Praha chce zavést nová pravidla pro reklamní plochy. Návrh radního pro majetek Adama Zábranského (Piráti) nyní kritizuje opozice i některé firmy z oboru. Tvrdí, že plánované předpisy splňuje pouze jediná společnost, a to firma Borise Monoszona. ČT už dříve odhalila, že tento podnikatel pocházející z Ruska spolupracoval s StB i KGB.
Praha chce nová pravidla pro reklamní plochy, podle kritiků by nahrála jediné firmě
„Je všeobecná shoda na tom, že reklama centrum města hyzdí,“ řekl radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti). Město podle něj potřebuje nový řád. Návrh, který přichystal pro radu města, ale narazil na odpor v zastupitelstvu i mezi reklamními firmami. „Vypadá to, že to je ušité jedné firmě na míru,“ upozornil člen pražského zastupitelstva Ondřej Prokop (ANO).
Podle kritiků z řad reklamních společností má být podle nových pravidel povolena reklama jen na typech sloupů a panelů, které užívá firma MF reklama Praha. „Z venkovního pohledu to vypadá, že je naprosto jasné, že ta zakázka je ušitá na míru jednomu dodavateli,“ okomentoval mluvčí reklamní společnosti JCDeux Jiří Chvojka.
Majitelem společnosti MF reklama je podnikatel Boris Monoszon. Ten necítí, že by ho na trhu někdo zvýhodňoval. Potvrdil, že se bude výběrového řízení účastnit.
Monoszon podle archivů spolupracoval s KGB a od roku 1981 také s StB. Ke spolupráci s KGB pro ČT pouze uvedl, že má špatnou zkušenost s pořadem Reportéři ČT, s jejichž reportáží nesouhlasí. „Tvrzení proti tvrzení,“ říká.
Historik Ústavu pro studium totalitních režimů Pavel Žáček přitom poukázal na historický dokument. „Tohle je jeden z velmi zajímavých svazků zachovaných v originále. Je zajímavý tím, že v něm doklad o spolupráci se sovětskou stranou, se sovětskou státní bezpečností, to jest KGB,“ popsal.
V centru Prahy je nyní zhruba 150 plakátovacích ploch. Zábranský odmítá, že by chtěl někoho zvýhodnit. „Konstrukce, že to jde na ruku nějakému provozovateli, je úplně nesmyslná. Protože náš záměr je schválit ta pravidla,“ hájil se.
Podle některých právníků může věc skončit u antimonopolního úřadu. „Zákon o veřejných zakázkách zakazuje skrytou diskriminaci, tedy nastavení takových parametrů veřejné zakázky, kdy zadavatel znemožní některým dodavatelům se o veřejnou zakázku ucházet,“ vysvětlil advokát David Novotný.
Návrh, který se týká nových reklamních ploch, nyní hodlá radní pro majetek projednávat s legislativci. Jeho předložení radě města odhaduje zhruba za dva měsíce.