I rok čekají nyní zákazníci na nová auta, která si objednali. Čekací doba se v některých případech zdvojnásobila. Je to důsledek nedostatku čipů, celosvětových problémů s logistikou i vyšší poptávky.
Zamrzly dodávky, na nové auto se čeká až rok
Dlouhé čekání se týká lidí, kteří si objednají vůz s konkrétní příplatkovou výrobou a ten teprve jde do výroby. O čekacích dobách ale rozhodují až jednotlivé prvky výbavy. „Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění,“ uvedl mluvčí Škody Auto Pavel Jína.
Podle mediálního zástupce dovozce značek koncernu Volkswagen Jana Klímy začal nedostatek čipů výrazněji ovlivňovat výrobu začátkem letošního léta. Na podzim neočekává zlepšení.
„Pro třetí čtvrtletí předpokládáme, že dodávky zůstanou značně nestálé a napjaté. Zlepšení čekáme před koncem roku. Jakmile budou dodávky obnoveny, jsme připraveni navýšit výrobu, zařadit do výroby další směny a co nejrychleji dodat klientům nevyřízené objednávky,“ zdůraznil. Čekací doby se podle něho pohybují v řádu dvou až 12 měsíců. Nejde přitom ani tak o specifické modely, jako spíše o některé prvky výbavy na přání, dodal.
Podle generálního ředitele českého zastoupení japonských značek Toyota a Lexus Martina Pelešky se na delším čekání podepsala i zvýšená poptávka po autech. Ta předčila očekávání výrobců. „Naše původní výrobní alokace pro letošní rok se pohybovala na úrovni 14 tisíc vozů a aktuálně přitom míříme na 18 tisíc nových objednávek za rok 2021,“ upozornil.
Odhad, jak dlouho budou zákazníci čekat, se u jednotlivých automobilek výrazně liší. Mluvčí Škody se zmínil o intervalu od pěti týdnů po několik měsíců, zástupce Volkswagenu o dvou až dvanácti měsících, šéf české toyoty o šesti až osmi měsících. U korejské automobilky Kia se podle mluvčí Kateřiny Vaňkové dodací doba významně liší podle toho, kde se který model vyrábí. Vozy Ceed a Sportage vyráběné na Slovensku přebírají zákazníci jeden až tři měsíce po objednávce, naopak nové auto Kia Sorento, které se vyrábí v Jižní Koreji, bývá k dispozici s odstupem šesti až osmi, někdy i dvanácti měsíců.
Podobné je to u další korejské značky Hyundai. Její mluvčí David Pavlíček uvedl, že se vesměs prodloužily dodací lhůty v řádu týdnů, ale na dodávky některých modelů se čeká šest až devět měsíců. Jde rovněž o vozy vyráběné v Jižní Koreji.
Prodej nových osobních aut za prvních osm měsíců roku v Česku meziročně vzrostl o 12,37 procenta na 147 659 vozů. Proti roku 2019 jde však stále o téměř šestnáctiprocentní pokles. V srpnu odbyt klesl meziročně o jedno procento.