Letiště Václava Havla získá novou dominantu, stávající řídicí věž nahradí nová, která bude vysoká 80 metrů. Stavba začne zhruba za dva roky a první starty a přistání by se z ní měly odbavovat za pět let.
Na Ruzyni vyroste nová řídicí věž. Dispečeři pražského letiště získají větší nadhled
V řídící věži na Ruzyni dispečeři navigují letadla, která přistávají a startují v Praze. Za několik let by se měli přemístit do nové věže, která bude o 30 metrů vyšší než stávající řídící středisko.
Přesná podoba nové věže teprve vzniká, už teď má ale řízení letového provozu jasné požadavky. „Kopule bude mít průměr dvacet metrů a bude rozdělena do tří pater. Stávající věž bude využita jako záložní stanoviště,“ uvedl mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.
Výšku budoucí věže pomohl určit i dron, který projektantům a navigátorům přenášel panoramatické záběry areálu, takže získali přehled, kam lze z jaké výšky dohlédnout. „Díky dronu máme nyní představu, jak budou řídící letového provozu vidět na provozní plochy letiště,“ řekl Klíma.
Letiště očekává další nárůst letadel i cestujících
Přibydou totiž nové terminály a další ranvej, a tak naroste i počet letadel a cestujících. Ze současné věže ve výšce 47 metrů dispečeři odbaví během hodiny maximálně 44 vzletů a přistání. Počet odbavených letadel se má zvýšit zhruba na sedmdesát.
„V tuto chvíli počítám s navýšením počtu cestujících až na 21 milionu. V uplynulém roce prošlo pražským letištěm více než 15 milionů odbavených cestujících,“ přiblížil mluvčí Letiště Václava Havla Roman Pacvoň.
I když pražské letiště získá vyšší věž, rekord drží v Evropě jiné letiště. Vůbec nejvyšší kontrolní věž totiž stojí ve Vídni. Dispečeři tu odbavují letadla z výšky 109 metrů.