Pět let od nehody ve Studénce. Na stavbu podjezdu pod nebezpečným místem se stále čeká

Stavba podjezdu pod nebezpečným železničním přejezdem, na kterém se 22. července v roce 2015 srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, by mohla začít za dva roky. Komplikují ji ale výkupy pozemků. Se dvěma vlastníky se Správa železnic zatím nedohodla. Jednání uvázla na výkupní ceně. Na přejezdu zatím správa testovala několik doplňkových zabezpečovacích systémů, nejnověji letos v březnu nasadila závory s blikajícími červenými světly.

Nabízenou částku za pozemek potřebný pro stavbu objízdné komunikace a podjezdu pod železniční tratí ve Studénce zatím nepřijal první z vlastníků, společnost AK-1324. Soukromá majitelka druhého pozemku je podle starosty Studénky Libora Slavíka ochotná k prodeji, čeká ale, jak dopadnou jednání s firmou.

Starosta doufá, že dohoda s majiteli pozemků nakonec bude. „Bylo by škoda, kdyby pro nás tak důležité stavby ztroskotaly na 15 či 20 milionech, o kterých nyní stát s vlastníky jedná,“ uvedl starosta Studénky.

3 minuty
Uplynulo 5 let od nehody ve Studénce. Pendolino tehdy na přejezdu srazilo kamion
Zdroj: ČT24

Na řadu může přijít vyvlastnění pozemků

Nedohodnou-li se strany, může podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše přijít na řadu vyvlastnění. „A to i s ohledem na skutečnost, že část stavby, která má zajistit nový příjezd kamionové dopravy do průmyslové zóny, je v plánu vymezena jako veřejně prospěšná,“ řekl.

Správa železnic předpokládá, že stavba by měla začít v únoru 2022 a skončit v listopadu následujícího roku. Tento termín je podmíněn vydáním pravomocného územního rozhodnutí do letošního října a ukončením stavebních řízení do ledna 2022.

Náklady na projekt, který zahrnuje tři stavby, se odhadují na 750 milionů korun. Nejprve by měla podle starosty vzniknout objízdná komunikace, která zajistí nákladní dopravu pro nedalekou průmyslovou zónu.

„Bez ní projekt nemá smysl, protože pak by kamiony jezdily přes centrum města,“ upozornil starosta Studénky. Navázat má úprava železničního přejezdu a přilehlé křižovatky a pak podjezd.

Řidiči nerespektují červenou na přejezdu často

Přejezd je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. Několik měsíců po tragické srážce Pendolina s polským kamionem v říjnu 2015 portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel.

Severomoravská Studénka se po roce 2000 stala místem dvou tragických železničních nehod. V srpnu 2008 tam zahynulo osm lidí poté, co vlak EuroCity narazil do spadlé části mostní konstrukce.

  • Nehoda se stala v 07:43 ráno a ani zkušený strojvedoucí pendolina neměl šanci jí zabránit. Překážku na trati uviděl v okamžiku, kdy vyjel v rychlosti 160 kilometrů za hodinu z mírného pravého oblouku, kamion byl od něj jen několik desítek metrů. Strojvedoucí ještě stačil spustit rychlobrzdu a pokusil se utéct do bezpečí dál v lokomotivě. O pár vteřin později přišel náraz do návěsu plného ocelových plechů, naplno brzdící vlak jel v tu chvíli 142 kilometrů v hodině.
  • Poničené pendolino tlačící trosky kamionu zastavilo až po půl kilometru v prostoru nádraží ve Studénce. Na místě zahynuli dva lidé, třetí oběť nehody pak podlehla zraněním v nemocnici. Zranění utrpělo 25 lidí, mezi nimi pět železničářů ze stanice, tři lidé byli zraněni velmi vážně. Mezi nimi i šedesátiletý strojvedoucí Jan Černý, kterému prudký náraz zlomil pánev, rozdrtil obratel a porušil míchu. Po nehodě bojoval o život, přišel nejprve o levou, později i o pravou nohu.
  • Polský řidič kamionu Slawomir Sondaj, který nehodu způsobil, vyvázl bez zranění. V okamžiku nárazu stál tahač mimo kolej, po které se blížilo pendolino, a přestože mohutná rána z automobilu odtrhla kabinu, ta zůstala prakticky nepoškozená a šokovaný řidič z ní sám vystoupil. Po nehodě skončil Sondaj ve vazbě a později byl obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti. V únoru 2016 mu soud vyměřil osm a půl roku vězení. Obžalovaný i žalobce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání.
  • Pozdvižení přitom vzbudil způsob, jakým se profesionální řidič bránil. Tvrdil totiž, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit. Soud ale jeho obhajobu odmítl a konstatoval, že se Sondaj dopustil hrubé řidičské chyby. Soudce také uvedl, že obžalovaný vůbec neměl mít řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák za poslední dva roky dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod.
  • Výši trestu pak ovlivnil i přístup obžalovaného, který podle svých slov navíc světla na přejezdech nesledoval nikdy a řídil se výhradně závorami. „Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený,“ uvedl soudce po vynesení rozsudku, který řidiči stanovil nejen vysoký nepodmíněný trest, ale i desetiletý zákaz řízení.
  • Nehoda kromě mrtvých a zraněných znamenala i velké hmotné škody, které jen na vlaku přesáhly 200 milionů korun. Pojišťovna přitom Českým drahám vyplatila jen 34 milionů korun, což bylo maximální pojistné plnění za tahač kamionu. Čelní vůz soupravy byl při nehodě prakticky zničen a musel být vyroben znovu, zbylé vagony vydržely i díky tomu, že nevykolejily. Oprava soupravy trvala více než tři roky, do provozu se Pendolino – jedno ze sedmi ve vozovém parku ČD – vrátilo v září 2018.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 52 mminutami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 4 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 9 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 9 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 19 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 21 hhodinami
Načítání...