Zamrzly dodávky, na nové auto se čeká až rok

I rok čekají nyní zákazníci na nová auta, která si objednali. Čekací doba se v některých případech zdvojnásobila. Je to důsledek nedostatku čipů, celosvětových problémů s logistikou i vyšší poptávky.

Dlouhé čekání se týká lidí, kteří si objednají vůz s konkrétní příplatkovou výrobou a ten teprve jde do výroby. O čekacích dobách ale rozhodují až jednotlivé prvky výbavy. „Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění,“ uvedl mluvčí Škody Auto Pavel Jína.

Podle mediálního zástupce dovozce značek koncernu Volkswagen Jana Klímy začal nedostatek čipů výrazněji ovlivňovat výrobu začátkem letošního léta. Na podzim neočekává zlepšení.

„Pro třetí čtvrtletí předpokládáme, že dodávky zůstanou značně nestálé a napjaté. Zlepšení čekáme před koncem roku. Jakmile budou dodávky obnoveny, jsme připraveni navýšit výrobu, zařadit do výroby další směny a co nejrychleji dodat klientům nevyřízené objednávky,“ zdůraznil. Čekací doby se podle něho pohybují v řádu dvou až 12 měsíců. Nejde přitom ani tak o specifické modely, jako spíše o některé prvky výbavy na přání, dodal.

Podle generálního ředitele českého zastoupení japonských značek Toyota a Lexus Martina Pelešky se na delším čekání podepsala i zvýšená poptávka po autech. Ta předčila očekávání výrobců. „Naše původní výrobní alokace pro letošní rok se pohybovala na úrovni 14 tisíc vozů a aktuálně přitom míříme na 18 tisíc nových objednávek za rok 2021,“ upozornil.

Odhad, jak dlouho budou zákazníci čekat, se u jednotlivých automobilek výrazně liší. Mluvčí Škody se zmínil o intervalu od pěti týdnů po několik měsíců, zástupce Volkswagenu o dvou až dvanácti měsících, šéf české toyoty o šesti až osmi měsících. U korejské automobilky Kia se podle mluvčí Kateřiny Vaňkové dodací doba významně liší podle toho, kde se který model vyrábí. Vozy Ceed a Sportage vyráběné na Slovensku přebírají zákazníci jeden až tři měsíce po objednávce, naopak nové auto Kia Sorento, které se vyrábí v Jižní Koreji, bývá k dispozici s odstupem šesti až osmi, někdy i dvanácti měsíců.

Podobné je to u další korejské značky Hyundai. Její mluvčí David Pavlíček uvedl, že se vesměs prodloužily dodací lhůty v řádu týdnů, ale na dodávky některých modelů se čeká šest až devět měsíců. Jde rovněž o vozy vyráběné v Jižní Koreji.

Prodej nových osobních aut za prvních osm měsíců roku v Česku meziročně vzrostl o 12,37 procenta na 147 659 vozů. Proti roku 2019 jde však stále o téměř šestnáctiprocentní pokles. V srpnu odbyt klesl meziročně o jedno procento.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Trump podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubokomořské těžby

Šéf Bílého domu Donald Trump ve čtvrtek večer podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubinné těžby na mořském dně. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž je tento krok součástí Trumpovy snahy zlepšit přístup Spojených států k niklu, mědi a dalším kritickým nerostům, které se hojně využívají v celé ekonomice.
před 3 hhodinami

Trump naznačil zmírnění přístupu ke clům na čínské zboží

Prezident USA Donald Trump nasadil tento týden smířlivější tón u amerických cel na dovoz z Číny a naznačil, že by mohla značně klesnout. Před časem byla zvednuta až do výše 145 procent, na což pak Peking odpověděl odvetným tarifem ve výši 125 procent. Na náznak případné změny amerického postoje reaguje Čína zatím odtažitě a za řešení považuje úplně zrušit všechna jednostranná celní opatření na ni uvalená. Zároveň přitvrzuje například vůči výrobci letadel Boeingu. Čínské sociální sítě pak výsměšně komentují chystaný Trumpův krok, který považují za slabost.
před 11 hhodinami

Rozumím důvodům, proč Trump činí dané kroky, ale ne způsobu, říká Dlouhý

Nevytýkejme Donaldu Trumpovi, že on svoji představu projektuje do obchodní politiky. To my jsme v uplynulých letech dělali také. To, že to podle mého osobního názoru dělá špatně, je věc druhá, uvedl v Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Řezníčkovou prezident Asociace evropských obchodních a průmyslových komor Vladimír Dlouhý. Dodal, že Evropa si za poslední roky také projektovala své představy například o tom, jak musí obchod respektovat lidská práva či klima. Podotkl, že má určité pochopení a rozumí důvodům, proč Trump činí dané kroky týkající se například cel a vzájemného obchodu, ale nerozumí způsobu. „Nástroje, které používá, jsou špatné pro nás, ale obávám se, že dlouhodobě a střednědobě nebudou dobré ani pro Spojené státy,“ dodal.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Antimonopolní úřad definitivně zamítl rozklad EDF proti tendru na Dukovany

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zamítl rozklad francouzské společnosti EDF proti průběhu tendru na výstavbu jaderných bloků v Dukovanech. Průběh soutěže a výběr korejské firmy KHNP byly podle úřadu v pořádku. Řízení o tendru tím končí. ČEZ tak už může s Korejci uzavřít finální smlouvy o výstavbě, podpis se očekává v příštích týdnech, informoval předseda ÚOHS Petr Mlsna. KHNP i ČEZ rozhodnutí uvítaly. EDF nechtěla rozhodnutí komentovat.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Německá vláda snížila odhad letošního růstu hospodářství, počítá se stagnací

Německá vláda znovu snížila odhad letošního růstu německého hospodářství. Nyní počítá s nulovým růstem, tedy se stagnací, oznámil dosluhující ministr hospodářství Robert Habeck. Hlavním důvodem je podle něj obchodní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa. Na konci ledna německá vláda odhadovala letošní růst na 0,3 procenta, loni v říjnu ještě na 1,1 procenta. Pokud se výhled potvrdí, nezaznamenalo by Německo hospodářský růst tři roky po sobě.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Minimální mzda by mohla vzrůst o osmnáct set korun

Minimální mzda by mohla příští rok vzrůst o 1800 korun měsíčně na 22 600 hrubého. Podle nové prognózy ministerstva financí to spočítala ČT. Vláda loni schválila zákon, podle něhož má nejnižší možný výdělek do roku 2029 postupně vzrůst na 47 procent toho průměrného. ODS a TOP 09 to vnímají jako jeden z největších koaličních kompromisů, který musely udělat.
23. 4. 2025

Třinecké železárny posouvají plán na dekarbonizaci

Hutní podnik Třinecké železárny dokončí stavbu elektrické obloukové pece, která je klíčovým prvkem pro změnu v technologii výroby oceli, nejdříve v roce 2030 místo plánovaného roku 2028. Firma na její výstavbu nemá peníze a dotace, které by získala, nestačí. Jednat chce proto s českou vládou a s Evropskou unií o zajištění podpory. Třinecké železárny jsou posledním výrobcem oceli v tuzemsku.
23. 4. 2025Aktualizováno23. 4. 2025

Apple dostal od Evropské komise pokutu 500 milionů eur, Meta 200 milionů eur

Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla ve středu Evropská komise. Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy korun) a Metě 200 milionů eur (pět miliard korun). Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). Obě firmy se zřejmě odvolají.
23. 4. 2025Aktualizováno23. 4. 2025
Načítání...