Ukrajinských firem v Česku přibývá. Podnikatelé se ale musejí vypořádat s jazykovou bariérou

Události: Ukrajinských podniků v Česku přibývá (zdroj: ČT24)

Ukrajinci mají stále větší zájem o český trh. Někteří uprchlíci v tuzemsku budují úplně nové firmy, jiní sem rozšiřují své podnikání z domova. Narážejí ale na potíže – hlavně kvůli neznalosti jazyka, legislativy nebo daňového systému.

Mluvit česky o svém zboží se Ludmila Čabanová musela nejprve naučit. Před začátkem ruské invaze měla její rodina na Ukrajině desítky obchodů. Část pak stěhovali do Prahy. „Nový byznys je vždycky trochu těžké propagovat v nové zemi bez znalosti jazyka,“ podotkla.

Čabanovi nejsou jediní. Od loňského ledna Ukrajinci založili v Česku přes dvanáct a půl tisíce firem – čtyřikrát více než v roce 2021. Začít na novém trhu jim pomáhají české iniciativy. „Seznamujeme je s tím pomoci workshopu, setkání, propojujeme je networkingem,“ nastínila projektová manažerka programu DoToho UA Daria Kulaček.

Do Česka přicházejí i velké ukrajinské podniky – například doručovatelská služba Nova Post. Podle jejího vedení je spolupráce vzájemně výhodná. Usnadní třeba kontakt českých firem s těmi ukrajinskými.

„Všímáme si požadavků evropských firem, které chtějí stihnout vstoupit na trh Ukrajiny před ukončením invaze, aby při rekonstrukci a investicích byly na tomto trhu,“ sdělil výkonný ředitel firmy Nova Post ČR Volodymyr Sterenčuk. V Česku zatím fungují dvě pobočky, pracují tam Ukrajinci i Češi.