Laos spouští první vysokorychlostní trať. Provází ji radost i obavy z čínského vlivu

Východoasijský Laos otevírá první vysokorychlostní železniční trať. Cestování vlakem dosud bylo v hornaté zemi omezené na jen na několik kilometrů, nyní trať spojuje hlavní město Vientiane s čínskou metropolí Kchun-ming. Železnici za šest miliard dolarů financovala Čína v rámci projektu nové Hedvábné stezky. Analytici proto varují, že trať zatíží jednu z nejchudších zemí kontinentu dalšími dluhy.

Železnice dosud v dopravní infrastruktuře Laosu hrála jen zanedbatelnou roli. Až do roku 2009 vedly koleje pouze mezi ostrůvky Don Det a Don Khon na řece Mekong. Úzkokolejné propojení pocházející z konce 19. století, kdy země byla součástí koloniální Francouzské Indočíny, měří pouhých sedm kilometrů.

Před dvanácti lety se otevření dočkala trať mezi příhraničním hlavním městem Vientiane a thajským sídlem Nong Khai, i ta má ale pouze několik málo kilometrů. Právě laoské hlavní město nyní dostává nové spojení – vysokorychlostní trať za v přepočtu šest miliard dolarů.

Spojení mezi Vientiane a Kchun-mingem na jihovýchodě Číny představuje jeden z největších skoků vstříc modernizaci laoské infrastruktury. Železnice, jejíž délka přesahuje tisíc kilometrů, zdolává náročný hornatý terén i vodní plochy – právě topografie Laosu je největším problémem při budování infrastruktury.

Radost z trati, obavy z dluhů 

Pětatřicetiletý Nokphone Photsavang, který pracuje v hoteliérství, vidí v novém spojení přínos. „Věřím, že přinese mnoho příležitostí, a těším se na ekonomický růst. Železnice také zjednoduší meziměstské cestování a sblíží rodiny,“ věří. Nové trati už ve čtvrtek požehnali buddhističtí mniši.

Peking je odhodlaný železnici prodloužit až do Singapuru. Projekt je součástí nové Hedvábné stezky, v rámci níž Čína investuje ve světě miliardy dolarů. Čínské peníze s sebou ale přinášejí řadu problémů – například obří dluhy, které zatěžují především státy v Africe, kde Peking do infrastruktury rovněž masivně investuje. 

Ekonomové varují, že železniční projekt v Laosu by mohl tuto zemi – jednu z nejchudších v Asii – zatížit podobným způsobem, a ještě více zkomplikovat placení dluhů. Ve společném železničním projektu Čína drží sedmdesátiprocentní podíl.