Jediný exemplář automobilu Windhoff z roku 1902 v kopřivnickém muzeu

Mezi válkami patřil zámečníkovi z Olomouce. Poslední Windhoff na světě teď vystavuje muzeum v Kopřivnici

Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku vystavuje jediný dochovaný exemplář automobilu Windhoff z roku 1902. Historický vůz prošel celkovou renovací a dostal i cenu za nejlepší renovaci za loňský rok. Auto z berlínské dílny Hanse Windhoffa původně jezdilo ve Vídni, Olomouci nebo Kroměříži. 

 

Vůz v roce 1902 vyrobila berlínská firma Hans Windhoff ve spolupráci s firmou Arthur Haendler, která dodala motor, a karosárnou Schebera. Účelem byla reklama chladičů Windhoff. O rok později se automobil dostal do Vídně do majetku olomouckého arcibiskupa Theodora Khona, později zůstal v českých zemích a jezdil v Olomouci, Kroměříži nebo Lošticích.

„Je výjimečný, protože byly vyrobeny jenom dva kusy, a z těch dvou zbyl jenom tento jediný, který vystavujeme. K nám se to dostalo úplně jednoduše, bylo to zapomenuté v jedné garáži.“

Jaroslav Šerý

majitel AutoMotoMuzea Oldtimer v Kopřivnici

„Mezi válkami se vůz nacházel v majetku pana Pospíšila, zámečníka z Olomouce, který auto používal ještě krátce po válce. Zmínka o automobilu Windhoff se objevila v časopisu Mladý svět v roce 1968, kde byl uveden na seznamu tehdy nejcennějších historických vozidel u nás,“ řekl majitel kopřivnického muzea Oldtimer Jaroslav Šerý.

Poslední desítky let byl vůz schovaný a majitel muzea na něj dostal tip od kamaráda. „Auto bylo celkem ve slušném stavu, ale musela se udělat celková renovace, na které se podílelo spoustu lidí, kamarádů a odborníků na řemesla,“ řekl Šerý. Renovace probíhala tři roky, nové je například čalounění i několik dřevěných prvků, které byly shnilé. Původní je celý podvozek včetně motoru. 

Maximálně padesátkou a řízení vpravo

Windhoff je automobil s jednoválcovým benzinovým motorem o objemu 908 centimetrů krychlových. Váží čtyři sta kilogramů a může jet rychlostí padesát kilometrů v hodině. Motor je vpředu a má třírychlostní převod spolu s diferenciálem na zadní nápravě. Jako všechny automobily z té doby má řízení vpravo.

AutoMotoMuzeum Oldtimer vystavuje i další unikátní exponáty. K vidění jsou v něm desítky historických automobilů i motocyklů z celého světa a část expozice se časem obměňuje.