Google ve Francii dostal pokutu v řádu miliard korun. Za upřednostňování vlastní reklamy

Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy korun) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Oznámil to francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že konečná pokuta je nižší, protože se úřad s americkou firmou dohodl.

Google France, ilustrační foto
Zdroj: Reuters Autor: Eric Gaillard

Detaily o finální částce, kterou Google musí zaplatit, francouzský úřad neupřesnil. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní. „Změny budeme v příštích měsících testovat a dál vyvíjet, než je zavedeme v širším měřítku, některé i celosvětově,“ uvedl Google. Závazek firmy změnit praktiky ohledně reklamy platí pouze ve Francii. Může se z něj stát ale vzor, jak by firma mohla nakládat s podobnými stížnostmi vydavatelů v jiných zemích, uvedl list The Wall Street Journal (WSJ).

„Rozhodnutí pokutovat Google má zvláštní význam, protože jde o první rozhodnutí na světě zaměřené na složité algoritmické aukční procesy, na které on-line reklama spoléhá,“ dodala ředitelka úřadu Isabelle de Silvaová.

Rozhodnutí představuje podle agentury Reuters pokus vrátit rovnováhu do boje o reklamu na internetu. Mělo by pomoci vydavatelům, kteří z ní těžili v době před rozšířením internetu a o své příjmy přišli, když začal sílit vliv Googlu a Facebooku.

Antimonopolní úřad ve Francii zjistil, že reklamní server Googlu poskytoval výhody své vlastní službě AdX před službami konkurenčních podniků v nákupu a prodeji reklamních ploch na internetu. Server z minulosti známý jako DoubleClick for Publishers (DFP) využívá většina velkých on-line vydavatelů k prodeji reklamních ploch.

Google se v souvislosti se svým působením ve Francii dostal do popředí mediálního zájmu také letos v lednu. Tehdy americká společnost podepsala dohodu o placení autorských práv s lobbistickým sdružením Alliance de la presse d'information générale (Apig), které zastupuje francouzské celonárodní a regionální deníky.

Google dostal pokutu už v Itálii

Americká internetová společnost dostala v květnu pokutu také v Itálii. Jednalo se o 102 milionů eur (2,6 miliardy korun) za zneužívání dominantního postavení na trhu. Tamní antimonopolní úřad oznámil, že firma k tomu využívá svůj operační systém Android a on-line obchod s aplikacemi Google Play.

Google se potýká s problémy ve více evropských zemích. Evropská komise (EK) firmu vyšetřuje od roku 2010, kdy začala zkoumat, zda nezneužívá svého dominantního postavení ohledně internetového vyhledávání. Později se přidaly obavy i kvůli Androidu.

V roce 2017 dostal Google od EK pokutu 2,42 miliardy eur (tehdy 63,6 miliardy korun), o rok později rekordní pokutu 4,34 miliardy eur (tehdy 112,2 miliardy korun) a v roce 2019 musel zaplatit také 1,49 miliardy eur (tehdy 38,2 miliardy korun).

Pohled z Česka

„Google se choval při upřednostňování své vlastní reklamy úplně stejně ve Francii jako v Česku nebo jinde ve světě. Jediným důvodem, proč neplatí Google pokutu také do českého státního rozpočtu, je proto především dosavadní nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl k případu výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.

Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se postupem Googlu nezabýval a neobdržel ani žádný podnět, který by na něj upozorňoval, uvedl předseda ÚOHS Petr Mlsna. Upozornil, že francouzský případ je unikátní, protože zde byly poprvé posuzovány algoritmické procesy využívané digitální platformou a vyhodnocen jejich dopad na hospodářskou soutěž. „Úřad se nyní bude informovat o detailech případu a bude sledovat, zda společnost Google upraví v souvislosti s tímto případem svou obchodní politiku i v ostatních členských státech EU,“ uvedl Mlsna. Úřad si je podle něj dobře vědom síly digitálních platforem a aktivně se účastní příprav nové unijní legislativy, která má právě digitální trhy a služby regulovat.