat digitální dokumentace, a ještě se musíme také dovybavit,“ řekl. Nižší zájem o služby libereckého úřadu je prý daný i tím, že řada stavbařů se snažila podat svoji žádost ještě před změnou zákona. „Poslední dva měsíce byl nárůst o tři sta procent. Předzásobili nás na půl roku dopředu,“ dodal.

Stavební úřad při českobudějovickém magistrátu zatím nezaznamenal žádnou změnu. Podle vyjádření radnice v poslední době před přechodem na digitální řízení nevznikaly žádné komplikace v souvislosti se stavebním řízením. Změna zákona se proto v chodu úřadu nijak neprojevila, uvedla mluvčí magistrátu Jitka Welzlová.

Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů sdělilo, že na problémy s centrálně řešeným systémem upozorňovalo stát už od loňska. Následně na základě testování systému poslalo ministerstvu seznam připomínek, z nichž většina podle organizace nebyla vyřešena.

„Digitální stavební řízení trpí absencí klíčových funkcí, které jsou nezbytné pro efektivní správu a řízení stavebních projektů. Například není funkční propojení s ekonomickými systémy či lokálními spisovými službami,“ uvedl předseda sdružení Jan Holický. Systém také podle něj postrádá třeba vyhledávání podle katastru či ulic a má i právní nedostatky. „Vyzýváme proto ministerstvo pro místní rozvoj k neodkladné nápravě současného stavu,“ doplnil.

Zákon má přinést hlavně zjednodušení řízení

Díky novému zákonu mají stavební úřady samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. Na konci má být jediné razítko pro stavebníka.

Stavební řízení přechází pro všechny účastníky do digitální podoby prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších informačních systémů. Od července dostanou stavebníci všechna povolení, vyjádření a dokumentaci on-line. Komunikace bude probíhat v propojených systémech, tedy Portálu stavebníka pro občany a Informačním systému stavebního řízení pro úředníky, a to v internetovém prohlížeči.

Systém se bude v budoucnu vyvíjet a automatizovat. Všichni účastníci budou pracovat se stejnou verzí a budou mít on-line přehled o stavu řízení. V systému bude možné spravovat spisy, ale také přijímat, vytvářet a odesílat potřebné dokumenty či přistupovat k různým registrům, katastru nemovitostí a dalším datovým zdrojům státu.

Nově se stanovují lhůty pro vydání rozhodnutí ze strany úřadů. Například pro stavbu rodinného domu bude rozhodnutí o povolení trvat třicet dní a u složitějších staveb typu dálnice nebo elektrárna do 120 dní.

Legislativa zavádí také nové rozdělení staveb na drobné, jednoduché, vyhrazené a ostatní. Do drobných staveb patří například skleníky či bazény, ty nebudou vyžadovat stavební povolení ani kolaudaci. Jednoduché stavby jsou domky určené k bydlení či rekreaci s nanejvýš dvěma nadzemními a jedním podzemním podlažím. Mezi vyhrazené stavby patří dálnice, letiště nebo vodní přehrady a mezi ostatní stavby se počítají bytové a obchodní domy nebo kanceláře.

Výrazné zdražení

Nový zákon zdražuje povolení některých typů staveb. Nejvýrazněji je to u žádosti o výkop studny ze 300 na deset tisíc korun. Zdražuje ale také povolování garáží z tisícovky na pět tisíc korun a prodloužení platnosti stavebního povolení z tisíce na dva tisíce korun. Stavba pro bydlení s více než třemi byty zůstává v součtu stejná, tedy deset tisíc, podobně, jako tomu je u stavby s nejvýše třemi byty nebo stavby pro rodinnou rekreaci, jejíž povolení je za pět tisíc.

Současně s novým stavebním zákonem začíná platit šest nových vyhlášek, které se zákonem souvisí. Ruší některé zastaralé technické parametry na výstavbu a upravují způsob vypracování dokumentace.

