Za zavinění pádu mostu ve Studénce nepůjde nikdo do vězení. Soud dal pěti pracovníkům stavařů podmínky

Za zavinění pádu mostu ve Studénce nepůjde nikdo do vězení. Soud dal pěti pracovníkům stavařů podmínky (zdroj: ČT24)

Odvolací senát Krajského soudu v Ostravě dal pěti pracovníkům stavebních firem obžalovaným ze zavinění pádu mostu ve Studénce před 14 lety tří- až tříapůlleté podmíněné tresty. Za zavinění neštěstí, při kterém zemřelo v srpnu 2008 osm lidí a stovka dalších utrpěla zranění, tak nikdo nepůjde do vězení. Dva původní nepodmíněné tresty soud zmírnil mimo jiné kvůli délce trestního řízení. Rozsudek je pravomocný.

Odvoláním některé ze stran se ostravský soud zabýval potřetí. Aktuálně rozhodoval o odvolání obžalovaných i státního zástupce. Před soudem původně stanulo deset obžalovaných. Dvakrát okresní soud všechny obžaloby zprostil. Napotřetí uznal pět manažerů stavebních firem vinnými. Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek z firmy Bögl & Krýsl dostali tehdy u novojičínského soudu 3,5 roku vězení nepodmíněně. Petr Janouškovec a Michal Foniok ze společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) a Miroslav Kovalík z firmy Bögl & Krýsl dostali podmíněné tresty.

Z nepodmíněných trestů podmíněné

Krajský soud dva původní nepodmíněné tresty změnil na podmíněné. Předseda senátu Milan Ihnát řekl, že důvodem pro zmírnění trestů byla délka trestního řízení i to, že před spácháním činu i potom vedli obvinění řádný život. Šlo podle něj o nevědomou nedbalost, kdy nevěděli, jaké neštěstí mohou způsobit. Soudce řekl, že i délka řízení se v soudní praxi chápe jako určitý druh trestu, protože obžalovaní jsou během té doby omezeni v běžném životě, nesou následky trestního stíhání a podobně.

„Zkušební dobu krajský soud pouze mírně diferencoval podle významu porušení důležitých povinností,“ řekl soudce. Nejdelší podmínky tak dostali Janouškovec a Magnusek. Soud považuje závěr o vině za správný, přestože obvinění tvrdili, že žádné své pracovní ani zákonné povinnosti neporušili.

Soudce řekl, že Janouškovec například umožnil, aby Foniok působil na stavbě jako stavbyvedoucí, ačkoliv k tomu neměl potřebnou kvalifikaci. „Neplnil také své povinnosti autorizovaného technika na stavbě,“ uvedl soudce. Janouškovec podle něj odpovídal za celou stavbu a za její správné provedení, a měl tedy kontrolovat i činnost, kterou prováděl subdodavatel, společnost Bögl & Krýsl. Měl podle soudu vyhodnotit, zda se stavba chová bezpečně a také zda s ohledem na použitou technologii a změny projektu není nutné požadovat výluku drážní dopravy.

K Foniokovi soudce řekl, že měl dostatečné znalosti na to, aby například mohl v průběhu stavby navrhovat přerušení důležitá pro bezpečnost. Také on podle soudu řádně neplnil své povinnosti. „Pokud se hájil tím, že neměl informace od pracovníků firmy Bögl & Krýsl, že toho dne bude probíhat zásun mostu, k tomu krajský soud uvádí, že jako stavbyvedoucí měl práce organizovat, a zajistit tak, aby věděl o všem, co se na stavbě mostu provádí a zda to ohrožuje provoz na dráze, či nikoliv,“ řekl soudce.

Vynesení rozsudku se zúčastnili tři obžalovaní. „Je to nějaké ulehčení, ale opět nevím za co,“ řekl poté Zdeněk Malý. Magnusek uvedl, že za zmírnění trestu je rád. „Vina spočívá v tom, že nebyla dodržená určitá nařízení, která se mají dodržovat,“ dodal.

V dnešní době se podle něj nařízení dodržují bezpodmínečně a v celém rozsahu, před patnácti lety to ale nebylo až tak běžné. „Kdybych měl pocit, že je něco špatně, tak bych to zastavil. Ale já jsem tam v ten čtvrtek neviděl nic, co by bylo špatně. Provedli jsme kontrolní výsun a všechno se chovalo, jak jsme očekávali. I hodnoty tažení byly tak, jak měly. Odcházel jsem večer ze stavby a myslel jsem si, že je vše v pořádku,“ prohlásil Magnusek.

Příbuzní ani na celé odůvodnění nepočkali

Na vyhlášení rozsudku přišlo i několik příbuzných obětí neštěstí a lidí, kteří vlakem cestovali. Nepočkali ale na celé odůvodnění a po oznámení výše trestů odešli.

Viny byli už dříve zproštěni Marek Krejčiřík a Michal Adam z firmy Bögl & Krýsl, Jiří Vlach z Ostravských dopravních staveb, živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Neštěstí se stalo před více než 14 lety, 8. srpna 2008. Silniční most tehdy během opravy spadl ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať a do jeho trosek bezprostředně narazil mezinárodní rychlík. Na místě zahynulo šest lidí, další dva zranění zemřeli později. Dále bylo zraněno 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Stavební firmy a České dráhy zaplatily odškodné

Vedení společnosti Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů uhradily poškozeným České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila i firma Bögl & Krýsl, která figurovala také v tragickém pádu mostu ve Vilémově ze září 2014, kdy zahynuli čtyři dělníci.

Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho asi 120 milionů za zničený vlak. Další škody vznikly kraji, firmě Dopravní stavby Ostrava, Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti. Doprava byla obnovena po jedné koleji o půlnoci 10. srpna 2008, po poškozeném úseku ale jezdily jen mezinárodní vlaky. Provoz na všech pěti kolejích byl obnoven 17. srpna, do října 2008 byla v úseku omezená rychlost.

Krajský úřad, který most nechal opravit, později rozhodl, že navzdory tragické nehodě zakázku dokončí Dopravní stavby Ostrava. Na místě zřícené konstrukce firma do července 2010 postavila nový most.

Nejhorší vlakové neštěstí za 20 let

V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let. Více obětí si vyžádala jen srážka osobního vlaku s nákladním u obce Krouna na Chrudimsku, kdy v červnu 1995 zahynulo 19 lidí. Viníky tohoto neštěstí - vlakvedoucího a průvodčího nákladního vlaku - poslal soud do vězení na osm a pět let.

Studénka se stala místem tragické nehody i v červenci 2015, kdy se na přejezdu srazil vlak Pendolino s kamionem. Zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu vjel na přejezd, když už svítila výstražná světla, na kolejích jej uvěznily závory. V roce 2016 mu soud uložil trest osm a půl roku vězení.

Načítání...