Částka za auto, která nemusí být konečná. Česká obchodní inspekce se zaměřila na kontroly autobazarů a zjistila četná pochybení. Prodejci si často účtují poplatky navíc, na které podle inspektorů nemají nárok.
Jeden poplatek za druhým a nevratné zálohy. Autobazary sází na to, že na závěr zákazník už neucukne
S autem, které si Leoš z Brna vybral v bazaru, je spokojený. S přístupem prodejců ale ne. Původní cena 270 tisíc korun se na smlouvě vyhoupla až na 400 tisíc. „Začal jsem se hádat a našel jsem tam poplatky. Pro ně 5 tisíc sem, 5 tisíc tam nehrálo žádnou roli,“ svěřil se pan Leoš.
„Začal jsem se pídit po tom, co ty částky znamenají,“ dodal. Výslednou cenu auta díky tomu snížil podle svých slov skoro o 100 tisíc korun.
Právě na základě podobných zkušeností a častých podnětů se Česká obchodní inspekce na autobazary zaměřila. První pochybení zjistili už při objednání auta přes telefon.
„Řekli, že se musí za převoz auta zaplatit dva tisíce korun. A že záloha, pokud by si zájemce auto nevzal, je nevratná,“ uvedl ředitel kontroly ČOI Brno Aleš Havíř. A to i přesto, že autobazar deklaruje, že převoz je zdarma. Při samotném nákupu auta v bazaru překvapil prodejce dalším navýšením ceny.
Inspektoři udělali kontroly hned ve třech bazarech v různých městech. Ve Znojmě, v Otrokovicích a v Brně. Praktiky se opakovaly. „Ve všech třech případech jsme zjistili, že převoz není zdarma, tak jak je deklarováno. A ve všech třech případech byl účtován poplatek, se kterým spotřebitel nebyl řádně seznámen,“ řekl ředitel ČOI Brno Karel Havlíček.
Podle pracovníků inspekce prodejci spoléhají na to, že jednání o koupi auta bývají poměrně dlouhá. „Když už všechno proběhlo, tak potom částku zpravidla uhradí,“ dodal Havlíček.
Pan Leoš se o peníze připravit nenechal a ušetřil tak desítky tisíc korun. Naopak provozovatelé autobazarů, kteří pochybili, zaplatí až milionové pokuty.