Nejnovější pražské tramvaje musí přibrzdit. Kvůli problémům s koly jim hrozí omezení rychlosti na 40 kilometrů v hodině

3 minuty
UDÁLOSTI: Problémy tramvají typu 15T, za které utratila Praha 20 miliard, pokračují
Zdroj: ČT24

Nejnovějším pražským tramvajím hrozí dramatické omezení povolené rychlosti – z 60 kilometrů v hodině na pouhou čtyřicítku. Zatím nepravomocně o tom podle informací České televize rozhodl Drážní úřad. Dopravní podnik se ale již připravuje na to, že rozhodnutí pravomocné bude a své nejmodernější vozy začal stahovat na linky, kde omezení rychlosti tolik nevadí.

Drážní úřad zahájil letos správní řízení s pražským dopravním podnikem kvůli jeho tramvajím typu 15T. Ty mají letos problémy s koly a několik vozů během roku vykolejilo. Výsledek správního řízení ještě není pravomocný, a tedy ani veřejný, podle dvou zdrojů ČT ale hrozí snížení povolené rychlosti z 60 na 40 kilometrů v hodině.

Úřad ani dopravní podnik zatím rozhodnutí nekomentovaly. „V současné době ještě není pravomocné, a proto není možné sdělit jakékoli bližší informace,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Dopravní podnik ale existenci nepravomocného rozhodnutí nepřímo potvrdil s tím, že úřadu předloží „všechna technická opatření, která jsme v souvislosti s problémy s koly tramvají 15T doposud učinili“.

Pozornost příznivců pražských tramvají vzbudilo, že v posledních dnech výrazně ubylo zástupkyň nejnovějšího typu na trati do Modřan, kde je sedm kilometrů tramvajové trati na vlastním tělese mimo vozovku s povolenou šedesátkou. Je to nejdelší pražská tramvajová „rychlodráha“ – dvakrát delší než třeba podobně konstruovaná trať na Barrandov.

Ruku v ruce s tím šly přesuny vozidel mezi vozovnami. „Je to velmi neobvyklé, bylo to podivné. I mezi zaměstnanci dopravního podniku nebylo jasné, proč se tak děje,“ poznamenal Ondřej Matěj Hrubeš, který provozuje web MHD86 věnovaný dění v městské hromadné dopravě.

Dopravní podnik nakonec připustil, že změny souvisí se snahou odlehčit tramvajím, jimž hrozí snížení povolené rychlosti. „Přesun tramvají je naše interní provozní rozhodnutí, naším záměrem bylo přesunout tramvaje typu 15T na méně provozně náročné tratě,“ řekl mluvčí dopravního podniku Dan Šabík.

Tramvaje 15T měly letos již několik incidentů způsobených problémy s koly. Podle techniků dopravního podniku u nich degraduje pryžová vrstva mezi obručí a nábojem, kvůli tomu se může obruč uvolnit.

Drážní úřad zahájil správní řízení v situaci, kdy kvůli závadám kol vykolejilo několik tramvají a staly se i další mimořádnosti. Naposledy musel jeden vůz kvůli podezření na závadu zastavit v listopadu na trati v Evropské ulici. „Může se to stát hlavně tam, kde je bezžlábková kolejnice,“ připustil již dříve vedoucí správy tramvají pražského dopravního podniku Milan Slunečko. 

Kvůli hrozícímu omezení se dopravní podnik chystá své tramvaje reklamovat u výrobce, plzeňské Škody. Zároveň plošně nahrazuje problémové pryžové vrstvy novým typem. Věří, že tím potíže skončí. „Všechna měření i analýzy, které jsme provedli ve spolupráci s ČVUT a výrobcem tramvají, Škoda Transportation ukazují, že příčinou problémů s tramvajemi 15T jsou některé šarže pryžových segmentů v kolech tramvají, u nichž dochází k rychlejší degradaci. Žádné konstrukční problémy u tramvají 15T neregistrujeme,“ ujistil mluvčí dopravního podniku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 19 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 19 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 21 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...