V brněnské koalici to vře kvůli poloze nádraží. Výsledky výzkumu vykládají politici různě

Hnutí ANO v čele s primátorem Petrem Vokřálem interpretuje výsledky výzkumu veřejného mínění o poloze hlavního nádraží v Brně jinak než Zelení a Žít Brno. Podle výzkumu, který si nechalo město vypracovat, je pro Brňany přijatelnější varianta pod Petrovem, ANO dál hájí variantu u řeky. V brněnské koalici proto začala padat slova o porušení koaliční smlouvy. O tom, ke které variantě polohy nádraží se přikloní, bude zastupitelstvo rozhodovat za týden.

Nejvyšší míru přijatelnosti, šedesát čtyři procenta, má mezi obyvateli Brna varianta, podle které by bylo modernizované hlavní nádraží pod Petrovem. Varianta u řeky, tedy odsun na místo dnešního dolního nádraží, má míru přijatelnosti čtyřicet devět procent, vyplývá z výzkumu mínění, který zpracovala pro vedení Brna agentura Focus na vzorku zhruba tisíc lidí bydlících v Brně.

V průzkumu agentura operovala i se současným nádražím, přestože do budoucna nebude stačit narůstajícímu provozu a bez nového nádraží se Brno neobejde. Současné nádraží má přitom podle průzkumu míru přijatelnosti padesát osm procent.

Obě varianty budoucí polohy brněnského hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Pokud se lidé ve výzkumu agentury Focus měli přiklonit jen k jedné variantě, bylo pro současné nádraží třicet pět procent, třicet jedna procent pro Petrov a dvacet čtyři pro odsun k řece. Podle autorů výzkumu lidé výrazně nepreferují ani jednu z variant. Výsledky lze však podle nich číst i tak, že šedesát šest procent lidí je pro zachování nádraží v blízkosti centra.

Politici se přou o to, jak výsledky výzkumu číst

Právě o interpretaci průzkumu se však nyní na magistrátu rozhořel politický spor. Zelení a Žít Brno hájí variantu pod Petrovem. „Největší konsenzuální podporu má varianta Petrov, tedy modernizované nádraží v centru, a ta varianta má i nejmenší odpor veřejnosti,“ řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Řeka je na tom podle něj přesně naopak, má nejmenší podporu a největší odpor.

Hnutí ANO však považuje za důležitá jiná čísla a výsledky proto čte jinak. „Já tvrdím, že ten průzkum lze vykládat různými způsoby. Já toto považuju za dezinterpretaci. Je potřeba říci, že padesát procent lidí říká, že neví o těch variantách, rozhodují pocitově,“ řekl primátor města Brna Petr Vokřál (ANO).

Přijatelnost varianty přestavby ŽUB
Zdroj: ČT24

Z průzkumu lze totiž vyčíst i to, že čím víc mají lidé o přestavbě informací, tím více si přejí nádraží u řeky. Čím jich mají méně, tím více se kloní k tomu, aby nádraží zůstalo tam, kde je. „Pokud kolegové z ANO říkají, že je to proto, že o tom lidé nejsou informováni, tak je to proto, že jsme je o tom neinformovali jako město, ač jsme to slibovali,“ vysvětlil Matěj Hollan.

Lidovci přišli s kompromisem

O variantách jednali zástupci koaličních stran celý den. V průběhu odpoledne to na dohodu příliš nevypadalo. „Pokud čtyřicet osm procent lidí říká, že neví o variantách dostatek, a jen třicet čtyři procent říká, že má nějaké povědomí, tak to pro mě neznamená podporu té či oné varianty,“ oponoval Petr Vokřál.

Lidovci navíc přišli ještě s dalším řešením, které by prý mohlo patovou situaci vyřešit. Varianta řeka, ale s podmínkou. „My prosazujeme, aby bylo součástí rozhodnutí i podmínka propojení regionální trati z Břeclavi na Tišnov a průjezd nejobydlenější částí města,“ řekl předseda komise výstavby a rozvoje městské části Brno-střed Filip Chvátal (KDU-ČSL).

Hrozí rozpad koalice?

V koaliční smlouvě mají politici zanesenou větu o tom, že budou podporovat nádraží, které má podporu veřejnosti.

Realizovaná bude taková varianta, která bude vycházet z aktuálně zpracovávané studie proveditelnosti zohledňující dopravní návaznosti, minimalizující finanční dopady na rozpočet města, a která bude mít podporu brněnské veřejnosti.
Koaliční smlouva
brno.cz

„Pokud se nedomluvíme, může nastat to, že se bude koalice rozpadat, protože bude porušena koaliční smlouva a na té interpretaci výzkumu skutečně trváme, proto jsme ho zadávali,“ řekl Hollan. Nechat rozpadnout koalici půl roku před volbami se primátorovi Brna nechce. „Přijde mi to zcestné, protože jsme toho hodně dokázali,“ dodal Vokřál. V koalici se rozhodne na radě v úterý. O poslední hlasování ale nepůjde. Brněnští zastupitelé budou rozhodovat o poloze nádraží v úterý 27. února.

7 minut
Petr Vokřál (ANO) a Martin Ander (Zelení) k výsledkům výzkumu o poloze hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Pro variantu řeka je kraj i ministr dopravy

Jihomoravský kraj v lednu podpořil odsun hlavního nádraží k řece, pro stejnou variantu se tento týden vyslovilo zastupitelstvo městské části Brno-střed. Brno se teprve vyjádří. Rozhodnutí kraje a města je ale pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze nového nádraží rozhodne.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) se řešení rekonstrukce brněnského železničního uzlu blíží k odsunu nádraží do míst dnešního dolního nákladového nádraží. Po jednání s vedením Jihomoravského kraje a brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO) minulý týden řekl, že doufá, že po rozhodnutí už nebudou nespokojené skupiny modernizaci uzlu blokovat.

Varianta odsunu nádraží k řece má podle studie SŽDC přednosti ve větší připravenosti a možnosti dřívější stavby, a tedy aspoň částečném využití evropských peněz. Nevýhody jsou v riziku nedostavění městské dopravní infrastruktury. Ze studie také vyplývá, že k nádraží bude z větší části města dále a pojede k němu méně linek MHD. Výhodou Petrova je zachování přestupních vazeb MHD a nižší náklady na stavbu i provoz městské infrastruktury. Nevýhodou je nepřipravenost a nejistota při přípravě a také omezení železničního provozu při přestavbě nádraží za provozu.

Výsledky svého vlastního průzkumu minulý týden představil také Svaz cestujících ve veřejné dopravě (SCVD). Podle něj skoro sedmdesát osm procent lidí, kteří dojíždějí do Brna vlakem, dává přednost tomu, aby nové hlavní nádraží bylo pod Petrovem, tedy blízko současné polohy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...