Pneumatiky se v průmyslové zóně u Žatce začnou vyrábět později. Stavba továrny jihokorejské společnosti Nexen totiž začne s více než ročním zpožděním. Jako problém se ukázaly korejské normy a související převody výkresů. Zkušební výroba by tak měla začít až začátkem druhého pololetí roku 2018.
Velká zahraniční investice Nexenu se zpožďuje. České a korejské normy příliš neladí
Jihokorejský investor Nexen chce v průmyslové zóně u Žatce postavit provozy za víc než 22 miliard korun. Tovární haly se budou nacházet na ploše o velikosti patnácti fotbalových hřišť. I když už tu jsou stavební stroje, zatím nic nestaví.
„V současné době probíhají hrubé terénní úpravy na polovině pozemku,“ uvedl ředitel průmyslové zóny Triangle Jaroslav Krch. Původně měla být stavba hotová už příští rok a mělo se začít vyrábět v únoru 2018. Projekt se ale posouvá.
O stavební povolení firma ještě nepožádala, nemá totiž překreslené všechny výkresy. Problémem je i převod korejských norem, které musí být v souladu s českými.
Územní rozhodnutí má přitom firma od května. Všechno ale jde pomaleji. Je to totiž jedna z největších průmyslových staveb v Česku posledních let. Úředníci ji proto prověřují důkladněji. Navíc se většina z nich s takovým projektem setkává vůbec poprvé.
Kompenzace za prodej pod cenou půjde na malé městečko
Vláda při uzavření smlouvy se společností Nexen prohlásila, že poskytne kompenzace Ústeckému kraji za slevu na pozemky. Za prodej pozemků pod tržní cenou tak získá region asi 300 milionů korun. „Postupně se peníze uvolňují na stavby, které se v rámci Trianglu staví,“ přiblížil hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM).
Ústecký kraj chce z peněz, které dostane od státu, postavit v zóně malé městečko. „Bude zde hasičská stanice, jídelna, administrativní budova, ubytování a doktor,“ zmínil Krch.
Od začátku roku 2018 by pak měl probíhat nábor pracovníků pro Nexen. „Předpokládáme, že první budou operátoři ve výrobě,“ uvedl generální manažer Nexen Tire Czech Petr Pospíšil. Ředitel úřadu práce v Lounech Vratislav Pražák řekl, že zóna Triangle se nachází v průsečíku okresů Chomutov, Louny a Most a k červenci dosahoval počet uchazečů 21 tisíc.
V továrně se budou vyrábět pneumatiky pro osobní a lehká nákladní auta, jejich odbyt se předpokládá v tuzemsku, jinde v Evropě, ale i na Blízkém Východě a v severní Africe. Projektovaná výrobní kapacita závodu má být po úplném dokončení přes 30 tisíc pneumatik denně, tedy zhruba jedenáct milionů za rok.