Tisíce kol musí zkontrolovat pražský dopravní podnik, aby předešel pohromě v podobě zákazu provozu tramvají typu Škoda 15T. Letos počátkem roku převzal městský podnik poslední z 250 těchto tramvají, ale v té době se již začal projevovat zásadní problém – novým vozům se doslova rozpadají kola. Čtyři z nich už letos vykolejily.
Po nehodách, kdy se za jízdy rozpadla kola, musí dopravní podnik zkontrolovat všechny své nové tramvaje
Nehody, které způsobila vadná kola, se všechny staly na tratích mimo výhybky, tramvaj zkrátka jela – a potom ne. Po červencovém incidentu u Vinohradských hřbitovů se o situaci tramvají 15T začala zajímat Drážní inspekce. Formálně zahájila vyšetřování po dalším vykolejení, na které nemusela dlouho čekat; došlo k němu v polovině září na trati na Petřiny.
„Nyní již šetříme vykolejování v rámci vlastního šetření,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera. Dopravní podnik ale příčinu nehod zná. Problém je s pryžovou součástí kol. Jsou na jejich obvodu mezi obručí a nábojem. Měly by tlumit vibrace, jenomže materiál, ze kterého pryžové vrstvy v některých kolech jsou, není vhodný a degraduje.
„Obruč se uvolní a má tendenci se z gumových segmentů sesunout do strany,“ přiblížil vedoucí správy tramvají dopravního podniku Milan Slunečko.
Po zářijové nehodě začala některá média psát i o možném zákazu provozu tramvají 15T, což Drážní úřad potvrzoval jako možnost. Nakonec však dopravnímu podniku schválil navržený způsob opravy. Pro pracovníky v dílnách DPP to znamená zkontrolovat všech 250 tramvají, respektive čtyři tisíce jejich kol.
Podle Milana Slunečka je problém poměrně závažný. „Když řeknu, že jednička je nejmenší problém a desítka nejhorší? Těžko se to hodnotí, ale šest,“ nastínil.
Záskok tramvají T6
I tyto kontroly ovlivnily provoz, bylo potřeba odstavit asi desetinu nových tramvají. Do provozu se potom vrátilo několik vozů typu T6 z devadesátých let, které dopravní podnik v poslední době vyřazuje a prodává do jiných měst – například Brna nebo Sofie. Dopravní podnik byl připraven nasadit i další v případě, že by na nové tramvaje opravdu dopadly drastičtější omezení.
„Některé mají platné zkoušky a revize, tudíž je možnost prodej pozastavit,“ řekl Milan Slunečko o vozech T6.
Tramvaje 15T odebíral pražský dopravní podnik od roku 2011. Jde o první plně nízkopodlažní vozy, které se v Praze objevily. Škoda představila prototyp již v roce 2009, ve zkušebním provozu se ale vyskytovaly problémy, které ho prodlužovaly. Od čtvrté série se mírně pozměnil design vozů a tramvaje dostaly klimatizaci. Praha prostřednictvím svého dopravního podniku zaplatila Škodě za 250 tříčlánkových tramvají více než 19 miliard korun.