(Český) lev je možná králem zvířat, české kinematografii ale v loňském roce kralovaly Kobry a užovky. Alespoň podle České filmové a televizní akademie, která dramatu Jana Prušinovského přisoudila šest sošek, včetně té za nejlepší film. Favorit v počtu nominací na ceny Český lev, snímek Ztraceni v Mnichově, na vítěze dost ztratil - odchází se dvěma soškami. Česká televize odvysílá vítězné Kobry a užovky 12. března od 20:00 na Jedničce.
Českého lva si omotaly Kobry a užovky
- Kobry a užovky - 6 Lvů (nejlepší film, režie, herec v hlavní roli, herec ve vedlejší roli, herečka ve vedlejší roli, kamera)
- Sedmero krkavců - 3 Lvi (nejlepší scénografie, kostýmy, masky)
- Ztraceni v Mnichově - 2 Lvi (nejlepší scénář, střih)
- Schmitke - 2 Lvi (nejlepší zvuk, hudba)
- Domácí péče - 1 Lev (nejlepší herečka v hlavní roli)
Ztraceným v Mnichově fandili kritici, kteří absurdní komedii o mnichovském komplexu označili na konci ledna ve svých cenách za nejlepší film, i sázkové kanceláře, podle nichž byli jasným vítězem. Akademici tvůrce namlsali patnácti nominacemi, Lvy ale nakonec udělili jen dva - Petru Zelenkovi za scénář a Vladimíru Barákovi za střih.
Barák vystřihl loni na výbornou i Domácí péči - za debut Slávka Horáka byl též nominován. Jednu sošku pro příběh o pečovatelce, která sama potřebuje péči, získala ale nakonec Alena Mihulová. Hlavní role v tomto snímku je pro ni zásadní - pomohla ji pro filmaře znovu „objevit“. Jako nejlepší herečka byla díky ní oceněna už i Cenami filmové kritiky a také na filmovém festivalu v Karlových Varech.
Nejlepší herečkou ve vedlejší roli je Lucie Žáčková, kterou Jan Prušinovský obsadil do sociálního dramatu Kobry a užovky. Ze stejného snímku se k ocenění „doplazil“ i Kryštof Hádek coby nejlepší herec ve vedlejší roli. Sošku za něj převzal jeho bratr Matěj, na pódium se o pár okamžiků později zase vrátil - pro cenu v kategorii nejlepší herec v hlavní roli, opět v Kobrách a užovkách, v nichž si bratři Hádkové zahráli bratry.
Nejlepší film loňského roku natočil nejlepší režisér Jan Prušinovský, nasnímat mu ho pomohl nejlepší kameraman Petr Koblovský. Kobrám a užovkám patří i cena filmových fanoušků a cena za nejlepší plakát.
Celkem úspěšní byli i jiní filmoví sourozenci. Proměna sedmi bratrů v Sedmero krkavců by nebyla podle akademiků tak věrohodná bez masek odJuraje Steinera a kostýmů Kateřiny Štefkové. Cenu k pohádce režisérky Alice Nellis přidali i Ondřej Mašek a Peter Čanecký za nejlepší filmovou scénografii.
Nejlepší zvuk se vydařil německému zvukaři Christophovi de la Chevallerie, který ozvučil mlhavý krušnohorský snímek Schmitke debutanta Štěpána Altrichtera. U sousedů zůstal i Lev za nejlepší hudbu - těšit se z něho může skladatel Johannes Repka.
Za mimořádný přínos české kinematografii ocenil Český lev kameramana Stanislava Milotu. Jeho práci zastavil rok 1968, za normalizace byl propuštěn z Barrandova. Podepsal Chartu 77 a se svou ženou, herečkou Vlastou Chramostovou, spoluorganizoval představení bytového divadla. Zásluhou jeho kamery vznikla například adaptace Fuchsova románu Spalovač mrtvol. „Kameramanství není umění, to nejtěžší je umět přečíst scénář, dát obraz textu, to je největší rozkoš,“ přiznal při přebírání ocenění.
Lva za nejlepší dokument převzala Jana Ševčíková. Její snímek Opři žebřík o nebe sleduje snahy slovenského faráře Mariána Kuffy pomáhat potřebným v zapadlé podtatranské obci. Za tento dokument obdržela dokumentaristka mimo jiné i Cenu Pavla Kouteckého.
Česká televize se podílela na vzniku tří z pěti oceněných hraných filmů. Dvakrát uspěla také v ocenění televizní tvorby.
Letos poprvé akademici vybírali to nejlepší i z televizní tvorby. Své favority do jednotlivých kategorií nominovaly samy televizní stanice. V kategorii nejlepší film nebo minisérie vyhrály Americké dopisy (přehrát si je lze v iVysílání), v nichž režisér Jaroslav Brabec a scenárista Petr Zikmund popsali tajnou epizodu ze života Antonína Dvořáka. Hlavní roli snímku ČT svěřili Hynku Čermákovi.
Nejlepší dramatický seriál přitáhl Mamon televize HBO. Příběh o novináři, který se zabývá kauzou kolem významného státem řízeného podniku, natočil Vladimír Michálek. Lev se také vykoupal ve Filmové lázni - střihový snímek k padesátinám filmového festivalu v Karlových Varech zvítězil v kategorii nejlepší dokumentární televizní film nebo seriál. Vznikl s přispěním ČT.
Jednou z novinek 23. ročníku je i cena za mimořádný počin v oblasti audiovize. Vítězství si zařídil bezskrupulózní lobbista z Kanceláře Blaník. „Děkuju Andrejovi, neděkuju Milošovi, ještě poděkuju mámě a především Liborovi,“ vzkázal Marek Daniel alias Tonda Blaník.
Český lev nezapomněl ani na naději - tedy nové naděje české kinematografie. Nejlepší studentský film se podařilo natočit Ondřeji Hudečkovi. Je to příslib mé tvorby do budoucna, přislíbil při přebírání ocenění za krátký snímek Furiant. Příběh o vztahu mezi dramatikem Ladislavem Stroupežnickým a jeho přítelem, bratrem známého malíře Janem Alšem, se strefuje do klišé televizních inscenovaných dokumentů. Režisér s ním uspěl také na festivalu Sundance.