Silnice jsou mnohem méně bezpečné, než slibovala vládní strategie. Pomoct mají změny zákonů, policie bude více vidět

3 minuty
UDÁLOSTI: Mrtvých na silnicích neubývá
Zdroj: ČT24

Řidiče čekají přísnější tresty včetně avizované revize bodového systému a také více policistů číhajících na silnicích. Vznikne i speciální program, který se zaměří na ty, kteří páchají vážné přestupky opakovaně, a ustaví se i registr míst, kde dochází k nehodám. Ohlásil to ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) po jednání rady vlády pro bezpečnost silničního provozu. V Česku se nedaří snižovat počty vážných dopravních nehod a jejich obětí. Ve srovnání s tím, co předepsala strategie z roku 2011, je skutečnost téměř o polovinu horší.

Vláda v roce 2011 schválila dokument s názvem Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020. Stanovil cíle snížení počtu dopravních nehod, zvláště těch smrtelných či těch s vážnými zraněními. Rok od roku více se při jeho konfrontaci se skutečností ale ukazuje, jak nesmírně optimistický byl. Letos místo toho, aby se počty obětí nehod blížily stanovenému cíli – průměru zemí EU – bude skutečná statistika zhruba o polovinu tragičtější.

Ke konci listopadu bylo letos mrtvých na silnicích 513, podle strategie statistika neměla za celý rok přesáhnout 362. Co víc, místo aby se poměry každoročně alespoň trochu zlepšovaly, spíše se zhoršují. Již ke konci listopadu bylo na cestách obětí více než předloni za celý rok (tehdy zahynulo při nehodách 502 lidí). Zásadní obrat k horšímu nastal loni a letos situace stagnuje.

Od srpna 2011, kdy byla strategie schválena, se v křesle ministra dopravy vystřídalo šest mužů a nynější ministr Vladimír Kremlík připustil, že situace na silnicích není dobrá. „Proto jsem obnovil činnost rady vlády pro bezpečnost silničního provozu,“ podotkl po jejím jednání. Připomněl, že bylo letos již třetí, zatímco v minulosti se scházela jednou za rok nebo za dva.

Série avizovaných změn

K opatřením, která ministerstvo připravuje pro příští léta, patří především legislativní změny. Chce upravit silniční zákon, mimo jiné jde o déle již připravovanou změnu sazeb pokut a přepracování bodového systému. Podle Vladimíra Kremlíka zasluhují pozornost i železniční přejezdy, zvláště ty, kde se železnice kříží se silnicí I. třídy. Nelíbí se mu, že mnoho z nich nemá závory.

„Máme v ČR asi 160 přejezdů, které nejsou osazeny. Osazeno je jen 124, já chci, aby do konce roku 2021 byly ty zbývající osazeny závorami,“ řekl.

Vzniknout by měl také rehabilitační program zaměřený na řidiče-recidivisty, kteří přišli o řidičský průkaz. O něm se již dříve v Interview ČT24 zmínil vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

„Máme skupinu řidičů, ne úplně malou, kteří se chovají extrémně agresivně, opakovaně páchají riskantní přestupky, a pokud přijdou o řidičák, nestane se s nimi nic, aby se po návratu nechovali stejně,“ nastínil. „Pro tento typ řidičů by měly být jednak silnější a delší zákazy řízení a jednak rehabilitační program, který na ně bude působit třeba i psychologickou formou. Budou daleko víc zainteresováni na tom, aby pochopili, že takto nemohou na silnici pokračovat.“

Podle místopředsedy vládní rady a výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů Jana Matouška by měla na řidiče zapůsobit i nová kampaň proti agresivitě řidičů na silnicích. „To je jeden z hlavních problémů, které vidíme a který má na svědomí řadu lidských životů,“ podotkl. Další kampaň by například měla poučit řidiče o tom, jak se chovat bezprostředně po nehodě, aby se neřetězily další.

Viditelnější dopravní policie

Dopravní policie by podle jejího ředitele Jiřího Zlého mohla situaci napomoci hlavně tím, že bude na silnicích více vidět. „Prioritou dopravní policie je zviditelnit výkon služby na našich silnicích, abychom vyvážili skrytý dohled, který je zaměřen zejména proti pirátům, a dohled ve služebních vozidlech,“ shrnul.

Policisté by podle Zlého měli dostat techniku, aby mohli rozpoznávat a dokumentovat přestupky, které ze statistik vycházejí jako ty nejsmrtonosnější – zejména nevěnování se řízení včetně držení mobilu za jízdu.

Vzniknout by měl také nový informační systém, který by měl vyhodnocovat místa nehod a informovat o nich, včetně zpráv o aktuálních opravách a uzavírkách v provozu. Stát ho následně chce využívat pro plánování jejích úprav.

  • 2012: plán 648, skutečnost 681 (+ 5 %)
  • 2013: plán 596, skutečnost 583 (cíl splněn)
  • 2014: plán 549, skutečnost 629 (+ 15 %)
  • 2015: plán 505, skutečnost 660 (+ 31 %)
  • 2016: plán 464, skutečnost 545 (+ 17 %)
  • 2017: plán 427, skutečnost 502 (+ 17 %)
  • 2018: plán 393, skutečnost 565 (+ 44 %)
  • 2019: plán 362, skutečnost ke konci listopadu 513 (zatím + 42 %)
  • zdroj: BESIP

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 6 hhodinami

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 6 hhodinami

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 6 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 7 hhodinami

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 7 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 10 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 10 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 11 hhodinami
Načítání...