Do zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech šly loni více než tři miliardy korun. Přestože jde o historicky nejvyšší částku, počet nehod se v roce 2022 nesnížil a zemřelo při nich 37 lidí. Jen za tento týden byly střety dva. Částka na další zabezpečení v letošním roce i tak bude nižší zhruba o třetinu. Správa železnic znovu plánuje spustit preventivní kampaň a ministerstvo dopravy zpřísnit tresty pro ty, kteří na přejezdech nebudou dodržovat pravidla.
Do zabezpečení přejezdů šlo vloni historicky nejvíc peněz. Počet nehod ale neklesl
Podle drážní inspekce došlo loni na železničních přejezdech v Česku k více než 160 nehodám. Nechtěné prvenství v počtu střetů drží už minimálně osm let Středočeský kraj. Například ve Staňkovicích na Kutnohorsku je železniční přejezd značený jen výstražnými kříži. Na jaře se jeho zabezpečení ale zvýší – to současné nahradí světelná signalizace a závory.
A přesně tak by měla Správa železnic letos začít dovybavovat všechny podobné přejezdy na silnicích druhé a třetí třídy. Ty na silnicích první třídy loni dokončili. Přesto nehod neubylo. „Jaké faktory to ovlivňují, nevím. Bavíme se i s dopravními psychology. Je to pro nás nepochopitelné. A je to stálá výzva, jak dál. Nejlepší přejezd je žádný, ale to nelze zrealizovat během jednoho, nebo dvou let,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Sedm a půl tisíce přejezdů
V Česku je více než sedm a půl tisíce přejezdů. Za loňský rok jich Správa železnic zrušila zhruba stovku, zrekonstruovala 230 a letos jich má v plánu opravit 130. „Míříme k tomu, abychom mohli co nejvíce přejezdů proměnit na mimoúrovňové křížení. Ale náklady spojené s přebudováním stávajících přejezdů jsou ekonomicky náročné. Takže vybíráme místa, která jsou nejkritičtější a představují největší riziko,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Takovou proměnou prošel například frekventovaný přejezd v pražském Radotíně. Správa železnic ho zrušila koncem loňského roku a nahradila podjezdem s průchodem pro pěší.
Ministerstvo dopravy chce také zpřísnit bodový systém. Má se více zaměřit na řidiče, kteří porušují pravidla právě na železničních přejezdech.