Pár hodin spánku, příliš rychlé obraty. Série nehod upozornila na podmínky strojvedoucích

4 minuty
Události: Série nehod upozornila na podmínky strojvedoucích
Zdroj: ČT24

Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) rozhodla o kontrole dodržování pracovní doby na dráze. Reagovala tak na sérii nehod na železnici. Prověrka by měla zjistit, jestli zaměstnanci nejsou přetěžováni. Ministerstvo dopravy chce zase víc kontrolovat strojvedoucí.

K chybám strojvedoucích mohou podle expertů přispívat nepravidelné směny, častější jízdy v noci nebo práce pro více dopravců. Zda tomu tak bylo i ve středu v Medlešicích na Chrudimsku, kde vykolejila souprava, se šetří. Ve vlaku byli dva cestující, nikdo nebyl zraněn. Při tragických nehodách v Perninku na Karlovarsku a u Českého Brodu na Kolínsku ale podle dosavadních zjištění nejspíš mohli chybovat ti, kdo vlaky řídili.

Vliv na tyto nehody může mít i nadměrné zatěžování strojvedoucích. Problém někteří vidí například ve dvoudenních směnách. Na kameru o tom kvůli obavám ze ztráty práce nikdo mluvit nechce. Strojvedoucí tak o směnách vypovídají pouze anonymně.

„Začneme v 9:39 první část směny, kterou skončíme ve 20:09. Pak máme 6 hodin papírového času přerušení, tedy provedeme hygienu a dostaneme se do postele. Máme sotva 5 hodin spánku, ale v cizí posteli na nocležně. Pak pokračujeme druhou část směny. Začíná ve 2:12 ráno a končí v 10:24 dopoledne,“ popsal praxi současný strojvedoucí.

Další velkou zátěží jsou takzvané rychlé obraty. „Když přijedu do stanice, musím se ohlásit dispečerovi, zažádat o odjezd, přejít na druhé stanoviště a přichystat si vlak na zpáteční cestu. A na to vše mám zpravidla tři minuty,“ upozornil dále strojvedoucí.

Rychlé obraty mohou být problém, připouští ředitel Českých drah

V podobném vytížení pracoval i strojvedoucí, který v úterý večer zahynul v havarovaném vlaku u Českého Brodu. Dokládá to jeho rozpis směny. V práci byl od 11 hodin dopoledne a od 13 hodin prakticky bez přestání pendloval mezi Prahou a Kolínem. Na jedné straně měl pauzu 25 minut, na druhé straně pouhých šest minut.

Ani v jednom z popisovaných případů ale dopravce zákon neporušil. I přesto plánují České dráhy takzvané rychlé obraty nově řešit. „To potvrzuji, že to může být problém. Může to vyvolávat na strojvedoucí nějaký časový tlak a z tohoto důvodu my vstoupíme v jednání s našimi objednateli, tedy s kraji a ministerstvem dopravy,“ uvedl generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

Otázku pracovní doby chce řešit ministryně práce Jana Maláčová. Nařídila proto kontroly. „My bychom se chtěli zaměřit na to, zda je dodržována pracovní doba u strojvůdců, nebo do jaké míry mají souběh pracovních úvazků a jestli tam nedochází k porušování zákoníku práce,“ nastínila. Zaměstnanci nemohou být přetěžováni, doplnila.

Nově by pak strojvedoucí měli vyplňovat i takzvaný elektronický výkaz práce, aby bylo pod kontrolou, kolik hodin skutečně odjezdili. Jedná se o obdobu tachografu u řidičů kamionů. „Může nastat situace, protože je konkurence na trhu, že strojvůdce přejde z té privátní společnosti z nějaké směny na druhou směnu k někomu dalšímu ve snaze vydělat,“ popisuje ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Takových případů je ale podle strojvůdců velmi málo. Elektronický výkaz práce upravuje novela zákona o drahách, která je už v Poslanecké sněmovně.

Strojvedoucích je v Česku přes 10 tisíc

V Česku je v současnosti nejvíce strojvůdců od vzniku České republiky. Licenci k řízení vlaků na drahách od Drážního úřadu má 10 264 lidí. Kromě toho je dalších 6452 strojvedoucích, kteří mohou obsluhovat vlaky na vlečkách. Rekordní je i počet licencovaných dopravců, informuje Drážní úřad.

„Poptávka po této profesi dlouhodobě roste, zvýšený zájem v posledních letech evidujeme také u žen. Na železnici dnes můžete potkat 68 strojvůdkyň,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Navyšování počtu strojvůdců je navíc pravidelné, ještě na začátku roku 2015 jich bylo téměř o tři tisíce méně.

Růstem počtu strojvedoucích se tak mírně snížil jejich dlouhodobý nedostatek v tuzemsku, připustil předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý. Například Českým drahám v současnosti k ideálnímu stavu schází několik desítek strojvedoucích, v minulosti se přitom hovořilo o stovkách. Malý připomněl, že ke zmírnění nedostatku těchto lidí mohla přispět i koronavirová krize, na železnici se totiž na rozdíl od mnoha jiných oborů nepropouštělo. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...