Rakušané po dvou letech prací zprovoznili další část dálnice A5 mezi Vídní a českými hranicemi. Nový, 25 kilometrů dlouhý úsek mezi Schrickem a Poysbrunnem vyšel Rakousko v přepočtu na 7,5 miliardy korun. Na české straně má však dálnice výrazné zpoždění: v roce 1996 se otevřela část dálnice D52 do Pohořelic, jenže od té doby stavební stroje stály. Ministerstvo dopravy chce podle šéfa resortu Dana Ťoka úsek dokončit do roku 2030.
V Rakousku se dálnice znovu přiblížila k českým hranicím. U nás je dostavba v nedohlednu
Nový úsek dálnice A5, která vede z Vídně k Mikulovu, se přiblížil k české hranici na devět kilometrů. Díky novým 25 kilometrům na rakouské straně se řidičům výrazně zrychlí cesta mezi Brnem a Vídní. Nebudou totiž muset stát v kolonách v malých obcích, jako je Poysdorf, kterým dříve projela tisíce aut denně včetně těch nákladních.
Ulehčilo se ale zejména obyvatelům Poysdorfu i dalším obcím, po otevření nového úseku dálnice se tam totiž doprava velmi výrazně zklidnila.
Na české straně trápí denně průjezd deseti tisíc automobilů obyvatele Mikulova. „Celá armáda aut projíždí městským sídlištěm. Obchvat by byl pro řešení situace zásadní, protože díky němu bychom byli ušetřeni náporu hlavně nákladních aut,“ řekl starosta Mikulova Rostislav Koštial (ODS).
Na české straně se ještě ani nekoplo
Zatímco v Rakousku jsou silničáři s dálnicí už téměř u hranic, v Česku končí zhruba dvacet kilometrů za Brnem u Pohořelic. Tento úsek byl otevřen už v roce 1996, jenže od té doby se žádná další část nepostavila. Dobudování dálnice totiž komplikoval fakt, že Jihomoravský kraj neměl několik let Zásady územního rozvoje. Teprve jejich přijetím v říjnu loňského roku se mohl projekt dostavby opět dát do pohybu.
Termín dostavby úseku Pohořelice–Mikulov je však stále nejistý. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (nestr. za ANO) na slavnostním otevření rakouské dálnice řekl, že se stavbou by se mělo skončit nejpozději v roce 2030.
Dohodu o stavbě dálnice z Pohořelic do Mikulova přitom podepsali zástupci Česka a Rakouska již v roce 2009, od té doby se na pozici ministra dopravy vystřídalo již devět různých jmen.
Prvním úsekem dokončované dálnice má být obchvat samotného Mikulova, jehož stavba by měla být zahájena v roce 2019. Loni v lednu schválili krajští zastupitelé trasu dálnice na české straně, a je tak součástí nových Zásad územního rozvoje. Na stavbu obchvatu Mikulova aktuálně probíhá územní řízení a zpracovává se dokumentace pro stavební povolení. Předpokládaný termín dokončení obchvatu je rok 2023.
Problematický je hlavně úsek přes Nové Mlýny
Kromě chybějící politické podpory komplikují stavbu výtky místních obyvatel a ekologů, kterým vadí, že má dálnice vést přímo přes vodní nádrž Nové Mlýny. Již jednou uspěli s žalobou na jihomoravský územní plán.
S vedením dálnice D52 přes novomlýnské nádrže nesouhlasí ekologičtí aktivisté. Navrhují využít dálnici D2 na Břeclav a odtamtud teprve stavět spojnici směrem k rakouským hranicím. „Dálnicí na Vídeň se zabýváme od poloviny 90. let. Namísto účasti na srpnovém veřejném slyšení jsme raději sepsali rozsáhlé připomínky, ke kterým se měl stavební úřad vyjádřit už v říjnu. Rozhodnutí jsme dosud neobdrželi, proto máme pocit, že tam probíhá nějaký politický nátlak,“ uvedl předseda sdružení Děti Země Miroslav Patrik.
Propojit Česko s Rakouskem má také dálnice D3, vedená přes Prahu, Tábor a České Budějovice. Zatím je v provozu 50 kilometrů, až k hranicím s Rakouskem by měla být podle odhadu Ředitelství silnic a dálnic hotová v roce 2022.