Jeden poplatek za druhým a nevratné zálohy. Autobazary sází na to, že na závěr zákazník už neucukne

Částka za auto, která nemusí být konečná. Česká obchodní inspekce se zaměřila na kontroly autobazarů a zjistila četná pochybení. Prodejci si často účtují poplatky navíc, na které podle inspektorů nemají nárok.

Video Česká obchodní inspekce se zaměřila na autobazary
video

Česká obchodní inspekce se zaměřila na autobazary

S autem, které si Leoš z Brna vybral v bazaru, je spokojený. S přístupem prodejců ale ne. Původní cena 270 tisíc korun se na smlouvě vyhoupla až na 400 tisíc. „Začal jsem se hádat a našel jsem tam poplatky. Pro ně 5 tisíc sem, 5 tisíc tam nehrálo žádnou roli,“ svěřil se pan Leoš.

„Začal jsem se pídit po tom, co ty částky znamenají,“ dodal. Výslednou cenu auta díky tomu snížil podle svých slov skoro o 100 tisíc korun.

Právě na základě podobných zkušeností a častých podnětů se Česká obchodní inspekce na autobazary zaměřila. První pochybení zjistili už při objednání auta přes telefon.

„Řekli, že se musí za převoz auta zaplatit dva tisíce korun. A že záloha, pokud by si zájemce auto nevzal, je nevratná,“ uvedl ředitel kontroly ČOI Brno Aleš Havíř. A to i přesto, že autobazar deklaruje, že převoz je zdarma. Při samotném nákupu auta v bazaru překvapil prodejce dalším navýšením ceny.

Inspektoři udělali kontroly hned ve třech bazarech v různých městech. Ve Znojmě, v Otrokovicích a v Brně. Praktiky se opakovaly. „Ve všech třech případech jsme zjistili, že převoz není zdarma, tak jak je deklarováno. A ve všech třech případech byl účtován poplatek, se kterým spotřebitel nebyl řádně seznámen,“ řekl ředitel ČOI Brno Karel Havlíček.

Podle pracovníků inspekce prodejci spoléhají na to, že jednání o koupi auta bývají poměrně dlouhá. „Když už všechno proběhlo, tak potom částku zpravidla uhradí,“ dodal Havlíček.

Pan Leoš se o peníze připravit nenechal a ušetřil tak desítky tisíc korun. Naopak provozovatelé autobazarů, kteří pochybili, zaplatí až milionové pokuty.