Málo ryb v moři nebo spláchnuté brýle. Cestovní kanceláře řeší kuriózní stížnosti na zájezdy

Spláchnuté sluneční brýle, málo ryb v moři nebo černoši na pláži v Africe. České cestovní kanceláře už obdržely první reklamace letních dovolených. Jak ale upozorňuje Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), dvě třetiny stížností jsou neoprávněných. Mezi nimi jsou i ty kuriózní. Cestovní kanceláře upozorňují, že problémy by měli lidé řešit už na místě během dovolené.

„Jeden klient si po dovolené v Chorvatsku stěžoval například na to, že mu ve výhledu z pláže na moře bránil ostrov Krk. Evidujeme i případ, kdy klientce mořská voda spláchla sluneční brýle a ta se následně dožadovala úhrady, protože ji dle jejích slov delegát neupozornil, že si je do vody nemá brát,“ říká mluvčí cestovní kanceláře Invia Jiřina Ekrt Jirušková.

S originálními stížnostmi má zkušenost i cestovní kancelář Blue Style. „V moři bylo příliš málo ryb k pozorování, kamínky na pláži nebyly rozložené rovnoměrně, nebo pivo na hotelovém baru mělo příliš slabou chuť. Objevila se i nespokojenost s tím, že v destinaci je příliš horko nebo že skladba ostatních hostů na hotelu byla jiná, než klient očekával,“ sdělila mluvčí společnosti Simona Fischerová.

„Nejbizarnější reklamace byla stížnost na to, že na pláži v Africe jsou černoši. Nebo že průvodkyně bránila klientovi ve výhledu na slona, ačkoliv stačilo, kdyby se klient pohnul o patnáct centimetrů a měl by výhled volný,“ popisuje místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Neoprávněné reklamace převažují

Každoročně se počet stížností a reklamací pohybuje podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) zhruba mezi jedním až dvěma procenty ze všech prodaných zájezdů. Až sedmdesát procent jich je neoprávněných. „Týkají se zpravidla služeb, které si klienti neobjednali a zároveň nepřiplatili, případně jsou způsobeny neúměrnými očekáváními,“ říká výkonná ředitelka AČCKA Kateřina Chaloupková.

Podobnou statistiku vykazuje i cestovní kancelář Blue Style. „Aktuálně evidujeme reklamace – oprávněné i neoprávněné – přibližně u 1,7 procenta ze všech realizovaných zájezdů. Více než polovina jich je však neoprávněných,“ konstatuje mluvčí společnosti Simona Fischerová.

Cestovní kancelář Čedok eviduje dlouhodobě jen půl procenta reklamací a stížností. Většinu také vyhodnotí jako neoprávněných. „Buď se netýkaly služeb garantovaných v rámci zájezdu, nebo šlo o skutečnosti, které jako cestovní kancelář nemůžeme ovlivnit. Z těchto případů lze zmínit například stížnosti na hudbu u bazénu, příliš silný odliv nebo deštivé počasí,“ říká mluvčí Klára Divíšková.

Obecně si klienti podle oslovených kanceláří stěžují hlavně na kvalitu ubytování, stravu nebo leteckou dopravu. „V rámci asociace se nejčastěji setkáváme s připomínkami letového řádu, nespokojeností s kvalitou ubytování, často zodpovídáme dotazy k postupu reklamace či nároky při zpoždění letu či zavazadel,“ dodává Chaloupková.

Oprávněná a neoprávněná reklamace

Cestovní kancelář odpovídá za to, že zájezd je v souladu s uzavřenou smlouvou. „Oprávněná reklamace je taková, kdy klient může reklamovat služby, které si objednal a které si zaplatil a které vyplývají ze smlouvy o zájezdu a z nabídky daného zájezdu cestovní kanceláře. Nemůže vyžadovat pokoj s výhledem na moře, když si ho neobjednal,“ konstatuje Chaloupková.

