Kopřivnický „President“ má 120 let. Poháněl ho lékařský benzin

První kopřivnický automobil „President“ slaví 120 let od svého vzniku. Vyvíjet ho pomáhal také konstruktér Hans Ledwinka. Pod jeho vedením se postupně objevily i další legendární typy vozů značky Tatra.

Ledwinkova koncepce řešení podvozku měla podle ředitele Technického muzea Tatra Lumíra Kaválka zásadní vliv na kvalitu a úspěch zejména nákladních vozů. „Díky tomu Tatra dosáhla světového věhlasu a stala se přímo kultovním fenoménem,“ uvedl. 

President se na svou první cestu vydal na sklonku 19. století do Vídně. „Vzdálenost 326 km/h ujel za 14,5 hodiny. Průměrná rychlost vozu činila 22,6 km/h,“ podotkl Kaválek s tím, že maximální rychlost automobilu, či spíše motorizovaného kočáru, se mohla dostat až na 26 kilometrů za hodinu.

Původní vůz, který dojel do Vídně, dostal darem rakouský automotoklub. Zdejší technici ho ale postupně upravovali podle novějších technických norem, a tak se jeho podoba oproti originálu změnila. „Proto je původnímu vzhledu vozidla nejblíže jeho kopie,“ dodal Lumír Kaválek. Kopii Presidenta si mohou lidé prohlédnout v kopřivnickém technickém muzeu, originál pak v Národním technickém muzeu v Praze.

Experiment, který se vyvíjel

President byl zkušebním projektem, který se postupně vylepšoval až při výrobě. Jeho podvozek vycházel z kopřivnického kočáru „Mylord“. V zadní části pod sedadly se nacházel dvouválcový řadový ležatý motor Benz o obsahu 2,714 litru a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při šesti stech otáčkách za minutu.

Palivovou nádrž o obsahu třiadvaceti litrů umístili technici pod předními sedadly. Automobil poháněla směs lékařského benzinu a éteru. Záhy po Presidentovi přestavila Tatra svůj první nákladní vůz (1898). Ani ten však světové prvenství nezískal – podobný model totiž vznikl o rok dříve. 

  • Základy společnosti Tatra byly položeny v roce 1850. Obec Kopřivnice tehdy ještě nesla název Nesselsdorf a podnikavý živnostník, vyrábějící povozy a drožky, Ignác Šustala vystupoval vůči úřadům jako Ignatz Schustala. Právě tento kopřivnický rodák položil základní kámen dnešní akciové společnosti Tatra.
  • V roce 1891 bankéři bratři Guttmanové kapitalizovali jeho společnost Ignatz Schustala & Comp (založena 1858) a učinili z ní Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft.
  • Post číslo jedna zaujal v nové firmě Hugo Fischer von Röslerstamm, který již dlouhá léta v Nesselsdorfu pracoval jako poradce. Původně byl inspektorem železniční dráhy, pod jeho vedením kvetla ve firmě výroba železničních vagónů.
  • Fischer se později zasloužil o uskutečnění stavby prvního automobilu se spalovacím motorem v Rakousku-Uhersku a střední Evropě vůbec. Ve spolupráci s továrníkem baronem Theodorem von Liebiegem a Karlem Benzem, vynálezcem automobilu se spalovacím motorem, se podařilo do Kopřivnice dostat jeden z prvních dvouválcových motorů vyrobených v roce 1897. Zrodu unikátního vozidla President tak už nic nestálo v cestě.
  • Zdroj: Tatra.cz
Tatra si připomíná 120 let od postavení Presidenta (zdroj: ČT24)

Kopřivnice dala světu statisíce vozů

Automobilka Tatra, která v roce 2000 oslavila kulatých 150 let od založení, vyrobila na půl milionu vozů. Během 70 let železniční produkce dostala na koleje také na desítky tisíc vagónů. 

Mezi výrobky kopřivnické Tatry patřily technické unikáty jako například aerosaně a kolopásový traktor, dále letecké motory, důlní lokomotivy a silniční motorové válce. V doplňkové produkci před druhou světovou válkou lze objevit i licenční ledničky. V roce 1915 byla v Kopřivnici zahájena sériová výroba nákladních automobilů. O dvacet let později spustily závody Tatra leteckou výrobu.

Loni v Kopřivnici vyrobili na 1326 vozidel. Meziročně tak Tatra zvýšila produkci o 56 procent a poprvé od roku 2008 překročila tisícovku vyrobených aut za rok. Všechny vyrobené vozy automobilka i prodala. Letos má v plánu vyrobit i prodat 1700 automobilů. Kopřivnická automobilka od roku 2013 patří akciové společnosti Tatra Trucks.

Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí Tatra i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka zaměstnává 1350 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.