Vlaky na Českobrodsku se srazily na trati s nejlepším zabezpečením u nás. Podle odborníka mohl nehodě předejít systém ETCS

3 minuty
Události: Vlaky na Českobrodsku se srazily na trati s nejlepším zabezpečením
Zdroj: ČT24

Příčiny týden staré železniční nehody v Perninku na Karlovarsku se stále šetří. Tato i úterní srážka vlaků u Českého Brodu mají několik společných znaků. Obě tratě jsou denně vytížené, spoje využívají stovky až tisíce lidí a v obou případech nejspíš nehody zavinili strojvedoucí. V zabezpečení se ale oba případy liší – zatímco v Perninku není téměř žádné, na trati u Českého Brodu je ten nejkvalitnější systém.

Nádražím Pernink na Karlovarsku denně projede 16 vlakových souprav. Naopak po hlavním koridoru z Prahy na Kolín každý den jezdí až 450 spojů – tedy jeden za tři minuty. I proto je na něm podle ministerstva dopravy jedno z nejkvalitnějších zabezpečení, takzvaný autoblok doplněný o automatické vedení vlaků, které dokáže soupravu v případě zaváhání strojvedoucího zastavit.

Podle Petra Šlégra z Centra pro efektivní dopravu, který byl hostem pořadu 90' ČT24, ale současné zabezpečovače nefungují tak, jak by měly. „Bohužel náš systém říká jenom strojvedoucímu s jistým předstihem, co na návěstidlu bude, ale nezabrání mu jet. To je špatně a dlouhodobě se to neřešilo,“ míní. 

Trať u Českého Brodu na hlavním koridoru mezi Prahou a Kolínem je rozdělena na více částí tak, aby za sebou mohlo jet více vlaků. To, že na návěstidle svítí červená, tak nutně neznamená, že vlak nesmí pokračovat v cestě. Strojvedoucí sice musí zastavit, jet dál ale může podle takzvaných rozhledových poměrů.

„V předpise je definovaná maximální rychlost 100 kilometrů v hodině. Strojvedoucí musí přizpůsobit jízdu, aby byl schopen zastavit před překážkou,“ vysvětlil vedoucí dopravního sálu dopravní fakulty ČVUT Martin Leso.

Dříve byly ale tyto předpisy daleko přísnější – souprava musela u červeného světla tři minuty čekat, pak směla jet maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu. Generální ředitel Českých drah Václav Nebeský uvedl, že se Správou železnic vstoupí do diskuse právě o nové úpravě tohoto předpisu.

Nehodě na Českobrodsku mohlo podle Šlégra předejít zavedení celoevropského systému ETCS. „Na lokomotivu se (v případ ETCS) přenáší z trati informace o tom, že vlak má povolenou jízdu a jak daleko může jet. Počítač ve vlaku kontroluje, zda se rychlost vlaku snižuje tak, aby v daném místě skutečně zastavil,“ vysvětlil.

Naproti tomu v Perninku závisí v podobných situacích kvůli horšímu zabezpečení vše na strojvedoucích. Trať se zjednodušeným řízením drážní dopravy totiž není vybavená proměnnými návěstidly. Při křížení vlaků je strojvedoucí na části podobných tratí povinen požádat o povolení k odjezdu. Od poloviny srpna však bude tato povinnost plošná.

Nově chce ministerstvo dopravy na tratích, kde dochází ke křižování, zavést GPS systém. Ten by vždy strojvedoucímu připomínal povinnost hlásit se dispečerovi.

Podle Hlase by se měly zlepšit pracovní podmínky strojvedoucích

Podle bývalého prezidenta Federace strojvůdců ČR Jindřicha Hlase ale zabezpečení nikdy nemůže fungovat stoprocentně. „To zabezpečení tratí je hrozná pomoc, ale vždy tu lokomotivu řídí člověk. A člověk není stroj. Je omylný. A dokud lokomotivy budou řídit lidé, tak se bohužel takové případy stávat budou,“ řekl v pořadu 90' ČT24. 

„Tyhle situace jsem několikrát zažil v době, kdy jsem dělal prezidenta, že se stala série nehod. A nikdy jsme nenašli nějaký průsečík. Někdy to byl mladý strojvedoucí, jindy starý, před volnem, po volnu, uprostřed směny. To se nedá takhle snadno určit. Pravděpodobně tady selhal lidský faktor,“ doplnil. Kromě lepšího zabezpečení železnic by tak z jeho pohledu pomohlo, kdyby se zlepšily pracovní podmínky strojvedoucích. „Aby nebyly tak na krev a měli si čas mezi vlaky na chvíli odpočinout,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54AktualizovánoPrávě teď

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, prezident Pavel by ho nejmenoval

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 25 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 2 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...