U dálnic a silnic první třídy nesmí stát billboardy už skoro dva roky, boj o poutače tím ale nekončí. Reklamní plochy začala řešit i Praha, která chce, aby většina billboardů na jejím území zmizela. Těch ilegálních je podle odhadu firmy JCDecaux na území hlavního města sto osmdesát. Dva z nich ve středu společnost na výzvu magistrátu odstranila. Celkově se zatím podařilo odstranit dvaačtyřicet nelegálních billboardů.
Praha na svém území nechce ilegální billboardy, provozovatelé slibují odstranění
Zatímco při cestě po dálnici řidiče už téměř žádné reklamy neruší, poté co přejedou hranice Prahy, o jejich pozornost bojují desítky velkoplošných reklam. Zákon z roku 2017 totiž říká, že billboardy mohou stát v zastavěném území.
Toho firmy využily, a když nemohly umisťovat velkoplošné reklamy podél dálnic, začaly se soustředit na velká města. Pražský magistrát v poslední době vyzývá provozovatele, aby plochy odklidili, nejprve ale musí zkontrolovat, které billboardy podmínky dané zákonem nesplňují. Poutače smí stát tam, kde jsou domy od sebe vzdálené alespoň pětaosmdesát metrů. Město dosud rozhodlo o odstranění zhruba šedesáti reklamních ploch, zmizelo jich zatím čtyřicet dva.
Ve středu takto dělníci odstranili dva poutače u ulice Lipská nedaleko ruzyňského letiště. Provozovatel, firma JCDecaux podle slov mluvčího Jiřího Chvojky čekal na výzvu magistrátu. „My jsme vznesli dotaz na magistrát, jestli byly vyzvány všechny firmy, které tu provozují ty velké reklamní plochy. Působí to, že magistrát neměří všem úplně stejným metrem,“ doplnil mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský.
Na výzvu ale podle úřadu společnost čekat nemusela. „Tato reklamní zařízení zde již dávno nemají co dělat a společnosti je mohly odstranit ještě před našimi výzvami. Postupujeme zcela podle zákona a žádné provozovatele nezvýhodňujeme,“ brání postup magistrátu mluvčí Vít Hofman.
Do konce roku závadné poutače odstraníme, slibují provozovatelé
Kolik nelegálních ploch na území Prahy je, magistrát přesně neví. „Jedná se totiž o všechna reklamní zařízení, tedy i takzvané černé reklamy, které nebyly nikdy povoleny a jejichž počet se mění ze dne na den,“ vysvětlil Hofman a dodal, že úřad odstraňování řeší průběžně.
Podle informací JCDecaux je v Praze vyvěšeno sto osmdesát nelegálních poutačů. Firma si stěžuje, že zatímco své protizákonné billboardy odstraňuje, ostatní provozovatelé tak nečiní. S tím nesouhlasí Svaz provozovatelů venkovní reklamy, který zahrnuje zhruba dvě třetiny trhu. S magistrátem prý komunikuje a závadné reklamní poutače postupně odstraňuje. „Předpokládáme, že veškeré plochy, kterých se novela týká, budou odstraněny nejpozději do konce letošního roku,“ sdělil prezident svazu Marek Pavlas.