Češi sice zůstávají evropskými šampiony ve slevách, ale podíl zboží prodávaného v akci poprvé za posledních patnáct let klesl. Ukázal to průzkum společnosti GfK. Zákazníci se naopak stále více zaměřují na nákup produktů vyšší kvality – a tedy i ceny.
Zájem Čechů o slevové akce klesl. Poprvé po patnácti letech
V roce 2013 činil podíl zboží nakoupeného v akcích 42,8 procenta a loni 46,8 procenta. V letošním roce mírně klesl na 46,3 procenta. Přispěl k tomu zejména příznivý vývoj české ekonomiky, kdy lidé mají stále více peněz a zároveň se nebojí nakupovat (příznivé spotřebitelské klima).
„Poprvé došlo k obrácení trendu,“ komentoval pokles zájmu o zlevněné zboží ředitel GfK Czech Tomáš Drtina a dodal, že dosavadní vývoj stále většího důrazu na slevové akce vyčerpával obchodníky i dodavatele.
„Češi utratili za potraviny za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. Zřetelně se projevil také fenomém takzvaného up-tradingu, který lze jednoduše popsat tak, že levnější výrobky stále více nahrazujeme produkty s vyšší kvalitou a cenou,“ uvedl Drtina.
Evropské trendy
Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost nákupu rychloobrátkového zboží. Naopak mírně klesá frekvence nákupů (v Česku tento trend není tak silný). Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží.
Role českých potravin je podle průzkumu u českého spotřebitele stabilizovaná, větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionání a místní potravinářské výrobky.
Tam, kde si mohou zákaznici vybírat, do jaké prodejny půjdou nakoupit potraviny, hraje v Česku už třetím rokem hlavní roli příhodnost její polohy. Na dalším místě je šíře sortimentu a až na třetím místě jsou akční ceny a slevy.
Opět také roste míra využití automobilu při cestě za nákupem potravin. Zatímco v roce 2012 sedlo za volant 44 procent dotázaných a v dalších letech kolem 42 procent, letos to vyskočilo na téměř polovinu tázaných (47 %).
Mezi potravinové trendy patří rostoucí zájem o výrobky s proteinem (za pět let růst o 138 procent) či sójou (19).
Jak na e-shopy? Modernějšími obchody a lepšími službami
Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílejí informace a v řadě pohledů jsou náročnější, uvedla prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup, dodala.
I to vede v poslední době k velkým investicím obchodních řetězců do modernizace prodejen a zlepšování služeb. A bude to také hlavní zbraň kamenných prodejen v souboji s e-shopy. „Jen díky moderním technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ domnívá se Nováková.