Ojetiny jsou v kurzu, ceny v autobazarech rostou. Malá auta jsou dokonce dražší než v Německu

Kdo si chce koupit auto, které nemá ještě moc najeto a je ve slušném stavu, připlatí si za něj zhruba o devět procent více než loni. Přesně o tolik se totiž v posledních čtyřech kvartálech zvedla meziročně cena vozidel vyrobených v roce 2014 s nájezdem okolo sto tisíc kilometrů. Vyplynulo to z analýzy vývoje cen ojetých vozidel, kterou zpracovala společnost Cebia.

V čele žebříčku zájmu o ojeté vozy stojí značka Škoda, a to prakticky ve všech kategoriích. Proto také platí, že cenová politika této značky určuje úroveň cen celého trhu.

Ačkoli se studie věnuje čtyřletým vozidlům, podle Cebie zdražují všechna ojetá auta – stojí za tím prosperita firem i růst spotřeby domácností. Na trh se však podle společnosti dostávají stále více vybavené mladé ojetiny, u nichž nárůst ceny táhne příplatková výbava.

Ojetá mini auta a malá vozidla se v Česku za poslední čtyři čtvrtletí prodávala dráž než na německém trhu. Na druhou stranu, Češi si zase mohli lépe pořídit oblíbené SUV a vozidla nižší střední či střední třídy.

Cena dieselů se už propadá i v Česku

Mezi dva nejčastěji kupované modely patří Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Zatímco cena čtyřleté Octavie s benzinovým motorem 1,4 TSI stále stoupá – meziročně o 14 procent, u naftové verze 1,6 TDI cena naopak v posledním roce klesá (minus osm procent). „U vozidel Volkswagen je vývoj cen kolísavější, během roku došlo ke zvýšení ceny i k propadům, a to zejména u dieselových motorů, což přisuzujeme hlavní roli této značky v aféře Dieselgate s emisními podvody,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

A dodává, že aféra Dieselgate sice snížila podíl dieselových motorů v případě koupě nových vozidel, ale u ojetých situaci výrazně nezměnila, a to jak z pohledu poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozů. Za nižšími cenami aut s dieselovými motory, než jaké byly očekávány v době pořízení vozidla, podle něj stojí spíše přebytek fleetových vozidel, příkladem za všechny může být právě zmíněná Škoda Octavia v konfiguraci 1,6 TDI 77kW Ambition Fresh.

Podíl jednotlivých segmentů na trhu ojetin.
Zdroj: CEBIA

Trh s diesely plní i rostoucí dovoz ojetin ze západních zemí. Ze statistik největší české sítě autobazarů AAA Auto vyplývá, že podíl importovaných vozů s dieselovými motory se od začátku roku zvýšil o čtyři procentní body na 45 procent.

Nejčastější cena ojetiny v síti AAA Auto se pohybuje kolem 135 tisíc korun. V květnu nabídku vozů tvořily nejčastěji automobily s nájezdem 159 tisíc kilometrů a stáří 9,7 roku.

Nejvíce z menších zdražila Škoda Fabia

V rámci segmentu mini a malých vozidel byla nejprodávanějším modelem Škoda Fabia následovaná modely Škoda Citigo a Ford Fiesta, vyplývá z průzkumu Cebie. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o zhruba dvanáct procent, i když nejoblíbenější Škoda Fabia byla ještě o více než procento dražší.

Segment mini a malých vozidel patří k nejžádanějším na trhu – tato vozidla bývají často druhým autem v rodině. Na českém trhu však kvalitní ojetiny této kategorie podle průzkumu Cebie nejsou, protože s výjimkou Škody Fabia tady zásobování kvalitními ojetinami z operativního leasingu chybí. 

V porovnání s Německem vychází na rozdíl od malých vozů v Česku výhodněji auta nižší střední třídy – největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut Škoda Octavia, která překročila hranici třiceti procent, následovaná modely Škoda Rapid a Volkswagen Golf. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o necelá čtyři procenta. Nejvíce pak u čtyřletého vozu Škoda Rapid – meziročně o téměř dvanáct procent.

