Nehod na trolejbusových, lanových a tramvajových drahách, na železnici a v metru loni přibylo. Stalo se jich o pětinu více než v roce 2021. Přibylo také srážek dopravních prostředků s člověkem, a to o asi o čtvrtinu. V tiskové zprávě to napsala Drážní inspekce.
Na drahách bylo loni víc nehod než před dvěma lety, stoupl i počet obětí
Počet mimořádných událostí na drahách vzrostl o více než šestnáct procent, bylo jich asi čtyři a půl tisíce. Tím se podle Drážní inspekce přiblížil stavu z let 2017 až 2019.
Počet mrtvých byl obdobný jako v letech 2019 a 2020. Na železnici, v metru a na lanových, trolejbusových i tramvajových drahách zemřelo v minulém roce 249 lidí, tedy o 43 více než o rok dříve.
Střetů vlaku s člověkem meziročně přibylo o šestadvacet procent na 270. V souvislosti s tím se zvýšil počet obětí při těchto nehodách. Inspekce jich eviduje 200, o téměř 23 procent více než v roce 2021.
Největší podíl na počtu usmrcených mají podle inspekce každoročně srážky vlaku s člověkem. „Více než čtyři pětiny usmrcených jsou lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí, kde je usmrtil přijíždějící vlak,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Martin Drápal.
Nejvíce mimořádných událostí se loni stalo na tramvajových, trolejbusových a lanových drahách a v metru. Bylo jich přes tři tisíce, což je téměř o pětinu více než v předchozím roce. Zemřelo při nich devět lidí, o jednoho více než v roce 2021. Na železnici se počet nehod meziročně zvýšil o deset procent na 1260 a počet mrtvých o dvacet jedna procent na 240.
Riziko přejezdů
Podle Drápala se stalo meziročně více nehod také na železničních přejezdech. Inspekce jich v roce 2022 evidovala 166, zatímco předloni 160. „Ačkoliv nárůst počtu mimořádných událostí byl o necelá čtyři procenta, tak celkový počet usmrcených při mimořádných událostech na železničních přejezdech vzrostl o téměř dvacet osm procent na 37. Ještě více se pak zvýšil počet zraněných, a to o téměř třicet dva procent,“ uvedl mluvčí.
Současně zmínil pokračující nárůst počtu nedovolených jízd drážních vozidel za návěstidlo zakazující jízdu, v porovnání s předchozím rokem ale nebyly tyto události tak tragické. Zatímco v roce 2021 při nich zemřeli čtyři lidé a 60 jich bylo zraněno, loni zemřel jeden člověk a devět lidí bylo zraněno. Podle Drápala na základě zjištění inspekce za většinou případů, kdy vlak projede návěstidlo se zákazem jízdy, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího.
Loni jednou z největších vlakových nehod byla srážka pendolina s lokomotivou v Bohumíně na Karvinsku 27. června, kterou nepřežil strojvedoucí a zraněno bylo pět lidí. Drážní inspekce po kolizi předběžně připustila, že pendolino projelo kolem návěstidla zakazujícího jízdu. Při vyšetřování nehody se následně podle policie zjistilo, že strojvedoucí byl pod vlivem alkoholu. Škoda se po nehodě odhadovala na desítky milionů korun, podle televize Prima se vyšplhala na zhruba 200 milionů korun.