Skokan roku TikTok. Čínská síť tancujících teenagerů už okouzlila víc lidí než Twitter

Zájem o sociální síť TikTok strmě roste. Čínská aplikace, kde lidé sdílí krátké hudební klipy, přeskočila během minulého roku počtem uživatelů Twitter. Oblíbená je hlavně u teenagerů a podle mnohých odborníků bude fanoušků videí se speciálními efekty čím dál víc. Je TikTok budoucností i pro novináře? „Dají se najít formáty využitelné i ve zpravodajství. Lehkou zábavnou formou,“ říká datový novinář Michal Zlatkovský. Tématem se zabýval Newsroom ČT24.

Video Newsroom ČT24
video

Nová média: Obliba TikToku

„Zájem o TikTok roste třikrát rychleji než u Instagramu. To z ní dělá aktuálně nejrychleji rostoucí sociální síť na světě,“ říká specialista na sociální sítě Petr Srna. Podle webu Statista.com navíc aplikace loni počtem uživatelů přeskočila Twitter.

„Ta videa mají miliony zhlédnutí. Oproti jiným sociálním sítím jsou interakce vysoké. Mají desetitisíce lajků a komentářů,“ říká datový žurnalista Michal Zlatkovský.

Princip aplikace je jednoduchý: nahrávání krátkých videí s nejrůznějšími vizuálními a zvukovými efekty. I proto jsou cílovou skupinou hlavně teenageři. „I když jde založit až od třinácti let, tak průzkumy udávají, že více než třicet procent uživatelů je mladších. Děti často tančí polooblečené v prostředí svých pokojíčků – to z toho dělá velmi nebezpečné prostředí například pro sexuální predátory, “ komentuje Srna.

Profily jsou totiž veřejné, a tak jistou obavu cítí i samotní mladí uživatelé. „S kamarády jsme se shodli, že jediné riziko je to, že nikdy nevíte, kdo se na to video podívá,“ popisuje osmnáctiletá tiktokerka Anna Dvořáková, která na sociální síti nasbírala už přes šest milionů lajků.

Má TikTok budoucnost i v novinařině? Podle Michala Zlatkovského by mohli novináři aplikaci zábavnou formou využívat, a to především kvůli rychlosti a dosahu k mladší generaci. „Je možné, že se novináři, kteří jsou aktivní na Instagramu, naučí podobně pracovat i s TikTokem a najdou cestu, jak diváky oslovit,“ uzavírá novinář.