Přejezd ve Studénce se nezměnil. Budoucnost je v laserových čidlech a podjezdech

5 minut
Události: Po třech letech od nehody je přejezd ve Studénce stále stejně zabezpečen
Zdroj: ČT24

Po nehodě na přejezdu u severomoravské Studénky, kde se v červenci 2015 srazil vlak s kamionem uvázlým na kolejích po spuštění závor, slibovali politici i odborníci lepší zabezpečení. Po třech letech od tragédie je přejezd zabezpečen stejně jako tehdy. Podle odborníků na dopravu je ale jedním z nejlépe zabezpečených v zemi. V současnosti se k ochraně přejezdů v Česku testuje laserový snímač, budoucnost ale zřejmě patří mimoúrovňovému řešení.

Na přejezdu ve Studénce stále funguje značení kříži vedle přejezdu, signální světla, zvuková signalizace a dřevěné závory. Stejné zabezpečení tu bylo i v roce 2015, kdy mezi závorami uvázl polský řidič se svým kamionem, který rozpůlilo projíždějící pendolino. Předloni soud řidiči, který jako zázrakem přežil bez zranění, uložil trest osm a půl roku vězení.

Podle odborníků na dopravu je ale přejezd ve Studénce jeden z nejzabezpečenějších v zemi. Nebezpečným ho podle nich dělají pouze samotní řidiči, kteří si krátí přejížděním dlouhé čekání. Stejně jako to udělal řidič kamionu v létě 2015.

Testuje se tam ale nové zařízení laserového čidla, které podobnou tragédii vyloučí. Dokáže rozpoznat, když na přejezdu uvázne auto nebo motocyklista, a na překážku včas upozornit strojvedoucího. Laserový paprsek se ale musí nejprve otestovat ve všech ročních obdobích.

Nejbezpečnější pro přejezd ve Studénce zůstává vybudování podjezdu. „Pokud všechno půjde bez problémů, měla by být v roce 2020 zahájena realizace stavby,“ říká náměstek ředitele pro techniku SŽDC Ostrava Libor Tkáč.

Řidiči závory nezřídka nerespektují. Řešením může být laser i podjezdy

Pro řadu řidičů nejsou závory překážkou. Právě oni svou nedbalostí zaviní podle drážních statistik na přejezdech přes 99 procent nehod. I proto začal správce železnic na těch problémových umisťovat kamery.

Jenže jako varování pro řidiče moc nefungují, a tak spíše jen zaznamenávají excesy řidičů. I přesto závory v kombinaci se světly a typickým zvoněním představují zatím jedinou možnost, jak přejezdy chránit.

Jak funguje čidlo
Zdroj: ČT24

Laserové snímače totiž ještě zákon nepovoluje. Zatím se tak jen ve Studénce a předtím v Královéhradeckém kraji testují. „Detekování překážky je poměrně spolehlivé, v současné době řešíme způsob přenosu z detektoru do kabiny strojvůdce,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Řeší se také stále přenos signálu do kabiny strojvůdce.

Podle Správy železniční dopravní cesty je nejbezpečnější přejezd ten, kde vůbec auta přes koleje nejezdí. Jako hlavní řešení tak vidí budování mimoúrovňových křížení. Především na koridorech, kde vlaky jezdí i 160 kilometrů v hodině. Nové úseky tratí už automaticky s nadjezdy nebo podjezdy počítají.

NKÚ kritizuje neúčelnost financí

Nejvyšší kontrolní úřad zveřejnil závěry prověrky, podle které nehod na železničních přejezdech v letech 2013 až 2017 neubylo, ačkoli bylo na zvýšení jejich bezpečnosti v tomto období vydáno přes 2,6 miliardy korun. Podle něj tak byla Česká republika v bilanci nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že vznikly materiály o rizikových místech na železnici a o financování jejich zabezpečení. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prý každoročně vytipovává desítky přejezdů vhodných k zabezpečení. Česká železniční síť patří k nejhustším v Evropě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

O poplatkové weby ČT a ČRo byl tento týden enormní zájem

Poplatkový web České televize měl tento týden vyšší návštěvnost než za celý loňský rok. Podobně jako ten rozhlasový. Enormní zájem vyvolaly i nepřesné informace, které se v souvislosti s poplatky objevily ve veřejném prostoru.
před 8 hhodinami

Nová CHKO Soutok přilákala tisíce turistů

První víkend po vyhlášení chráněné krajinné oblasti Soutok se na místo přijely podívat tisíce turistů. Láká je mimo jiné největší komplex lužních lesů ve střední Evropě. Starostové, ochranáři i místní teď přemýšlejí, jak se na takový nápor nových návštěvníků připravit. Inspirovat se mohou dalšími dvaceti šesti chráněnými krajinnými oblastmi vyhlášenými na území Česka.
před 9 hhodinami

Česko po výpadku. Hasiči měli přes tři sta výjezdů

Velkou část Česka v pátek na několik hodin postihl masivní výpadek elektrického proudu, který způsobila technická závada na kabelu. Bez elektřiny se po poledni ocitl podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) asi milion odběratelů. Společnost ČEPS pak pozdě večer dokončila opravu vedení vysokého napětí V411. Stav nouze skončil k půlnoci z pátku na sobotu. Vyšetřování by podle Vlčka mělo být hotové v řádu týdnů.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Před 35 lety si Češi a Slováci zvolili posledního společného prezidenta

Před pětatřiceti lety, tedy 5. července 1990, byl Václav Havel zvolen prezidentem České a Slovenské federativní republiky a zároveň poslední hlavou společného státu. Ve funkci skončil předčasně o dva roky později. V den, kdy Slováci přijali deklaraci o nezávislosti.
před 9 hhodinami

Výpadek proudu způsobil rozsáhlé škody průmyslovým podnikům i restauracím

Podle Hospodářské komory evidují firmy po pátečním výpadku elektrického proudu ztráty v řádu minimálně stovek milionů korun. Nejvíc k tomu přispěly velké průmyslové provozy. Situace se ale dotkla i obchodů a restaurací.
před 9 hhodinami

Dny lidí dobré vůle završila národní pouť na Velehradě

Dvoudenní Dny lidí dobré vůle v sobotu zakončila poutní mše před bazilikou na Velehradě. Sobotní národní pouť i páteční program jednoho z nejvýznamnějších církevních svátků v zemi přilákaly na padesát tisíc lidí z Česka i zahraničí.
před 15 hhodinami

Na Moravě a ve Slezsku bude v neděli až přes 31 stupňů

Meteorologové varují před vysokými teplotami na Moravě a ve Slezsku, v neděli tam místy překročí 31 stupňů Celsia. Varování s nízkým stupněm nebezpečí platí v neděli od poledne do 18:00. Zvýšené riziko vzniku požárů hrozí nově i na severozápadě Plzeňského kraje.
před 17 hhodinami

Dálničních známek se letos prodalo víc, už pět milionů

Téměř pět milionů dálničních známek ke konci června koupili řidiči. To je o skoro 400 tisíc víc než vloni ve stejném období. Největší nárůst zájmu je o jednodenní známky, které jsou v prodeji teprve od loňského března. Vyplývá to z dat Centra dopravních informačních systémů ministerstva dopravy (CENDIS). Nejvíc dálničních známek si řidiči kupují s přicházejícím létem, vrchol prodeje se proto i letos očekává v červenci a srpnu.
před 21 hhodinami
Načítání...