Nejlepší, které znám. Ceny Anděl 2018 patřily návratu Lucie, Barboře Polákové a objevu The Atavists

Ceny Anděl patřily návratu Lucie a Barboře Polákové (zdroj: ČT24)

Kapela Lucie loni po šestnácti letech vydala studiové album. A jejich EvoLucie je návratem k dobrým časům – alespoň podle cen Anděl, které nahrávka získala dvě. Dvě andělské sošky v 28. ročníku obdržela také Barbora Poláková a loňský objev, rockoví The Atavists. Interpretem roku se stal Miro Žbirka, kapelou Monkey Business. Letošní Andělé tak ve většině kategorií potvrdili muzikantská jména, která opakovaně označují za nejlepší. Ceny vyhlašované Českou hudební akademií v přímém přenosu vysílala Česká televize.

  • Album
    ZE.MĚ (Barbora Poláková)
    EvoLucie (Lucie)
    Bad Time For Gentlemen (Monkey Business)
  • Skladba
    Zlatíčka (Kapitán Demo)
    Nejlepší, kterou znám (Lucie)
    Motýli (Mandrage)
  • Skupina
    Lucie
    Mandrage
    Monkey Business
  • Sólový interpret
    Kapitán Demo
    Miro Žbirka
    Thom Artway
  • Sólová interpretka
    Barbora Poláková
    Never Sol
    Radůza
  • Objev
    Mikolas Josef
    The Atavists
    Vesna
  • Videoklip
    2-8-5 (Barbora Poláková)
    Zlatíčka (Kapitán Demo)
    Technický já (Monika Načeva) 
  • Alternativa a elektronika
    Floex & Tom Hodge (A Portrait of John Doe)
    Manon Meurt (MMXVIII)
    Povodí Ohře (Povodí Ohře)
  • Folk
    AG Flek (Podnohama Zem)
    Nevermore & Kosmonaut (Bleděmodré město)
    Žamboši (Louvre)
  • Jazz
    Concept Art Orchestra (Vánoce dospělých)
    Dorota Barová (Iluzja)
    Karel Růžička (Grace & Gratitude)
  • Rap
    James Cole (Stanley Kuffenheim)
    Maniak (Husky)
    Ty nikdy (Akta X)
  • Rock
    Pilot Season (A Deep Dive)
    Povodí Ohře (Povodí Ohře)
    The Atavists (Lo-Fi Life)
  • Klasika
    Česká filharmonie (B. Martinů: What Men Live By, Symfonie č. 1, H 289)
    Epoque Quartet (Epoque Quartet plays Jan Kučera)
    Martinů Voices (B. Martinů: Madrigaly)

Nejlepší sólovou interpretkou loňského roku byla vyhlášena Barbora Poláková. Albem ZE.MĚ loni navázala na eponymní debut z roku 2015. Novinku předznamenal už minulými Anděly oceněný singl Po válce. 

Ve skladbách, jejichž spoluautorem je David Hlaváč, glosuje Poláková opět svůj vlastní svět i dění kolem. Například v úvodní písni 2-8-5 si dělá legraci z posedlosti sociálními sítěmi. Videoklip k této skladbě, který vytvořila při živém přenosu na Instagramu, je videoklipem roku 2018. 

Stejně jako Barbora Poláková i kapela Lucie se těšila ze tří nominací. Kultovní skupina devadesátých let se po dlouholeté pauze o pozornost přihlásila novinkou EvoLucie, oceněnou jako nejlepší album roku 2018. Z ní také pochází podle Andělů nejlepší loňská skladba: Nejlepší, kterou znám. Andělů si v době své největší slávy odnesli Dvořák, Kodym, Koller a P.B.Ch. několik, v roce 2010 byli dokonce vyhlášeni skupinou dvacetiletí a jejich album Černý kočky mokrý žáby deskou dvacetiletí. Nejnovější Anděly si osobně převzít nepřišli.

Žádnými andělskými nováčky nejsou ani Monkey Business. Na polici si nově přidali sošku za skupinu roku 2018.  Zaujali deskou Bad Time for Gentlemen, první nahrávkou, na níž zpěvačku Tonyu Graves vystřídala Tereza Černochová.

