Spolek Automat podává žalobu k soudu proti chystanému omezení cyklistiky v centru Prahy. Zároveň požádal silniční odbor magistrátu o přezkum opatření, které od tohoto čtvrtka omezuje jízdu kol ve vybraných ulicích v centru: zejména v oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí.
Spolek Automat podává žalobu kvůli omezení cyklistů v centru Prahy. Lidé si na ně stěžují, tvrdí radnice
Podle původních vyjádření radnice Prahy 1 mělo omezení mířit zejména proti takzvaným motorovým koloběžkám, které se začaly po centru metropole pohybovat po zákazu vozítek segway a ohrožovat chodce.
Ve schválení opatření se nicméně výslovně píše o tom, že chodce v centru ohrožují cyklisté. Proto omezuje jízdu na kolech mezi 10:00 a 17:00. Omezení sice začíná platit ve čtvrtek 26. dubna, v praxi ale vstoupí v platnost až poté, co budou osazeny zákazové značky.
V úsecích s omezením musí podle představ radnice cyklisté z kola slézt a pouze ho vést vedle sebe. Jinak musí využít objízdnou trasu: jedna z nich například objíždí ulici Na Příkopě – cyklisté tak budou muset jet Jindřišskou a Panskou směrem na Ovocný trh. Směrem na západ zase objížďka povede Vodičkovou a Lazarskou ulicí a dále na Národní třídu.
Proti omezení také dopravní podnik nebo Praha 7
Proti omezení cyklistů v centru protestoval spolek Automat: „Na polovinu našich připomínek vůbec neodpověděli nebo je zamítli způsobem, který by u soudu určitě neobstál. Nezabývali se ani tím, že omezení přetne tři celoměstské cyklotrasy,“ kritizoval zástupce spolku Vratislav Filler.
Kromě žaloby u soudu požádal Automat také o přezkum silniční úřad magistrátu, který je nadřízeným orgánem Prahy 1 a může podle spolku rozhodnutí zrušit. Na programu čtvrtečního jednání zastupitelstva je také petice proti omezení se zhruba 1300 podpisy. Jednu obdobnou petici už zastupitelé vzali na vědomí.
Podle mluvčí Prahy 1 Veroniky Blažkové má opatření zajistit bezpečnost chodců – obyvatelé Prahy 1 si prý na cyklisty stěžují pravidelně. „Prosíme o ohleduplný přístup mezi lidmi, máme zprávy i od cyklistů, kteří to pochopení mají a s omezením nemají problém.“ S plánem první městské části ale nesouhlasily ani magistrát, dopravní podnik, Praha 7 nebo přepravní společnosti, které v centru využívají kurýry na kolech.
Zakáz by se měl týkat dolní části Václavského náměstí, Staroměstského náměstí, náměstí Republiky, Malého náměstí a také Karlovy ulice, Michalské, Železné a Celetné a rovněž části ulic Na Příkopě, Jilské, Maiselovy a Melantrichovy, Na Můstku nebo 28. října.
Po pěších zónách přitom vede hned několik oficiálních a nedávno vyznačených cyklotras. Například trasa A25 prochází přímo přes Staroměstské náměstí a Celetnou ulicí, další vede ulicí 28. října a Na Příkopě.