Praha zakázala segwaye v širším centru. Pokuta bude až 2000 korun

Vozítka segway by mohla zmizet z centra Prahy už v polovině srpna. Nařízení o jejich zákazu schválila městská rada. Proti omezení se postavila Asociace segway ČR, která sdružuje 25 firem. O zaměstnání podle ní přijde asi 300 lidí.

Zákaz segwayů v centru Prahy vstoupí v platnost zveřejněním nařízení - a k tomu dojde podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) během 15 dnů. „Aby mohla policie vymáhat pokuty, musí to být ještě označeno silničním značením. Jednání o jeho umístění začne hned ve středu,“ dodal.

Dopravní značky by se v ulicích měly objevit do začátku září. Do té doby bude městská policie vše řešit domluvou. „V okamžiku, kdy bude všude doplněno značení, začne přicházet i správní řízení,“ upozornil Dolínek. Za jízdu na segwayi v zakázaném území bude hrozit pokuta až dva tisíce korun. Živnostenský odbor magistrátu může pokutovat i firmy, které budou zákaz porušovat.

Zóna zákazu provozování segwayů
Zdroj: Hlavní město Praha

Policie bude mít výjimku

Zákaz bude platit na chodnících i silnicích, kromě Prahy 1 také na Letné, v části Vinohrad, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, v Libni a Holešovicích. Do těchto míst vozítka nebudou moci vůbec, stejně jako do pražské památkové rezervace.

Jsem přesvědčena, že turisté o nic nepřijdou. Centrum není zase tak velké a myslím, že zážitek bude bez segwayů ještě větší. Pokud se přeci jen budou chtít v něčem projet, mám za to, že Praha nabízí spoustu jiných možností, které atmosféru nijak nenarušují.
Adriana Krnáčová
pražská primátorka (ANO)

Pražská památková rezervace pokrývá celou Prahu 1 a část Prahy 2. Do památkové rezervace patří okrajově i části Prahy 4, Prahy 5, Prahy 6, Prahy 7 a Prahy 8. V Praze 6 ale na žádost radnice zákaz platit nebude. Výjimku pak budou mít policisté a strážníci, kteří rovněž vozítka používají.

„Zákaz jsme rozšířili i na vozovky. Pokud by se všechny segwaye přesunuly z pěších zón na silnice a turisté by se více než dopravě věnovali památkám, vystavovali bychom tím nebezpečí jak je samotné, tak všechny řidiče,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).   

Zakázat segwaye Praze umožnila změna zákona o silniční dopravě, která definovala, co to segway je. Do té doby zákon na elektrická vozítka pohlížel jako na chodce. Musely tak jezdit po chodníku nebo cyklostezkách a nejvýš rychlostí srovnatelnou s rychlou chůzí. To ale mnohdy nedodržují. Následkem bývají nehody a pády. Na provoz vozítek si tak dlouhodobě stěžovali obyvatelé a radnice Prahy 1.   

Pokud si v Praze někdo segway půjčí, obvyklá trasa vyjížďky vede ze Staroměstského náměstí, pokračuje ulicí Na Příkopech, stočí se k řece a kolem Alšova náměstí se vrací zpět. Trvá půl hodiny a stojí kolem 850 korun. Hodinová projížďka vyjde o 400 korun dráž a dvě hodiny stojí přes sedmnáct set korun. Tyto okruhy budou ale minulostí.

Provozovatelé segwayů mluví o likvidaci

S nařízením vedení Prahy proto nesouhlasí Asociace segway ČR. „Pokud bude zákaz na celém území UNESCO, bude to likvidační,“ obává se člen výkonného výboru Jaroslav Endršt. Zákaz se podle něj navíc vztahuje na všechna gyro vozítka, která jsou letošním hitem, a podle asociace je vlastní několik desítek tisíc lidí.

Asociace chce proto s magistrátem ještě zkusit jednat. Už před pěti lety podle Endršta předložila návrh na regulaci segwayů. „Současný stav není možný a nesouhlasíme s ním ani my. Magistrát má spoustu nástrojů, jak vozítka regulovat, ale nevyužívá je a nechal problém nabobtnat,“ upozornil. Zmínil například nadměrnou rychlost některých vozítek. Část provozovatelů nedodržuje ani maximální počet vozítek na skupinu, který asociace stanovila na osm.

obrázek
Zdroj: ČT24

V jiných evropských metropolích podle Endršta tato vozítka normálně fungují. „Všichni to vyřešili tak, že nastavili různá pravidla, podle kterých vozítka jezdí. Samozřejmě je tam i velká kontrola a funguje to,“ poznamenal. „Všechny tyto nástroje jsme magistrátu přednesli včetně vypracovaných koridorů. Nebyla ale vůle se tím zabývat. Plošný zákaz je rychlejší a jednodušší varianta,“ uzavřel.     

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 8 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 10 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 13 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánovčera v 22:11

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánovčera v 21:09

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...