Tyto automobily jsou přitom nejčastějšími flotilovými vozy a jejich následný prodej po ukončení operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativní nízké ceny ve srovnání s ostatními segmenty. Ceny ojetin byly v porovnání s německým trhem v průměru mírně nižší, což dokazuje i zájem kupujících ze zahraničí.

Vývoj obvyklé ceny aut za posledních 12 měsíců
Zdroj: CEBIA

Ve vyšší střední třídě měla největší podíl Škoda Superb následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 6,27 %. Navýšení průměrné ceny o více než sedm procent bylo způsobeno především zdražením modelu Škoda Superb. Nejvíce ale vzrostla cena za Mercedes třídy E (o téměř jedenáct procent) – vzhledem k podílu v segmentu však tento nárůst ceny neovlivnil průměrnou cenu za vozy tolik jako Škoda Superb.

Nejprodávanějším modelem vozidel MPV byl Hyundai ix20 s podílem 14,22 % následovaný modely Volkswagen Touran a Dacia Dokker. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 14,05 %, což může být způsobeno zejména relativním nedostatkem kvalitních ojetin.

Zájem je hlavně o SUV, je to módní trend

Nejprodávanějším modelem SUV a terénních vozidel byl Nissan Qashqai následovaný Dacií Duster a Volkswagenem Tiguan. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o dvanáct procent, přičemž nejvíce podražila Dacia Duster, a to o 21,17 procenta, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 2,44 %).

Zájem o vozy SUV je způsoben zejména módností. Důkazem toho je, že podíl pohonu 4x2 je velmi silný na úkor pohonu 4x4, který převládal v předchozích letech. Tato vozidla tak lidé používají stále více k jízdě po silnicích na úkor provozu po nezpevněných komunikacích s horší kvalitou povrchu či v terénu. 

Průměrné stáří aut v Česku je rekordní: 15,4 roku

Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích letos v prvním čtvrtletí stouplo o tři čtvrtě roku na rekordních 15,4 roku, vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. Poprvé překročilo hranici 15 let a  mohou za to zejména dovozy starých ojetin. 

V Česku tak bylo na konci března registrovaných 5,65 milionu osobních aut, což je o 57 tisíc více než na konci roku 2017. V prvním čtvrtletí se prodalo 67 873 nových aut a dovezeno bylo 42 430 ojetin. Z toho 51 procent bylo starších deseti let. Vyřazeno z registru bylo 46 558 aut. Ta byla buď vyvezena do zahraničí, nebo do šrotu.

Podle experta na automobilový průmysl z EY Petra Knapa prodlužování průměrného věku vozů platí pro celou EU, kde nedávno přesáhl deset let a dále stoupá. V Česku je však podle něho situace výrazně horší než v Unii. 

„A to i přesto, že máme vysoký počet fleetových zákazníků, kteří auta obměňují rychleji než fyzické osoby. Bohužel u nás je stále relativně liberální dovoz ojetých vozů. Průměrný věk aut také zvyšuje stále relativně početná skupina vozů starších 20 a více let, které jsou levně udržovány a na drobné popojíždění svým majitelům zcela postačí. Manuální zručnost českých řidičů a jejich šetrnost hrají určitě svou roli,“ vysvětlil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ceny energií zřejmě budou letos dál klesat

Průměrné ceny energií podle regulačního úřadu i ministerstva průmyslu letos dál klesnou. Důvodem je příznivý vývoj na trzích. Ten pozitivně upravil ceníky dodavatelů už minulý rok. Tak výraznou vlnu zlevňování jako loni ale už společnosti neočekávají. Ceny tak zůstanou výše než před energetickou krizí.
před 2 hhodinami

