Pět let od nehody ve Studénce. Na stavbu podjezdu pod nebezpečným místem se stále čeká

Stavba podjezdu pod nebezpečným železničním přejezdem, na kterém se 22. července v roce 2015 srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, by mohla začít za dva roky. Komplikují ji ale výkupy pozemků. Se dvěma vlastníky se Správa železnic zatím nedohodla. Jednání uvázla na výkupní ceně. Na přejezdu zatím správa testovala několik doplňkových zabezpečovacích systémů, nejnověji letos v březnu nasadila závory s blikajícími červenými světly.

Nabízenou částku za pozemek potřebný pro stavbu objízdné komunikace a podjezdu pod železniční tratí ve Studénce zatím nepřijal první z vlastníků, společnost AK-1324. Soukromá majitelka druhého pozemku je podle starosty Studénky Libora Slavíka ochotná k prodeji, čeká ale, jak dopadnou jednání s firmou.

Starosta doufá, že dohoda s majiteli pozemků nakonec bude. „Bylo by škoda, kdyby pro nás tak důležité stavby ztroskotaly na 15 či 20 milionech, o kterých nyní stát s vlastníky jedná,“ uvedl starosta Studénky.

3 minuty
Uplynulo 5 let od nehody ve Studénce. Pendolino tehdy na přejezdu srazilo kamion
Zdroj: ČT24

Na řadu může přijít vyvlastnění pozemků

Nedohodnou-li se strany, může podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše přijít na řadu vyvlastnění. „A to i s ohledem na skutečnost, že část stavby, která má zajistit nový příjezd kamionové dopravy do průmyslové zóny, je v plánu vymezena jako veřejně prospěšná,“ řekl.

Správa železnic předpokládá, že stavba by měla začít v únoru 2022 a skončit v listopadu následujícího roku. Tento termín je podmíněn vydáním pravomocného územního rozhodnutí do letošního října a ukončením stavebních řízení do ledna 2022.

Náklady na projekt, který zahrnuje tři stavby, se odhadují na 750 milionů korun. Nejprve by měla podle starosty vzniknout objízdná komunikace, která zajistí nákladní dopravu pro nedalekou průmyslovou zónu.

„Bez ní projekt nemá smysl, protože pak by kamiony jezdily přes centrum města,“ upozornil starosta Studénky. Navázat má úprava železničního přejezdu a přilehlé křižovatky a pak podjezd.

Řidiči nerespektují červenou na přejezdu často

Přejezd je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. Několik měsíců po tragické srážce Pendolina s polským kamionem v říjnu 2015 portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel.

Severomoravská Studénka se po roce 2000 stala místem dvou tragických železničních nehod. V srpnu 2008 tam zahynulo osm lidí poté, co vlak EuroCity narazil do spadlé části mostní konstrukce.

  • Nehoda se stala v 07:43 ráno a ani zkušený strojvedoucí pendolina neměl šanci jí zabránit. Překážku na trati uviděl v okamžiku, kdy vyjel v rychlosti 160 kilometrů za hodinu z mírného pravého oblouku, kamion byl od něj jen několik desítek metrů. Strojvedoucí ještě stačil spustit rychlobrzdu a pokusil se utéct do bezpečí dál v lokomotivě. O pár vteřin později přišel náraz do návěsu plného ocelových plechů, naplno brzdící vlak jel v tu chvíli 142 kilometrů v hodině.
  • Poničené pendolino tlačící trosky kamionu zastavilo až po půl kilometru v prostoru nádraží ve Studénce. Na místě zahynuli dva lidé, třetí oběť nehody pak podlehla zraněním v nemocnici. Zranění utrpělo 25 lidí, mezi nimi pět železničářů ze stanice, tři lidé byli zraněni velmi vážně. Mezi nimi i šedesátiletý strojvedoucí Jan Černý, kterému prudký náraz zlomil pánev, rozdrtil obratel a porušil míchu. Po nehodě bojoval o život, přišel nejprve o levou, později i o pravou nohu.
  • Polský řidič kamionu Slawomir Sondaj, který nehodu způsobil, vyvázl bez zranění. V okamžiku nárazu stál tahač mimo kolej, po které se blížilo pendolino, a přestože mohutná rána z automobilu odtrhla kabinu, ta zůstala prakticky nepoškozená a šokovaný řidič z ní sám vystoupil. Po nehodě skončil Sondaj ve vazbě a později byl obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti. V únoru 2016 mu soud vyměřil osm a půl roku vězení. Obžalovaný i žalobce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání.
  • Pozdvižení přitom vzbudil způsob, jakým se profesionální řidič bránil. Tvrdil totiž, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit. Soud ale jeho obhajobu odmítl a konstatoval, že se Sondaj dopustil hrubé řidičské chyby. Soudce také uvedl, že obžalovaný vůbec neměl mít řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák za poslední dva roky dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod.
  • Výši trestu pak ovlivnil i přístup obžalovaného, který podle svých slov navíc světla na přejezdech nesledoval nikdy a řídil se výhradně závorami. „Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený,“ uvedl soudce po vynesení rozsudku, který řidiči stanovil nejen vysoký nepodmíněný trest, ale i desetiletý zákaz řízení.
  • Nehoda kromě mrtvých a zraněných znamenala i velké hmotné škody, které jen na vlaku přesáhly 200 milionů korun. Pojišťovna přitom Českým drahám vyplatila jen 34 milionů korun, což bylo maximální pojistné plnění za tahač kamionu. Čelní vůz soupravy byl při nehodě prakticky zničen a musel být vyroben znovu, zbylé vagony vydržely i díky tomu, že nevykolejily. Oprava soupravy trvala více než tři roky, do provozu se Pendolino – jedno ze sedmi ve vozovém parku ČD – vrátilo v září 2018.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 3 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 6 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 7 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 7 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 10 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 11 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 15 hhodinami
Načítání...