Vyšetřovatelé našli černé skříňky z boeingu etiopských aerolinek, který se zřítil v neděli se 157 lidmi na palubě. Podle letecké společnosti jde o hlasový záznamník z kokpitu a zapisovač letových údajů. Havárii, kterou nikdo nepřežil, bude vyšetřovat mezinárodní tým. Pilot před nehodou hlásil problémy a žádal o povolení k návratu.
Klíč k objasnění tragédie už je na světě. V Etiopii našli černé skříňky z havarovaného boeingu
Co se nedělnímu letu do Nairobi stalo, zatím není jasné. Stroj havaroval pouhých šest minut po vzletu z Addis Abeby. Letadlo bylo zánovní, viditelnost dobrá a pilot měl nalétáno osm tisíc hodin, kopilot jen zhruba dvě stě.
Dva svědci agentuře Reuters řekli, že než letadlo spadlo, táhla se za ním kouřová stopa. Stroj podle nich také vydával zvláštní zvuk. Farmář Malka Galato, na jehož pozemek letadlo dopadlo, viděl, že z letadla vypadávají malé části připomínající papír. Stroj také před pádem náhle změnil směr, dodal svědek. Podobně nehodu popsal i další farmář Tamirat Abera.
Firma Boeing oznámila, že její experti poskytnou při vyšetřování technickou pomoc. Své odborníky ale pošle i americká Národní komise pro bezpečnost dopravy. Nehodu vyšetřuje také Francie, která měla na palubě sedm svých občanů. Na místě neštěstí už pracuje pátrací tým s bagry. „Nové informace budou zveřejněny hned, jak jen to bude možné,“ prohlásil etiopský premiér Abiy Ahmed.
Dvě tragédie relativně rychle za sebou
Jedno letadlo Boeing 737 MAX 8 se zřítilo už loni v říjnu. Stroj nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havaroval krátce po startu z letiště v indonéské Jakartě. Stroj měl problémy s ukazatelem rychlosti a firma Boeing poté vydala upozornění, že vadný senzor může posádce komplikovat ovládání stroje, což může vést k nárazu.
„Máme tu nový model letadla, který se už dvakrát za rok zřítil. Je to varovný signál pro letecký průmysl, protože něco takového se nesmí stát,“ řekla CNN bývalá generální inspektorka úřadu pro dopravu USA Mary Schiavová.
Mnozí odborníci ale varují před tím, aby se zmíněné nehody předčasně dávaly do souvislosti. Alan Diehl z amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) připomněl, že v obou případech se neštěstí odehrálo krátce po vzletu a kolísání vertikální rychlosti po startu etiopského letadla naznačuje možný problém s ovladatelností stroje.
Existuje ale řada dalších vysvětlení havárie – například problém s motory, chyba pilota, váha nákladu, sabotáž anebo střet s ptáky, sdělil expert. „Pověst tohoto letounu je velmi dobrá. Výkony jsou pro tuto třídu letadel nadstandardní, jeho spolehlivost je v mezích norem. K závadě může dojít na jakémkoli letadle, v tomto směru nelze usuzovat, že by Boeing 737 MAX bylo letadlo nebezpečné,“ upozornil kapitán Boeingu 737 a letecký publicista Ladislav Keller.
Podle společnosti Boeing je vyšetřovaní v počáteční fázi, a proto není nutné provozovatelům modelu 737 MAX 8 vydávat na základě kusých informací nové pokyny. Některé aerolinky včetně těch etiopských ale prozatím tento model boeingů nechají na zemi. Rozhodly se tak čínské nebo indonéské úřady. Většina světových aerolinek ale nové boeingy z provozu nestahuje, uvedla agentura Reuters.