Nejdůležitějším tématem voleb bude ekonomika, shodli se politici

Volby vždycky vyhrává ekonomika, řekl v pořadu Otázky Václava Moravce místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Skopeček (ODS). Ekonomika bude zásadním tématem voleb také podle dalšího místopředsedy sněmovny Karla Havlíčka (ANO) i podle předsedy poslaneckého klubu SPD Radima Fialy a šéfa pirátských poslanců Jakuba Michálka.
před 15 hhodinami

Slevu na poplatníka vláda nakonec nezvýší

Vláda upustila od dalšího slibu. Nakonec neprosadí automatické zvyšování měsíční daňové slevy na poplatníka, kterou využívají miliony zaměstnanců a podnikatelů. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) říká, že v době vysokého rozpočtového schodku si stát nemůže dovolit plošné snižování daně z příjmu o miliardy ročně. Zároveň podle něj už na změny s ohledem na volby není dost času.
4. 1. 2025

Zahradní chatka za patnáct, luxusní byt za sto tisíc. Nájemné zdražilo

Nájemní bydlení zdražilo. Podle prvních odhadů cena za metr čtvereční vzrostla průměrně o sedmnáct procent. Nejvíce za nájem zaplatí lidé v Praze, nejméně pak v Ústeckém kraji.
4. 1. 2025

Dětí se v Česku rodí málo. A přibývá lidí, kteří je nechtějí mít vůbec

V Česku se rodí rekordně málo dětí. Od založení rodiny lidi odrazují vysoké ceny bydlení, jeho nedostupnost i nedostatek míst v mateřských školách. Klesá také průměrný počet dětí na ženu – statistika ukazuje, že v roce 1920 měly ženy v průměru skoro tři děti, nyní se toto číslo pohybuje pod hodnotou 1,5. Přibývá ale také mužů a žen, kteří děti nechtějí mít vůbec.
3. 1. 2025

„Nemocné“ Německo a špatná nálada jsou podle analytiků pro ekonomiku rizikem

Výzvou pro českou ekonomiku bude v tomto roce vývoj v Německu, ceny energií pro velké odběratele a nálada, již tvoří politici, uvedli analytici oslovení ČT24. Česká ekonomika vzrostla v loňském třetím čtvrtletí meziročně o 1,4 procenta. V porovnání s předchozím kvartálem byl hrubý domácí produkt (HDP) vyšší o půl procenta, vyplývá ze zpřesněných čísel Českého statistického úřadu (ČSÚ). U obou údajů statistici vylepšili svůj dřívější odhad o desetinu procentního bodu.
3. 1. 2025Aktualizováno3. 1. 2025

Krátce zdražil, pak cena spadla. Trhy reagují na konec tranzitu plynu přes Ukrajinu

Plyn ve čtvrtek na evropském trhu mírně zdražil. Obchodníci mohli poprvé reagovat na zastavení dodávek z Ruska přes Ukrajinu. Cena suroviny se krátce dostala na nejvyšší hodnoty skoro za dva roky, pak se ale vrátila k loňskému průměru. České zásoby jsou podle zmocněnce pro energetickou bezpečnost dostatečné a plošné zdražování plynu pro domácnosti analytici neočekávají. Menší část odběratelů ale cenový výkyv přesto zasáhnout může.
3. 1. 2025

Zástupci vládních stran a opozice mluvili o volebním roku, EU i válce na Ukrajině

Svět vkročil do roku 2025. Česko v něm čekají na podzim sněmovní volby, hned zkraje roku je například naplánována inaugurace Donalda Trumpa do úřadu prezidenta USA. Bude jím už podruhé. O domácích i zahraničních otázkách debatovali ve speciálním formátu Událostí, komentářů ve čtvrtek večer zástupci vládních stran i opozičních uskupení. Pozvání přijali Eva Decroix (ODS), Matěj Ondřej Havel (TOP 09), Eduard Hulicius (KDU-ČSL), Aleš Juchelka (ANO), David Smoljak (STAN), Zdeněk Hřib (Piráti) a Radek Koten (SPD).
2. 1. 2025
Načítání...