Ojetiny jsou v kurzu, ceny v autobazarech rostou. Malá auta jsou dokonce dražší než v Německu

Kdo si chce koupit auto, které nemá ještě moc najeto a je ve slušném stavu, připlatí si za něj zhruba o devět procent více než loni. Přesně o tolik se totiž v posledních čtyřech kvartálech zvedla meziročně cena vozidel vyrobených v roce 2014 s nájezdem okolo sto tisíc kilometrů. Vyplynulo to z analýzy vývoje cen ojetých vozidel, kterou zpracovala společnost Cebia.

V čele žebříčku zájmu o ojeté vozy stojí značka Škoda, a to prakticky ve všech kategoriích. Proto také platí, že cenová politika této značky určuje úroveň cen celého trhu.

Ačkoli se studie věnuje čtyřletým vozidlům, podle Cebie zdražují všechna ojetá auta – stojí za tím prosperita firem i růst spotřeby domácností. Na trh se však podle společnosti dostávají stále více vybavené mladé ojetiny, u nichž nárůst ceny táhne příplatková výbava.

Ojetá mini auta a malá vozidla se v Česku za poslední čtyři čtvrtletí prodávala dráž než na německém trhu. Na druhou stranu, Češi si zase mohli lépe pořídit oblíbené SUV a vozidla nižší střední či střední třídy.

Cena dieselů se už propadá i v Česku

Mezi dva nejčastěji kupované modely patří Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Zatímco cena čtyřleté Octavie s benzinovým motorem 1,4 TSI stále stoupá – meziročně o 14 procent, u naftové verze 1,6 TDI cena naopak v posledním roce klesá (minus osm procent). „U vozidel Volkswagen je vývoj cen kolísavější, během roku došlo ke zvýšení ceny i k propadům, a to zejména u dieselových motorů, což přisuzujeme hlavní roli této značky v aféře Dieselgate s emisními podvody,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

A dodává, že aféra Dieselgate sice snížila podíl dieselových motorů v případě koupě nových vozidel, ale u ojetých situaci výrazně nezměnila, a to jak z pohledu poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozů. Za nižšími cenami aut s dieselovými motory, než jaké byly očekávány v době pořízení vozidla, podle něj stojí spíše přebytek fleetových vozidel, příkladem za všechny může být právě zmíněná Škoda Octavia v konfiguraci 1,6 TDI 77kW Ambition Fresh.

Podíl jednotlivých segmentů na trhu ojetin.
Zdroj: Cebia

Trh s diesely plní i rostoucí dovoz ojetin ze západních zemí. Ze statistik největší české sítě autobazarů AAA Auto vyplývá, že podíl importovaných vozů s dieselovými motory se od začátku roku zvýšil o čtyři procentní body na 45 procent.

Nejčastější cena ojetiny v síti AAA Auto se pohybuje kolem 135 tisíc korun. V květnu nabídku vozů tvořily nejčastěji automobily s nájezdem 159 tisíc kilometrů a stáří 9,7 roku.

Nejvíce z menších zdražila Škoda Fabia

V rámci segmentu mini a malých vozidel byla nejprodávanějším modelem Škoda Fabia následovaná modely Škoda Citigo a Ford Fiesta, vyplývá z průzkumu Cebie. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o zhruba dvanáct procent, i když nejoblíbenější Škoda Fabia byla ještě o více než procento dražší.

Segment mini a malých vozidel patří k nejžádanějším na trhu – tato vozidla bývají často druhým autem v rodině. Na českém trhu však kvalitní ojetiny této kategorie podle průzkumu Cebie nejsou, protože s výjimkou Škody Fabia tady zásobování kvalitními ojetinami z operativního leasingu chybí. 

V porovnání s Německem vychází na rozdíl od malých vozů v Česku výhodněji auta nižší střední třídy – největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut Škoda Octavia, která překročila hranici třiceti procent, následovaná modely Škoda Rapid a Volkswagen Golf. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o necelá čtyři procenta. Nejvíce pak u čtyřletého vozu Škoda Rapid – meziročně o téměř dvanáct procent.

Tyto automobily jsou přitom nejčastějšími flotilovými vozy a jejich následný prodej po ukončení operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativní nízké ceny ve srovnání s ostatními segmenty. Ceny ojetin byly v porovnání s německým trhem v průměru mírně nižší, což dokazuje i zájem kupujících ze zahraničí.

Vývoj obvyklé ceny aut za posledních 12 měsíců
Zdroj: Cebia

Ve vyšší střední třídě měla největší podíl Škoda Superb následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 6,27 %. Navýšení průměrné ceny o více než sedm procent bylo způsobeno především zdražením modelu Škoda Superb. Nejvíce ale vzrostla cena za Mercedes třídy E (o téměř jedenáct procent) – vzhledem k podílu v segmentu však tento nárůst ceny neovlivnil průměrnou cenu za vozy tolik jako Škoda Superb.

Nejprodávanějším modelem vozidel MPV byl Hyundai ix20 s podílem 14,22 % následovaný modely Volkswagen Touran a Dacia Dokker. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 14,05 %, což může být způsobeno zejména relativním nedostatkem kvalitních ojetin.

Zájem je hlavně o SUV, je to módní trend

Nejprodávanějším modelem SUV a terénních vozidel byl Nissan Qashqai následovaný Dacií Duster a Volkswagenem Tiguan. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o dvanáct procent, přičemž nejvíce podražila Dacia Duster, a to o 21,17 procenta, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 2,44 %).

Zájem o vozy SUV je způsoben zejména módností. Důkazem toho je, že podíl pohonu 4x2 je velmi silný na úkor pohonu 4x4, který převládal v předchozích letech. Tato vozidla tak lidé používají stále více k jízdě po silnicích na úkor provozu po nezpevněných komunikacích s horší kvalitou povrchu či v terénu. 

Průměrné stáří aut v Česku je rekordní: 15,4 roku

Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích letos v prvním čtvrtletí stouplo o tři čtvrtě roku na rekordních 15,4 roku, vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. Poprvé překročilo hranici 15 let a  mohou za to zejména dovozy starých ojetin. 

V Česku tak bylo na konci března registrovaných 5,65 milionu osobních aut, což je o 57 tisíc více než na konci roku 2017. V prvním čtvrtletí se prodalo 67 873 nových aut a dovezeno bylo 42 430 ojetin. Z toho 51 procent bylo starších deseti let. Vyřazeno z registru bylo 46 558 aut. Ta byla buď vyvezena do zahraničí, nebo do šrotu.

Podle experta na automobilový průmysl z EY Petra Knapa prodlužování průměrného věku vozů platí pro celou EU, kde nedávno přesáhl deset let a dále stoupá. V Česku je však podle něho situace výrazně horší než v Unii. 

„A to i přesto, že máme vysoký počet fleetových zákazníků, kteří auta obměňují rychleji než fyzické osoby. Bohužel u nás je stále relativně liberální dovoz ojetých vozů. Průměrný věk aut také zvyšuje stále relativně početná skupina vozů starších 20 a více let, které jsou levně udržovány a na drobné popojíždění svým majitelům zcela postačí. Manuální zručnost českých řidičů a jejich šetrnost hrají určitě svou roli,“ vysvětlil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 54 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...