Po nehodách, kdy se za jízdy rozpadla kola, musí dopravní podnik zkontrolovat všechny své nové tramvaje

Tisíce kol musí zkontrolovat pražský dopravní podnik, aby předešel pohromě v podobě zákazu provozu tramvají typu Škoda 15T. Letos počátkem roku převzal městský podnik poslední z 250 těchto tramvají, ale v té době se již začal projevovat zásadní problém – novým vozům se doslova rozpadají kola. Čtyři z nich už letos vykolejily.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Pražský dopravní podnik má problém s klíčovým typem tramvají

Nehody, které způsobila vadná kola, se všechny staly na tratích mimo výhybky, tramvaj zkrátka jela – a potom ne. Po červencovém incidentu u Vinohradských hřbitovů se o situaci tramvají 15T začala zajímat Drážní inspekce. Formálně zahájila vyšetřování po dalším vykolejení, na které nemusela dlouho čekat; došlo k němu v polovině září na trati na Petřiny.

„Nyní již šetříme vykolejování v rámci vlastního šetření,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera. Dopravní podnik ale příčinu nehod zná. Problém je s pryžovou součástí kol. Jsou na jejich obvodu mezi obručí a nábojem. Měly by tlumit vibrace, jenomže materiál, ze kterého pryžové vrstvy v některých kolech jsou, není vhodný a degraduje.

„Obruč se uvolní a má tendenci se z gumových segmentů sesunout do strany,“ přiblížil vedoucí správy tramvají dopravního podniku Milan Slunečko.

Po zářijové nehodě začala některá média psát i o možném zákazu provozu tramvají 15T, což Drážní úřad potvrzoval jako možnost. Nakonec však dopravnímu podniku schválil navržený způsob opravy. Pro pracovníky v dílnách DPP to znamená zkontrolovat všech 250 tramvají, respektive čtyři tisíce jejich kol.

Podle Milana Slunečka je problém poměrně závažný. „Když řeknu, že jednička je nejmenší problém a desítka nejhorší? Těžko se to hodnotí, ale šest,“ nastínil.

Záskok tramvají T6

I tyto kontroly ovlivnily provoz, bylo potřeba odstavit asi desetinu nových tramvají. Do provozu se potom vrátilo několik vozů typu T6 z devadesátých let, které dopravní podnik v poslední době vyřazuje a prodává do jiných měst – například Brna nebo Sofie. Dopravní podnik byl připraven nasadit i další v případě, že by na nové tramvaje opravdu dopadly drastičtější omezení.

„Některé mají platné zkoušky a revize, tudíž je možnost prodej pozastavit,“ řekl Milan Slunečko o vozech T6.

Tramvaje 15T odebíral pražský dopravní podnik od roku 2011. Jde o první plně nízkopodlažní vozy, které se v Praze objevily. Škoda představila prototyp již v roce 2009, ve zkušebním provozu se ale vyskytovaly problémy, které ho prodlužovaly. Od čtvrté série se mírně pozměnil design vozů a tramvaje dostaly klimatizaci. Praha prostřednictvím svého dopravního podniku zaplatila Škodě za 250 tříčlánkových tramvají více než 19 miliard korun.