Počítačové hry začaly jako zábava několika studentů, kteří si je vytvořili na univerzitních počítačích. Od té doby se z nich stalo jedno z nejvíce výdělečných odvětví zábavního průmyslu a nová metoda uměleckého vyjádření.
Vyrostli jste s joystickem v ruce? Zkuste náš kvíz, obtížnost: Nightmare!
A také už mají své historiky, kteří studují jejich dějiny. Ve čtvrtek 21. září v Praze začíná výstava Game On, která shrnuje dějiny počítačových her od skromných počátků až po současnost. V souvislosti s ní jsme připravili kvíz na téma počítačové hry. Pokládáte se za experta? Otestujte své znalosti, vyhodnocení kvízu najdete na konci stránky.
1) Jedna z nejslavnějších her a pro mnohé i symbol celého odvětví – to je japonská plošinovka Pac-Man vyvinutá společností Namco. Vznikla roku 1980 a okamžitě se stala hitem. Úkolem hráče je projít bludiště, v nichž hlídají čtyři barevní duchové.
Jak se jmenuje červený duch?
a) Blinky b)Pinky c)Clyde
2) Počítačové hry se od počátku své existence inspirovaly knižním a filmovým průmyslem. Roku 1993 se ale karta obrátila, vznikl první film, který vycházel z nějaké konkrétní počítačové hry. Jak se jmenovala?
a) Mortal Kombat b)Resident Evil c) Super Mario Bros.
3) Prince of Persia neboli Princ z Persie je slavná série počítačových her, dodnes jich vzniklo celkem 11. První díl z roku 1989 hrál snad každý, kdo někdy použil počítač. Na svou dobu přinesla revoluční grafiku, úžasnou zábavnost a také nutnost dohrát hru během jedné hodiny.
Jak se jmenuje hlavní hrdina hry, princ z Persie?
a) Jaffar b)Alladin c)nemá jméno
4) Jedním z nejoblíbenějších herních žánrů jsou 3D střílečky – tedy hry, v nichž jde o co nejpreciznější likvidaci protivníků. Celý žánr odstartovala jedna hra – Wolfenstein 3D, kterou roku 1992 vytvořil tým programátorů z id Software. Šlo o první trojrozměrnou střílečku, která inspirovala stovky dalších her.
Kdo byl hlavním padouchem hry?
a) Adolf Hitler v robotickém obleku ozbrojený čtyřmi rotačními kulomety b) polský zrádce William „B. J.“ Blazkowicz c) kybernetický démon
5) Postavy z počítačových her se stávají módními i společenskými ikonami, ty nejznámější jsou stejně slavné jako reálné celebrity. Některé z nich se zařadily i mezi sexuální symboly. Jako první se to podařilo postavě velmi akční a většinou spoře oděné archeoložky Lary Croft z herní série Tomb Raider, která odstartovala roku 1996.
Dokážete odhadnout, kolik kopií prvního dílu této série se prodalo?
a) 750 000 kusů b) 7,5 milionu kusů c) 750 milionů kusů
6) Počítačové hry jsou v jistém smyslu obdobou opery – také u nich musí být dokonalý soulad mezi scénářem, vizuální i hudební složkou. Uvědomili si to už vývojáři prvních her. Jednou z těch prvních, kde došlo ke spolupráci herních vývojářů se špičkovými hudebníky, je dnes již polozapomenutá hra Dragon Quest, kterou roku 1986 vyvinuli v Japonsku. Autor hudby Koichi Sugiyama nechal pro hru nahrát soundtrack o osmi stopách, nahrála ho jedna velmi slavná hudební instituce. Jaká?
a) London Philharmonic Orchestra b) Česká filharmonie c) Wiener Philharmoniker
7) Počítačové hry byly také jednou z cest, která velmi pomohla k rozšíření Facebooku mezi lidmi. Tato sociální síť od svého vzniku intenzivně spolupracovala zejména se společností Zynga. Na podzim roku 2010 si účet v jejich nejúspěšnější hře vytvořilo 45,5 milionu hráčů, každý měsíc měla více než 500 000 aktivních uživatelů. Tato hra ukončená roku 2016 se jmenovala:
a) Yu-gi-Oh b)Dungeons and Dragons c)Mafia Wars
8) Počítačové hry velice rychle pronikly také na mobilní telefony – a v podstatě tak zničily trh s přenosnými herními konzolemi. Možnost hrát si kdykoliv a kdekoliv láká denně stovky milionů lidí. Hry na mobily jsou snadné, návykové a rychlé. Díky tomu jde o nejhranější žánr dneška. Zřejmě nejhranější a nejvýdělečnější se stala Candy Crush Saga, kterou v době nejvyšší popularity hrálo kolem 93 milionů osob.
Společnost King z této hry měla příjem:
a) 10 milionů korun za tři měsíce b)100 milionů korun za tři měsíce c) 10 miliard korun za tři měsíce
9) Roku 2000 vznikla počítačová hra, která vytvořila zcela nový samostatný žánr – simulátor života. Šlo o The Sims, hráč v ní dostal na starost jednu nebo více osob, jimž musí zajistit všechny životní potřeby. Prodalo se jí více než 200 milionů kusů. Ideovým předchůdcem Sims byla japonská kapesní elektronická hračka Tamagoči, v níž se člověk staral o jednoduché potřeby virtuálního zvířátka. Víte, proč se hra jmenuje, jak se jmenuje?
a)Tama je japonský název pro ducha zvířat b)Tamago znamená japonsky vajíčko c)Tama Goči je japonský herní designér, který hru vymyslel
10) Hitem současnosti jsou on-linové hry, které se hrají i profesionálně, například DOTA2 nebo League of Legends. Mezinárodní turnaje v těchto hrách jsou odměňované výhrami ve výši desítek milionů korun, profesionální hráči si tedy vydělají často více než špičkoví atleti nebo jiní klasičtí sportovci.
Jak se jmenuje nejpopulárnější a nejvíce hraný šampion ve hře League of Legends?
a) Tristana b) Mirana c) Skarner
11) Typickým fenoménem ve videohrách jsou sdílené světy. Obrovské množství herních firem si kupuje licenci k využití nějakého herního prostředí, do něhož pak zasazují hry různých žánrů. Jedním z těch nejvyužívanějších je svět Warhammeru, do něhož bylo zasazeno již 29 různých her. Původně vznikl pro stolní bitvy figurek.
Jak se v tomto světě jmenuje rasa všežravých, biotechnicky vyšlechtěných vetřelců řízených centrálním vědomím?
a) Zergové b) Tyranidi c)Aliens
12) Čeští herní vývojáři patří mezi světovou špičku, úspěšných her byly desítky. Podle herních novinářů byla tou nejúspěšnější Mafia z roku 2002. Prorazila díky atmosféře, zajímavému hernímu světu i propracovanému příběhu. Snažila se i o značnou dobovou realističnost – jaká zbraň se v ní neobjevila?
a) samopal Thompson 1928 b) ostřelovačská puška Mosin-Nagant 1891/30 c) lehký kulomet Bren