Podle Papeže je neoprávněná reklamace taková, která nemá relevanci. „Často si lidé stěžují například na to, že ve tříhvězdičkovém hotelu neměli snídani formou širokého bufetu. Většinou se jedná o rozdíl mezi očekáváním a realitou.“

Jak postupovat při potížích

Pokud během zájezdu dojde k jakýmkoliv problémům, je podle kanceláře Čedok důležité řešit situaci okamžitě přímo v destinaci, buď prostřednictvím hotelové recepce, s pomocí delegáta nebo průvodce.

„Jen tak je možné zajistit nápravu co nejdříve, ideálně ještě během pobytu. Pokud problém přetrvá, mohou klienti po návratu uplatnit reklamaci, kterou posuzujeme v souladu s platnou legislativou a vyhodnocujeme standardně do třiceti dnů,“ říká mluvčí Čedok Divíšková.

Důležité je také problém na místě zdokumentovat – pořídit fotografie, videa a nechat si stížnost písemně potvrdit. Případně uložit účtenky, pokud si klient některé služby hradí sám.

„Nahlásí-li zákazník závadu na místě a nepodaří se ji opravit, je samozřejmě reklamace uznána a zákazník odškodněn,“ doplňuje marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria Petr Šatný. „V případech, kdy je reklamace oprávněná, bývá nejčastější formou kompenzace poskytnutá sleva nebo vrácení části uhrazené částky,“ dodává Divíšková.

Pokud se nepodaří reklamaci vyřešit na místě a pořadatel zájezdu ji neuzná, můžou se klienti obrátit na Českou obchodní inspekci (ČOI) nebo další subjekty mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Případně můžou dát reklamaci k soudu a řešit věc občansko-právním sporem. Pokud se jedná o zahraniční cestovní kanceláře sídlící v jiné zemi EU, mají možnost se spotřebitelé obrátit na Evropské spotřebitelské centrum.

ČOI letos řešila více než sedm desítek reklamací

ČOI se podle mluvčího Františka Kotrby letos zabývala více než sedmi desítkami návrhů na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu v souvislosti s reklamacemi zájezdů. „Ve více než třiceti případech se podařilo dosáhnout dohody, v šestnácti případech reklamace nebyly uznány a dalších šestnáct případů je v řešení. Evropské spotřebitelské centrum při ČOI ohledně zájezdů pak pro české spotřebitele prozatím řešilo na patnáct případů,“ dodává Kotrba.


V některých případech mají spotřebitelé nepřiměřená očekávání ohledně slevy, kdy požadují vrácení třeba i celé ceny zájezdu. Podle Kotrby je možné alespoň přibližně vycházet z takzvané Frankfurtské tabulky slev, kde je uveden výčet základních vad a procento z ceny zájezdu za dané porušení smlouvy.

Ta například udává pět až dvacet pět procent za hluk z okolí během dne a deset až čtyřicet procent v noci nebo pět až deset procent za ubytování v jiném než smluveném zařízení.


Pokud spotřebitelé využívají služeb cestovních kanceláří nebo společností, které sídlí mimo EU, může být vyřízení reklamace zájezdu složitější. Podle Kotrby je v takovém případě obtížné vymáhat dodržování spotřebitelských práv. V případě podezření, že se pořadatel dopustil podvodu, je na místě se obrátit na policii. Kotrba také před uzavřením smlouvy doporučuje spotřebitelům brožuru, na jejichž přípravě se ČOI podílela a kde lidé najdou potřebné informace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 1 hhodinou

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 2 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
10:09Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
14:29Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 9 hhodinami

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 9 hhodinami

Psycholog radí, jak se vyhnout vánočnímu zklamání

Vánoce jsou svátky pohody, ale s puncem blahobytu. Některým však na Vánoce nestačí úspory. Jak situaci, kdy jsou Vánoce velmi skromné, vysvětlit dětem? Co dělat, pokud Ježíšek nepřinese přesně to, po čem dítě touží? Jak děti naučit, aby vnímaly jako hlavní hodnotu Vánoc čas, který s nimi rodiče stráví? Na tyto a další otázky odpovídal ve Studiu 6 psycholog a dětský terapeut Martin Galbavý. Rozhovor vedla Jolka Krásná.
před 10 hhodinami
Načítání...