V českém hlavním městě je vůbec poprvé čínský umělec, disident a občanský aktivista Aj Wej-wej. Svou instalací Zvěrokruh „popřeje“ k 220. narozenin Národní galerie. Během návštěvy se nebude schovávat: Kromě vernisáže v galerii chystá další dvě setkání s veřejností. Dnes na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy - přímý přenos bude možné sledovat živě na webu ČT24.cz - a zítra ve Studiu Hrdinů.
Do Prahy přijíždí Aj Wej-wej: Enfant terrible čínského režimu
Kam za Wej-wejem?
Aj Wej-wej bude v pátek od 16:30 hostem na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde se uskuteční Kulatý stůl moderovaný Jiřím Fajtem, který živě přenášíme na webu ČT24.cz. Akce se koná ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla. V sobotu v 17 hodin pak Národní galerie ve Veletržním paláci (Studio Hrdinů) uspořádá promítání filmu Aj Wej-wej: Bez omluvy, po němž bude následovat umělcova diskuse s publikem.
S čím přijíždí do Prahy?
Čínský aktivista u Veletržního paláce nabodl na tyč hlavy zvířat z čínského zvěrokruhu. Příští rok však Národní galerii přislíbil vyhotovit dílo přímo na tělo.
Co je Wej-wej zač?
Aj Wej-wej se narodil v roce 1958, v Pekingu žil ale až od konce 70. let. Do té doby jeho rodina žila v pracovním táboře, odkud pak byla poslána do města Shihezi. Po návratu do hlavního města šel Aj studovat animaci a ponořil se do umělecké činnosti. Na přelomu 80. a 90. let čerpal inspiraci v New Yorku, kde se spřátelil např. s beatnickým básníkem Allenem Ginsbergem.
První problémy s režimem začaly po zřízení soukromého blogu, kde se výtvarník vypisoval z veškeré vládní kritiky. Blog denně četly statisíce lidí, takže poté, co se Wej-wej negativně vyjádřil o zemětřesení v provincii S'čchuan, jejž podle něj vládní složky nezvládly, byly jeho stránky zakázány.
V souvislosti s touto kauzou, kdy se snažil identifikovat jména všech zemřelých při zemětřesení, byl napaden policí a skončil s operací mozku. V roce 2011 byl náhle zadržen a zhruba 80 dní vězněn. Tato skutečnost vyvolala nesouhlas po celém světě, a tak byl Aj propuštěn pouze s pokutou. Úřady mu čínský pas vrátily teprve vloni a krátce na to odcestoval do Berlína za svou rodinou.
I v době, kdy byl Wej-wej v domácím vězení, se jeho díla objevovala v prestižních světových galeriích a sbíral světová ocenění v oblasti obrany lidských práv. V posledních měsících se kriticky vyjadřuje k postojům některých evropských států k migrantům. Na řeckém ostrově Lesbos plánuje vztyčit pomník uprchlíkům, kteří míří do Evropy. V uplynulém týdnu se rozhodl v reakci na nové azylové zákony v Dánsku stáhnout svá díla z tamních muzeí a galerií. Dánští politici přijali zákony umožňující zabavování cenností imigrantům.
Zdá se, že ve všem, co Wej-wej udělá, je poselství. Svědčí o tom i jeho verze tance na písničku Gangam Style zpěváka PSY. Tančí v ní s pouty na rukou. Tanec podle něj vyjadřuje osobitost jednotlivce, kterou čínský režim potlačuje.