Soudní znalci se opět neshodli, proč před jedenácti lety ve Studénce narazil rychlík do zříceného mostu

Soudní znalci se ani v úterý neshodli na tom, co bylo hlavní příčinou železničního neštěstí ve Studénce z roku 2008, kde se zřítil most na koleje a vzápětí do něj narazil rychlík. Podle jednoho znalce selhala podpůrná konstrukce mostu, podle druhého byla příčinou manipulace s mostem a stavební činnost. Okresní soud v Novém Jičíně případ projednává už podruhé, poprvé všechny obžalované osvobodil.

Vlakové neštěstí ve Studénce v roce 2008
Zdroj: Reuters Autor: Aleš Krecl

Tomáš Rotter z ČVUT, který vypracoval posudek pro policii, vidí příčinu hlavně v manipulaci s mostem. „Pochybení byla celá řada, od záměru rekonstrukce až do pádu. Kdyby tam fungoval dozor projektanta, tak mohl zastavit činnost, protože by zjistil, že se neprovádí podle projektu,“ řekl.

Upozornil také, že velkou roli hraje i etika znalce. Ten, pokud je objednán obžalovanou stranou, tak se údajně snaží hledat chyby na druhé straně. „My jsme dělali posudek pro policii, takže jsme nefandili ani jedné ani druhé straně,“ doplnil Rotter.

Manipulace s mostem byla nestandardní, tvrdí znalkyně

Stejnou příčinu pádu mostu ve Studénce určila i znalkyně Miloslava Pošvářová. V úterý před novojičínským soudem svůj posudek doplnila s tím, že se těsně před pádem mostu s konstrukcí nestandardně manipulovalo, údajně byl podepírán jinde, než měl. Vycházela z fotografií, které se před časem objevily ve spise. 

Její tvrzení odmítl Milan Holický z Kloknerova ústavu, který pracoval na objednávku stavební společnosti Bögl a Krýsl. „Nemohu to přijmout. Toto je spekulace,“ řekl. Tvrdí, že selhala především podpůrná konstrukce, která držela opravovaný most. Vinou jejího zborcení se prý most zřítil.

Zprošťující verdikt byl podle krajského soudu chyba

Doplnění výpovědi znalců požadoval Krajský soud v Ostravě, který loni v září původní verdikt Okresního soudu v Novém Jičíně zrušil a nařídil nové projednání případu. Úterní konfrontace soudních znalců, kteří se měli vyjádřit k závěrům svých posudků, ale zásadní informace nepřinesla. 

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli dva muži a čtyři ženy, dva zranění zemřeli později. Při nehodě se zranilo dalších 95 lidí, někteří mají vážné následky. 

Mezi deseti obžalovanými jsou manažeři, pracovníci stavebních firem a dokonce i jeden úředník. Okresní soud je osvobodil, protože se prý nepodařilo prokázat, že za pád mostu mohli právě oni. Soudní líčení bude pokračovat 29. až 31. května.