Expertní tým z Univerzity Karlovy (UK) navrhl, aby měla maturita do budoucna dvě podoby. Vedle té běžné by středoškoláci mohli získat maturitu profesní, která by dostačovala pro výkon povolání, ale ne pro studium vysoké školy. Součástí maturity by se mohlo stát i skládání maturitních či absolventských prací s obhajobou. Think-tank UK Vzdělání21 plán představil na tiskové konferenci. Ministr školství Petr Gazdík (STAN) doplnil, že návrh jeho resort zohlední při rozhodování o změně podoby zkoušky, kterou chce představit na jaře příštího roku.
Ministerstvo zvažuje dvě verze maturit: Pro cestu na vysokou, nebo rovnou na trh práce
Návrh podle zástupců think-tanku Vzdělávání21 reaguje na to, že současná podoba společné maturity pro všechny je například pro gymnazisty příliš lehká, a pro žáky učilišť naopak moc obtížná.
Vedoucí pracovní skupiny think-tanku a šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová poukázala na data Cermatu, podle kterého v letech 2011 až 2014 zhruba 4300 lidí nesložilo zkoušku ani na třetí pokus. „Zůstanou tak bez ukončeného středoškolského vzdělání, což jim brání vstoupit na trh práce,“ dodala.
Klasická a profesní maturita
Součástí klasické maturity, která je podmínkou pro studium na vysoké škole, by podle think-tanku měla být nadále státní neboli společná část. Ve státní části maturit by se měl zachovat didaktický test z češtiny a druhý z matematiky nebo cizího jazyka. Profesní maturita, která by postačovala pro výkon povolání, by pak obsahovala pouze školní neboli profilovou část. Její součástí by měly zůstat kromě jiného písemná a ústní zkouška z češtiny a cizího jazyka.
Studenti by na složení maturity měli mít stejně jako dosud tři pokusy, které by mohli složit v období pěti let po ukončení školy. Podle místopředsedkyně think-tanku Radky Wildové se počítá s tím, že by zájemci s profesní maturitou měli mít možnost doplnit si později i maturitu státní.
Ministerstvo začalo testovat absolventské práce
Na gymnáziích by podle návrhu think-tanku mohla být součástí maturity i dobrovolná maturitní práce a její obhajoba. Na středních odborných školách by pak měli maturanti skládat absolventskou práci.
Fungování absolventských prací testuje nyní ministerstvo v devíti školách. Náměstek ministerstva školství Jan Mareš již dříve zmínil, že by měl pilotní projekt trvat zhruba tři roky.
Podle Radky Wildové by měla být změna maturit provázaná s modernizací vzdělávání ve školách. Tu ministerstvo chystá v návaznosti na Strategii vzdělávání 2030+.
Vláda ve svém prohlášení slíbila, že připraví změny v maturitních zkouškách. Ministerstvo podle Gazdíka bude brát návrh think-tanku jako základ pro diskusi o tom, jak by měly úpravy vypadat. Úřad by podle něj chtěl ve vzdělávání významně zvýšit propustnost a motivaci k učení. Věcný záměr novely k maturitám by chtěl mít zpracovaný na jaře příštího roku, řekl.