Nehod na železničních přejezdech v letech 2013 až 2017 neubylo, i když bylo na zvýšení jejich bezpečnosti v tomto období vydáno přes 2,6 miliardy korun. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Právě v noci na pondělí ostatně došlo například na trati mezi Vizovicemi a Zlínem ke srážce automobilu s vlakem. Řidička vjela do kolejiště v době, kdy vlak místem projížděl. Nehoda skončila zraněním dvou lidí v autě.
Nehod na železničních přejezdech neubývá. Nepomohly ani miliardové investice
V roce 2013 se stalo na železničních přejezdech 165 nehod a loni 159, obdobné počty byly zaznamenány i v letech mezi tím. V průměru při nehodách ročně zemřelo 35 lidí. Česká republika tak podle NKÚ byla co do počtu nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě a co do počtu usmrcených na přejezdech dokonce nejhorší.
„Na milion obyvatel připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. Pro srovnání: v Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí,“ uvedli kontroloři.
NKÚ se proto zaměřil mimo jiné na to, jak byly za peníze, které ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury přidělily Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), přejezdy zmodernizovány a zrekonstruovány, což mělo snížit počet nehod. Z více než 2,6 miliardy korun bylo přes 900 milionů korun z Evropské unie.
Ministerstvo se proti výtkám ohradilo
Podle zjištění NKÚ ale ministerstvo ani SŽDC nezpracovaly žádný materiál, ve kterém by byly komplexně řešeny nejrizikovější přejezdy, stanoven časový harmonogram jejich odstraňování a definovány potřebné peníze.
Ministerstvo se ale proti tvrzení NKÚ ohradilo. Podle jeho tiskového oddělení předložilo vládě v roce 2008 analýzu rizik v bezpečnosti železničního provozu s důrazem na mimořádné události na přejezdech. Financování akcí, které vedly k zajištění bezpečnosti, bylo v harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013.
V roce 2016 pak byla podle resortu zpracovaná analýza zvýšení bezpečnosti úrovňových přejezdů na koridorech. SŽDC vytvořilo materiál, ve kterém posuzovalo zhruba třetinu z 340 přejezdů na železničních koridorech. „V rámci této analýzy bylo prověřeno 109 stávajících železničních přejezdů, ze kterých bylo vyhodnoceno 24 přejezdů jako prioritních,“ sdělilo ministerstvo. Jejich řešení se v době kontroly připravovalo.