Vaše výrobky mohou ještě sloužit, vzkazují spotřebitelské organizace firmám a chtějí právo na opravu

Horizont ČT24: Oprava přístroje místo nákupu nového (zdroj: ČT24)

Organizace na ochranu spotřebitelů chtějí donutit výrobce, aby umožňovali opravit své produkty. Požadují proto po unijních zákonodárcích, aby evropskou legislativu rozšířili o právo na opravu. Tvrdí, že se tím nejen něco ušetří, ale také to zbrzdí přibývání elektroodpadu. Chtějí tak změnit současný stav, kdy v posledních dvou desetiletích řada výrobců svým zákazníkům opravy přinejmenším ztěžuje.

Páječky, šroubováky nebo kleště. Základní vybavení amatérských opravářů, kteří v kodaňské klubovně vdechují nefunkční elektronice nový život. „Musíme šířit osvětu, aby se nevyhazovaly věci, které stále fungují,“ říká vedoucí klubovny Stig Bomholt.

Počet lidí, kteří nechtějí svá zařízení po pár letech vyhodit, podle něj v posledních letech v Dánsku rychle stoupá. Za týden objede se svým týmem až patnáct míst po celé zemi.

Ročně připadne na jednoho člověka v Evropské unii šestnáct kilogramů elektroodpadu. Přitom jen necelých čtyřicet procent z jeho celkového množství se zrecykluje. Nejvíc se to daří u velkých domácích spotřebičů, méně už například u počítačů. Oprava takových zařízení je však pro běžného člověka někdy až nadlidský úkol.

  • Velké domácí spotřebiče                                                     52,7
  • Zábavní elektronika a fotovoltaické články                14,6
  • IT a telekomunikační zařízení                                           14,1
  • Malé domácí spotřebiče                                                      10,1
  • Ostatní                                                                                          8,4
  • Zdroj: Eurostat 2020

„Mnoho nářadí a manuálů je jen pro profesionály. A my nejsme profesionálové. Takže nám je tato možnost odepírána,“ argumentuje členka Asociace opravářů v Malmö Jessika Luther Richterová.

To chce nezávislá asociace opravářů ve Švédsku s podobnými organizacemi po celé Evropě změnit. Příkladem jim je Francie. V této zemi budou moci zákazníci už nyní porovnávat stupeň opravitelnosti některých elektrospotřebičů při nákupu v obchodech i online.

„Prosazujeme evropskou verzi, která by spotřebitelům z různých zemí umožnila porovnávat výrobky,“ dodává členka kampaně za Právo na opravu Chloe Mikolajczaková.

Náhradní díly mají být dostupné až deset let

V celé Evropské unii začalo letos na jaře platit pravidlo, že náhradní díly mají být dostupné až deset let. Týká se to ledniček, praček nebo televizí. Brusel chce i jedinou nabíječku na dobití jakéhokoli telefonu či tabletu. Někteří výrobci jsou proti.

„Znepokojuje nás, že přísná pravidla nařizující pouze jediný typ konektoru spíše brzdí inovace, než aby je podporovala, což v důsledku poškozuje spotřebitele v Evropě i na celém světě,“ uvedla ve svém prohlášení americká firma Apple.

Ta dlouho čelila kritice za obtížnou opravitelnost svých produktů. I to se ale má změnit. Od příštího roku začne společnost nabízet náhradní součástky k novým iPhonům. Později plánuje umožnit lidem si doma opravit i například iMac.