Za zavinění pádu mostu ve Studénce nepůjde nikdo do vězení. Soud dal pěti pracovníkům stavařů podmínky

3 minuty
Za zavinění pádu mostu ve Studénce nepůjde nikdo do vězení. Soud dal pěti pracovníkům stavařů podmínky
Zdroj: ČT24

Odvolací senát Krajského soudu v Ostravě dal pěti pracovníkům stavebních firem obžalovaným ze zavinění pádu mostu ve Studénce před 14 lety tří- až tříapůlleté podmíněné tresty. Za zavinění neštěstí, při kterém zemřelo v srpnu 2008 osm lidí a stovka dalších utrpěla zranění, tak nikdo nepůjde do vězení. Dva původní nepodmíněné tresty soud zmírnil mimo jiné kvůli délce trestního řízení. Rozsudek je pravomocný.

Odvoláním některé ze stran se ostravský soud zabýval potřetí. Aktuálně rozhodoval o odvolání obžalovaných i státního zástupce. Před soudem původně stanulo deset obžalovaných. Dvakrát okresní soud všechny obžaloby zprostil. Napotřetí uznal pět manažerů stavebních firem vinnými. Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek z firmy Bögl & Krýsl dostali tehdy u novojičínského soudu 3,5 roku vězení nepodmíněně. Petr Janouškovec a Michal Foniok ze společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) a Miroslav Kovalík z firmy Bögl & Krýsl dostali podmíněné tresty.

Z nepodmíněných trestů podmíněné

Krajský soud dva původní nepodmíněné tresty změnil na podmíněné. Předseda senátu Milan Ihnát řekl, že důvodem pro zmírnění trestů byla délka trestního řízení i to, že před spácháním činu i potom vedli obvinění řádný život. Šlo podle něj o nevědomou nedbalost, kdy nevěděli, jaké neštěstí mohou způsobit. Soudce řekl, že i délka řízení se v soudní praxi chápe jako určitý druh trestu, protože obžalovaní jsou během té doby omezeni v běžném životě, nesou následky trestního stíhání a podobně.

„Zkušební dobu krajský soud pouze mírně diferencoval podle významu porušení důležitých povinností,“ řekl soudce. Nejdelší podmínky tak dostali Janouškovec a Magnusek. Soud považuje závěr o vině za správný, přestože obvinění tvrdili, že žádné své pracovní ani zákonné povinnosti neporušili.

Soudce řekl, že Janouškovec například umožnil, aby Foniok působil na stavbě jako stavbyvedoucí, ačkoliv k tomu neměl potřebnou kvalifikaci. „Neplnil také své povinnosti autorizovaného technika na stavbě,“ uvedl soudce. Janouškovec podle něj odpovídal za celou stavbu a za její správné provedení, a měl tedy kontrolovat i činnost, kterou prováděl subdodavatel, společnost Bögl & Krýsl. Měl podle soudu vyhodnotit, zda se stavba chová bezpečně a také zda s ohledem na použitou technologii a změny projektu není nutné požadovat výluku drážní dopravy.

K Foniokovi soudce řekl, že měl dostatečné znalosti na to, aby například mohl v průběhu stavby navrhovat přerušení důležitá pro bezpečnost. Také on podle soudu řádně neplnil své povinnosti. „Pokud se hájil tím, že neměl informace od pracovníků firmy Bögl & Krýsl, že toho dne bude probíhat zásun mostu, k tomu krajský soud uvádí, že jako stavbyvedoucí měl práce organizovat, a zajistit tak, aby věděl o všem, co se na stavbě mostu provádí a zda to ohrožuje provoz na dráze, či nikoliv,“ řekl soudce.

Vynesení rozsudku se zúčastnili tři obžalovaní. „Je to nějaké ulehčení, ale opět nevím za co,“ řekl poté Zdeněk Malý. Magnusek uvedl, že za zmírnění trestu je rád. „Vina spočívá v tom, že nebyla dodržená určitá nařízení, která se mají dodržovat,“ dodal.

V dnešní době se podle něj nařízení dodržují bezpodmínečně a v celém rozsahu, před patnácti lety to ale nebylo až tak běžné. „Kdybych měl pocit, že je něco špatně, tak bych to zastavil. Ale já jsem tam v ten čtvrtek neviděl nic, co by bylo špatně. Provedli jsme kontrolní výsun a všechno se chovalo, jak jsme očekávali. I hodnoty tažení byly tak, jak měly. Odcházel jsem večer ze stavby a myslel jsem si, že je vše v pořádku,“ prohlásil Magnusek.

Příbuzní ani na celé odůvodnění nepočkali

Na vyhlášení rozsudku přišlo i několik příbuzných obětí neštěstí a lidí, kteří vlakem cestovali. Nepočkali ale na celé odůvodnění a po oznámení výše trestů odešli.

Viny byli už dříve zproštěni Marek Krejčiřík a Michal Adam z firmy Bögl & Krýsl, Jiří Vlach z Ostravských dopravních staveb, živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Neštěstí se stalo před více než 14 lety, 8. srpna 2008. Silniční most tehdy během opravy spadl ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať a do jeho trosek bezprostředně narazil mezinárodní rychlík. Na místě zahynulo šest lidí, další dva zranění zemřeli později. Dále bylo zraněno 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Stavební firmy a České dráhy zaplatily odškodné

Vedení společnosti Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů uhradily poškozeným České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila i firma Bögl & Krýsl, která figurovala také v tragickém pádu mostu ve Vilémově ze září 2014, kdy zahynuli čtyři dělníci.

Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho asi 120 milionů za zničený vlak. Další škody vznikly kraji, firmě Dopravní stavby Ostrava, Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti. Doprava byla obnovena po jedné koleji o půlnoci 10. srpna 2008, po poškozeném úseku ale jezdily jen mezinárodní vlaky. Provoz na všech pěti kolejích byl obnoven 17. srpna, do října 2008 byla v úseku omezená rychlost.

Krajský úřad, který most nechal opravit, později rozhodl, že navzdory tragické nehodě zakázku dokončí Dopravní stavby Ostrava. Na místě zřícené konstrukce firma do července 2010 postavila nový most.

Nejhorší vlakové neštěstí za 20 let

V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let. Více obětí si vyžádala jen srážka osobního vlaku s nákladním u obce Krouna na Chrudimsku, kdy v červnu 1995 zahynulo 19 lidí. Viníky tohoto neštěstí - vlakvedoucího a průvodčího nákladního vlaku - poslal soud do vězení na osm a pět let.

Studénka se stala místem tragické nehody i v červenci 2015, kdy se na přejezdu srazil vlak Pendolino s kamionem. Zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu vjel na přejezd, když už svítila výstražná světla, na kolejích jej uvěznily závory. V roce 2016 mu soud uložil trest osm a půl roku vězení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 18 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...