Nový stavební zákon a související vyhlášky počítají s přechodným obdobím do 30. června 2027. Do tohoto termínu bude možné projekty podávat i schvalovat podle dřívějších předpisů. Pro některé větší vyhrazené stavby jako například dálnice nabyl nový stavební zákon účinnosti 1. ledna letošního roku.

Dorazilo už několik žádostí

Přes Portál stavebníka bylo v pondělí ráno odesláno jedenáct žádostí o stavební povolení, informoval dopoledne vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Založeno podle něj bylo 105 žádostí a ministerstvo eviduje 983 přihlášení. V systému pro úředníky bylo přihlášeno přes dva tisíce pracovníků stavebních úřadů i dotčených orgánů, dodal.

Mluvčí ministerstva Petr Waleczko řekl, že v současnosti úřad řeší drobné problémy, se kterými se před jejich spuštěním počítalo. Informace o počtu žádostí a přihlášených plánuje resort během dne pravidelně aktualizovat.

Podle Waleczka resort pro stavební úřady a dotčené orgány zřídil call centrum, které úředníkům pomáhá s používáním nově zavedeného systému. Call centrum žadatele rozřazuje mezi odborníky a ministerstvo postupně dotazy vyřizuje. Všechny úřady by měly mít k dispozici manuály, jak se systémem pracovat. Funkce systému je podle Waleczka nyní v gesci dodavatelské firmy a jejích vývojářů.

Nový centrální úřad v Brně

V Brně se s platností zákona otevřel v pondělí centrální úřad, který se nachází v centru města v budově bývalé České pošty. Otevřel se v 8:00. Mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek už před otevřením sdělil, že úřad by měl být řádně připraven na ostrý provoz. Nicméně brněnským úředníkům se ráno do systému přihlásit nepodařilo. Problém vnímají v možném přetížení systému.

„Předpokládali jsme, že systém nebude hned fungovat. Nelze očekávat, že by byl ostrý provoz bez potíží, stavební úřad rozbíháme strašně rychle,“ uvedl radní pro územní plánování a rozvoj Petr Bořecký (ANO). „Pro zaměstnance úřadu připravilo ministerstvo k nové agendě webináře a instruktážní videa. Dostupná byla i základní testovací aplikace, která ale zaměstnancům ve finále moc neukázala. Kolegové tedy proškolení zaměstnanců stavebních úřadů hodnotí jako nedostatečné,“ dodal. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) vyzvala ke shovívavosti.

Na centrální stavební úřad se přesunuly všechny stavební úřady z městských částí, výjimkou je nedaleký úřad pro část Brno-střed. V budoucnu však má zůstat už jenom jeden centrální. Na novém „superúřadě“ má v plném stavu pracovat 150 úředníků, zatím je kapacita pracovníků naplněna z osmdesáti procent. Většinou jde o zaměstnance už zrušených stavebních úřadů v jednotlivých částech města.

„Výběrová řízení stále probíhají. Očekáváme, že ještě v letních měsících se dostaneme na zhruba devadesátiprocentní obsazenost. Pokud jde o zaměstnance ze stavebních úřadů jednotlivých městských částí, tak ti budou tvořit 72 procent personálu,“ vysvětlil Poňuchálek.

Zatím s magistrátní technikou

Zatím však nedorazila slíbená technika a software z ministerstva pro místní rozvoj, magistrát tak musel zajistit techniku ze svých zdrojů, na kterou vyčlenil tři miliony korun. Jakmile přístroje z resortu do Brna dorazí, magistrát techniku přesune na jiná pracoviště, zjistil redaktor ČT Tomáš Foltán.

Mluvčí magistrátu potvrdil, že mezi zaměstnanci stavebních úřadů v jednotlivých městských částech panovaly kvůli plánované centralizaci obavy. „Myslíme si, že se to rozptýlilo, nachystáno vše máme, uvidíme sice, jestli ten nový systém bude fungovat, nicméně děláme vše pro to, aby to bylo co nejhladší,“ dodal.

Načítání...