Dodavatelé energií v těchto dnech rozesílají zákazníkům nové ceníky. V těch už promítají vládou nařízené zastropování cen od nového roku. Na rozpis konkrétních záloh si ale někteří zákazníci budou muset ještě počkat. Všichni dodavatelé, které Česká televize oslovila, ale slibují, že to stihnou nejpozději do konce prosince. Změny se dotknou milionů klientů. Zastropované ceny budou zatím platit do konce roku 2023.
Lidé dostávají do schránek nové ceníky energií. Ne vždy jim mohou rozumět, upozorňují odborníci
Vláda od nového roku stanovila cenový strop na šest korun za kilowatthodinu elektřiny a tři koruny za stejné množství odebraného plynu. I proto teď dodavatelé rozesílají nové ceníky dopisem nebo do e-mailových schránek.
Jenže někteří v nich uvádějí jak cenu bez stropu, tak cenu po zastropování. „Jsme přesvědčení, že máme uvádět i reálnou tržní cenu, jaká by byla, pokud by nebyla zastropovaná,“ uvedl mluvčí PRE Karel Hanzelka.
Dodavatelé už začínají rozesílat i nové zálohy. Někteří už to udělali rovnou s novými ceníky. „U zákazníků, kterých se zastropování aktuálně týká, to znamená, že jsou nad cenovým stropem, je součástí i nový předpis záloh na zastropované období,“ upřesnil mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.
Také mluvčí společnosti E.ON potvrdila, že klientům už dopisy rozeslali. „Teď v listopadu informujeme zhruba 800 tisíc klientů o tom, že se jich bude týkat cenový strop. Ale zhruba jen 300 tisícům z nich budeme navyšovat zálohy,“ vysvětlila Martina Slavíková.
„Od začátku listopadu rozesíláme zákazníkům, kterým už cena překročila vládou stanovené stropy, nové aktualizované plány záloh. Takových zákazníků máme v tuto chvíli necelých 400 tisíc,“ konstatoval mluvčí Innogy Pavel Grochál.
Někteří dodavatelé doporučují zákazníkům provést takzvaný samoodečet – a oznámit ho osobně nebo telefonem, aby byly zálohy nastavené správně.
„Pokud začal člověk v tuto chvíli šetřit a odečet si neudělá, tak dodavatel nebude vědět, že se spotřeba snížila. Takže je velmi dobré to udělat,“ ujišťuje mluvčí ČEZu Roman Gazdík.
Jak se zálohy změní?
Jiná situace je pak u fixovaných smluv, tam se zálohy změní jen části klientů. Starat se o nový rozpis záloh nemusí ti zákazníci, kteří mají fixovanou cenu nižší, než je vládou stanovený strop. Naopak těm, kteří mají fixaci vyšší, by měl dodavatel cenu snížit.
„Těch, co měli zafixováno a smlouva jim bude končit, se bude týkat navýšení ceny, takže mohou očekávat dopis, kde jim oznámíme novou cenu a kde bude vyčíslena nová záloha. Samozřejmě, že cena bude maximálně do výše stropu,“ upřesnil v Devadestáce ČT24 Michal Kulig, ředitel dodavatele Yello ze skupiny Pražská energetika.
„Zákazníky, kteří měli zafixovanou cenu delší dobu, čeka navýšení v násobcích. V ostatních případech, díky tomu, že jsme zvyšovali ceny od 1. září, není cenový šok tak výrazný. U běžné spotřeby domácnosti, která elektrikou svítí a vaří, se navýšení pohybuje v řádech několika set korun měsíčně,“ popsal také Radek Fišer, vedoucí prodeje energií pro domácnosti a prokurista ve společnosti E.ON Energie.
Ředitel marketingu MND Jan Sýkora v této souvislosti upozornil, že zálohy jsou od toho, aby snižovaly riziko, že lidem přijde na konci vyúčtovacího období velký nedoplatek, který nebudou mít z čeho zaplatit. „Musíme začít nejdříve u sebe, jestli jsme nějakým způsobem ovlivnili to, že budeme mít nižší spotřebu,“ nabádá.
Jak se vyznat v novém ceníku?
Oznámení, která teď dostávají české domácnosti, mají různou podobu. Dodavatelé energií totiž nepoužívají stejný vzor. Nové ceníky a dopisy tak mohou být pro spotřebitele více či méně srozumitelné.
V novém ceníku elektřiny například dodavatel udává aktuální cenu a hned pod ní novou, platnou od příštího roku. V tomto případě je zdražení zhruba dvouapůlnásobné.
U jiného dodavatele plynu mohou být změny rozepsané ve dvou cenících. V prvním uvádí nové ceny – bez stropu. Ve druhém už ty zastropované. Tedy ty, které klient bude skutečně platit. Důležité je, aby si odběratelé zkontrolovali datum, od kdy ke změně dojde.
„Setkal jsem se s tím, že dodavatel zdražuje cenu už teď nebo zdražil od listopadu na cenu 2800 korun. A pak až od nového roku bude platit zastropovaná cena. Klienti by si tak měli dát větší pozor na spotřebu v období listopad a prosinec a případně se pokusit něco ušetřit,“ vysvětlil energetický analytik Jan Béreš.
V rámci projektu „Drahé Česko“ mají diváci ČT možnost ptát se odborníků na to, co je v souvislosti s cenami (nejen energií) zajímá.
- Může mi firma při zafixované ceně tuto navýšit bez oznámení a bez mého souhlasu?
- „Nesmí, vždy to musí oznámit. Záleží ale na typu produktu, protože když máme smlouvu na dobu neurčitou bez garantované ceny, tak stačí, když dodavatel novou cenu vyvěsí na webových stránkách. Většina dodavatelů je víc pro-klientská a posílá to adresně, nicméně třeba mailem, a to může spadnout do spamu,“ vysvětlil energetický analytik Jan Béréš.
- Bydlím v paneláku, máme na topení měřáky, soused v identickém bytě protopil za topnou sezonu o 500 procent víc než já (bydlím sám a často nejsem doma). Ve vyúčtování ovšem zaplatil pouze o 10 procent víc než já. Táži se, má smysl vůbec šetřit v bytových domech?
- „V současné době není, jak z toho utéct. Stále tam fungují jisté disproporce. Takže ten, kdo chce šetřit, může být trochu potrestán. A zároveň ten, pokud je uprostřed a ostatní ho budou vytápět, toho může zneužívat,“ odpověděl vědecko-výzkumný pracovník Jiří Tencar z Laboratoře udržitelné výstavby, ČVUT.
- Zdroj: ČT24