Jihomoravské zásady územního rozvoje stále budí emoce. Kritici připravují kasační stížnost

Kritici zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje trvají na tom, že dokument není v pořádku. Krajský soud sice zamítl návrh na jeho zrušení, změnit to ale ještě může Nejvyšší správní soud, na který se mohou odpůrci krajského územního plánu obrátit. Žalobu podalo čtyřicet jihomoravských obcí, spolků a fyzických osob. Podle nich dokument neplní základní funkce a některá území extrémně zatěžuje.

Ilustrační foto: Doprava v Brně
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Dopravně přetížené Brno, bílá místa bez vytyčených tras a termínů, která se přesunula do územních rezerv. Dva největší nedostatky, které vyčítají některé obce základnímu dokumentu pro rozvoj a plánování Jihomoravského kraje. Kraji se podařilo dokument po deseti letech schválit loni těsně před volbami, letos v červenci podalo čtyřicet obcí a spolků žalobu, ve které chtěly jejich zrušení.

Návrh na zrušení zásad územního rozvoje JMK 205.50 KB

Krajský soud v Brně 20. prosince žalobu v plném rozsahu zamítl. „Jsem rád, že ta práce, kterou úředníci udělali, splnila svůj účel. Všechny výtky jsme zapracovali a soud to uznal,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (nestr. za ANO).

Kritici dokumentu mají ale jiný názor. „Většina komplikovaných soudních sporů nekončí v první fázi. Žaloba je oprávněná. Zásady územního rozvoje nejsou v pořádku a zaslouží nápravu,“ tvrdí jeden z odpůrců, zastupitel zastupitel Brna-Kníniček Petr Firbas (nestr.).

„Může se stát, že nebudeme mít dálnici jen z jedné strany, ale z dalších dvou stran,“ řekl starosta Ostopovic Jan Symon (SZ) a podotkl, že stávající zásady územního rozvoje se od původních moc nezměnily. „Brněnská aglomerace je zatížená nadměrnou prašností. Existuje varianta vést dálniční spojení tak, aby tranzitní doprava nebyla zavlékána do Brna. S návrhem ale musí přijít kraj,“ dodal starosta Ostopovic.

Video Studio ČT24
video

Bohumil Šimek a Petr Firbas ve studiu ČT24

Zdroj: ČT24

Podle Petra Firbase by problém přetížení Brna vyřešila silnice D55, která by spojovala Rakousko s Polskem a vedla by přes Břeclav a Přerov. To ale podle hejtmana jihomoravského kraje v situaci, kdy je v Rakousku dálnice přivedená až k hranicím u Mikulova, není možné. „Nedokážu si představit, že by se dálnice D52 z Mikulova do Brna nepostavila,“ řekl hejtman Bohumil Šimek.

Ani jedna strana zatím nedostala od Krajského soudu v Brně rozhodnutí o zrušení žaloby. Soud na to má třicet dnů. Pak se mohou odpůrci Zásad územního rozvoje obrátit na Nejvyšší soud s kasační stížností.