Přejezd ve Studénce se nezměnil. Budoucnost je v laserových čidlech a podjezdech

5 minut
Události: Po třech letech od nehody je přejezd ve Studénce stále stejně zabezpečen
Zdroj: ČT24

Po nehodě na přejezdu u severomoravské Studénky, kde se v červenci 2015 srazil vlak s kamionem uvázlým na kolejích po spuštění závor, slibovali politici i odborníci lepší zabezpečení. Po třech letech od tragédie je přejezd zabezpečen stejně jako tehdy. Podle odborníků na dopravu je ale jedním z nejlépe zabezpečených v zemi. V současnosti se k ochraně přejezdů v Česku testuje laserový snímač, budoucnost ale zřejmě patří mimoúrovňovému řešení.

Na přejezdu ve Studénce stále funguje značení kříži vedle přejezdu, signální světla, zvuková signalizace a dřevěné závory. Stejné zabezpečení tu bylo i v roce 2015, kdy mezi závorami uvázl polský řidič se svým kamionem, který rozpůlilo projíždějící pendolino. Předloni soud řidiči, který jako zázrakem přežil bez zranění, uložil trest osm a půl roku vězení.

Podle odborníků na dopravu je ale přejezd ve Studénce jeden z nejzabezpečenějších v zemi. Nebezpečným ho podle nich dělají pouze samotní řidiči, kteří si krátí přejížděním dlouhé čekání. Stejně jako to udělal řidič kamionu v létě 2015.

Testuje se tam ale nové zařízení laserového čidla, které podobnou tragédii vyloučí. Dokáže rozpoznat, když na přejezdu uvázne auto nebo motocyklista, a na překážku včas upozornit strojvedoucího. Laserový paprsek se ale musí nejprve otestovat ve všech ročních obdobích.

Nejbezpečnější pro přejezd ve Studénce zůstává vybudování podjezdu. „Pokud všechno půjde bez problémů, měla by být v roce 2020 zahájena realizace stavby,“ říká náměstek ředitele pro techniku SŽDC Ostrava Libor Tkáč.

Řidiči závory nezřídka nerespektují. Řešením může být laser i podjezdy

Pro řadu řidičů nejsou závory překážkou. Právě oni svou nedbalostí zaviní podle drážních statistik na přejezdech přes 99 procent nehod. I proto začal správce železnic na těch problémových umisťovat kamery.

Jenže jako varování pro řidiče moc nefungují, a tak spíše jen zaznamenávají excesy řidičů. I přesto závory v kombinaci se světly a typickým zvoněním představují zatím jedinou možnost, jak přejezdy chránit.

Jak funguje čidlo
Zdroj: ČT24

Laserové snímače totiž ještě zákon nepovoluje. Zatím se tak jen ve Studénce a předtím v Královéhradeckém kraji testují. „Detekování překážky je poměrně spolehlivé, v současné době řešíme způsob přenosu z detektoru do kabiny strojvůdce,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Řeší se také stále přenos signálu do kabiny strojvůdce.

Podle Správy železniční dopravní cesty je nejbezpečnější přejezd ten, kde vůbec auta přes koleje nejezdí. Jako hlavní řešení tak vidí budování mimoúrovňových křížení. Především na koridorech, kde vlaky jezdí i 160 kilometrů v hodině. Nové úseky tratí už automaticky s nadjezdy nebo podjezdy počítají.

NKÚ kritizuje neúčelnost financí

Nejvyšší kontrolní úřad zveřejnil závěry prověrky, podle které nehod na železničních přejezdech v letech 2013 až 2017 neubylo, ačkoli bylo na zvýšení jejich bezpečnosti v tomto období vydáno přes 2,6 miliardy korun. Podle něj tak byla Česká republika v bilanci nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že vznikly materiály o rizikových místech na železnici a o financování jejich zabezpečení. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prý každoročně vytipovává desítky přejezdů vhodných k zabezpečení. Česká železniční síť patří k nejhustším v Evropě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 58 mminutami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 1 hhodinou

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
19:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
10:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
14:11Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
12:20Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 10 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 11 hhodinami
Načítání...