„Vážně jsem to nečekal,“ vypůjčil si Miro Žbirka oblíbenou přebírací větu Karla Gotta, když si na pódium Fora Karlín přišel pro cenu v kategori nejlepší interpret. Slovenský hudebník a zpěvák dlouhodobě žije v Praze, proto mohl být nominován na české hudební ceny. Mezinárodní je i Double Album, za něž mu patří letošní Anděl. Nahrávka, která vznikala ve slavném studiu Abbey Road, obsahuje totiž jak slovenské, tak anglické písně.

Z žánrových kategorií se jméno vítěze jako první dozvěděli rockoví muzikanti. Pro sošku si došla královéhradecká čtveřice The Atavists. Upozornila na sebe druhým albem Lo-Fi Life, balancujícím na pomezí blues, stoner rocku a vlivů surfových kapel z šedesátých let. The Atavists jsou zároveň objevem roku.

Folku vládnou Žamboši a jejich deska Louvre. „Ve folku šlo vždycky nejvíc ze všech žánrů o texty, snad kromě hip hopu, děkujeme, že posloucháte,“ poznamenal při přebírání ceny Jan Žamboch, který se svou manželkou folkové duo tvoří. Anděla získali už potřetí.

V kategorii jazz se prosadila Dorota Barová, známá třeba z dua Tara Fuki. Loni ale natočila své první sólové album s názvem Iluzja.

V rapu se radovalo uskupení Ty nikdy díky projektu Akta X. Naopak rapový komik Kapitán Demo (nominovaný ale v hlavních kategoriích) by se dal označit za smolaře letošního ročníku. Hudebník Jiří Burian, který se za tímto jménem skrývá, vstupoval do slavnostního ceremoniálu se třemi nominacemi za desku Mládí v trapu, i ty ale jsou po hlasování akademiků „v trapu“.

Za alternativu a elektroniku byl oceněn Tomáš Dvořák alias Floex a britský producent Tom Hodge. Loni nahráli album A Portrait of John Doe, za něž byli nominováni také na cenu Apollo. Tu nakonec získal projekt Čáry života za desku Stínítko. Předány už jsou i hudební ceny Vinyla, nejlepší loňskou nahrávku našly u kapely Povodí Ohře. 

Poprvé v historii cen Anděl byla oceněna i klasická hudba. Za nahrávku méně známé pastorální opery What Men Live By od Bohuslava Martinů ji obdržela Česká filharmonie. „Chtěli bychom tuto cenu poslat do nebe Jiřímu Bělohlávkovi,“ vzpomněli členové předního tuzemského orchestru bývalého šéfdirigenta, s nímž dílo Martinů nahráli. Klasická hudba má jinak už třetím rokem své „vlastní“ ceny Classic Prague Awards

Muzikant, skladatel, politik, moderátor a manažer již během studia na Vysoké škole ekonomické působil jako kytarista a zpěvák skupiny Framus Five, jež se ve svém prvním vrcholném období zaměřovala na soul a rhythm'n'blues podle afroamerických vzorů, zejména Raye Charlese. Po rozpadu Framus Five v počátku 70. let se Prokop věnoval střednímu proudu a byl mj. členem divadla Semafor. V roce 1978 skupinu Framus Five pod lehce pozměněným názvem Framus 5 obnovil a nalezl dokonalé autorské souznění s básníkem Pavlem Šrutem a skladatelem Petrem Skoumalem. Šťastné období vyvrcholilo vynikajícím albem Kolej Yesterday (1984). Hned zkraje devadesátých let opustil dráhu profesionálního zpěváka a pustil se do politiky, nejprve jako poslanec, později jako náměstek ministra kultury. V letech 1998–2000 byl ředitelem společnosti Praha 2000 – Evropské město kultury. Od roku 2002 byl členem Rady Českého rozhlasu a od roku 2004 jejím předsedou. V letech 1998–1999 připravoval a moderoval pro televizi Prima politickou talk show Nic ve zlým, v letech 1999–2013 měl v České televizi pořad Krásný ztráty, který již politickou orientaci daleko přesahuje. Během posledních let koncertoval Michal Prokop spíše sporadicky, a to ve dvou projektech: jednak v akustickém triu s kytaristou Lubošem Andrštem a houslistou Janem Hrubým, jednak s širší skupinou Friends.

Michal Prokop
Zdroj: Supraphon/Martin Kubica
Záznam: Předávání cen Anděl za rok 2018 (zdroj: ČT24)